تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۹
کد مطلب : ۴۷۷۴۱۵
نیروی دریایی آمریکا نفت سرقت شده به ارزش حدود ۵۶ میلیون دلار از یک کشتی نفتکش متعلق به ایران را در بندر تگزاس تخلیه کرد.
۰
plusresetminus
دزدی در روز روشن سرقت نفت ایران توسط آمریکا
به گزارش بلاغ؛ سید ظفر مهدی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی که در وب سایت پرس‌تی‌وی منتشر شد نوشت:
شرکت‌های نفتی آمریکایی ماه‌ها در برابر وسوسه دست زدن به این ۸۰۰ هزار بشکه نفت متعلق به ایران مقاومت کرده بودند چرا که از انتقام حکومت تهران، در آب‌های خلیج‌فارس می‌ترسیدند. اما در تاریخ ۱۹ ماه آگوست در حالی که در ایران هفتادمین سالگرد کودتای نظامی سیا علیه نخست‌وزیر وقت ایران (محمد مصدق) در سال ۱۳۳۲ خورشیدی به عنوان نماد مداخله واشنگتن در امور داخلی دیگر کشورها محکوم شد، آمریکا به یک جرم دیگر علیه ملت ایران دست زد و این بار نفت سرقت شده از ایران را به یک نفتکش دیگر منتقل کرد.

این یک اقدام بی‌شرمانه دیگر از نحوه کار نظم مبتنی بر قوانین تعریف شده توسط ایالات متحده بود که از طریق دزدی، زورگویی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دریایی اجرا شد.
کشتی نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال که نفت ایران را حمل می‌کرد در ماه ‌آوریل امسال به صورت غیرقانونی توسط نیروی دریایی ایالات متحده با عنوان «عملیات اجرای تحریم‌ها» سرقت شد و به یکی از بنادر ایالت تگزاس آمریکا انتقال یافت. بر اساس گزارش آژانس خبری آسوشیتدپرس، داده‌های ردیابی کشتی‌ها در ۱۹ ماه آگوست نشان داد که محموله نفتی این نفتکش به‌تانکر دیگری موسوم به «مستر فرات» منتقل شده است.

این اتفاق چند روز پس از آن رخ داد که گروهی از اعضای مجلس نمایندگان و سنا ایالات متحده، به دستور لابی صهیونیست‌ها در واشنگتن، شروع به افزایش فشار بر دولت جو بایدن برای تخلیه محموله ایرانی این نفتکش کردند، بدون اینکه عواقب احتمالی آن را در نظر بگیرند.
برای مثال «جونی ارنست و ریچارد بلومنتال» و برخی دیگر از اعضای راست افراطی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن گفتند که اگر شرکت‌های آمریکایی همچنان نگران انتقام ایران در خلیج‌فارس باشند، تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد. آنها تاکید کردند که «کاخ سفید باید روشن کند که ایران و سازمان‌های هم پیمان تهران، نمی‌توانند مانع از انجام عملیات تحریم‌ها توسط دولت ما شوند.»

 سوابق نفت دزدی آمریکا
این اولین باری نیست که آمریکایی‌ها به چنین ماجراجویی نابخردانه متوسل می‌شوند و نفت دیگر ملت‌ها را می‌دزدند و آشکارا به آن افتخار می‌کنند. در حقیقت، دزدی و زورگویی ایالات متحده در سال‌های اخیر در بسیاری از زمان‌ها به نمایش گذاشته شده است.
در ماه مه سال گذشته، آمریکایی‌ها کشتی موسوم به پگاس که تحت کنترل روسیه بود و نفت ایران را از ساحل کارستوس در نزدیکی یونان حمل می‌کرد، توقیف کردند تا محموله نفتی آن را به ایالات متحده بفرستند اما دادگاه یونان علیه این اقدام حکم داد و از تسلیم شدن به فشار سلطه‌طلبانه واشنگتن خودداری کرد.

در ماه فوریه ۲۰۲۱، آمریکایی‌ها یک کشتی حمل نفت ایران را در سواحل فجیره امارات ضبط کردند و بیش از یک میلیون بشکه نفت سرقت شده از آن را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار فروختند.  تلاش آمریکا و متحدانش برای دزدی نفت در خلیج‌فارس در سال‌های اخیر سرعت سرگیجه‌آوری به خود گرفته است، اما هوشیاری نیروهای دریایی ایران تلاش‌ها برای سرقت را خنثی می‌کند.

آمریکایی‌ها نیز در سال‌های اخیر به طور منظم نفت سوریه را به عنوان عملیات ضدتروریستی در این کشور عربی دزدیده‌اند. در ماه آگوست ۲۰۲۲، وزارت نفت سوریه اعلام کرد که آمریکا و مزدورانش روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت این کشور را سرقت می‌کنند که این میزان، تقریبا ۸۰ درصد از تولید نفت این کشور را تشکیل می‌دهد.

در ماه مارس ۲۰۲۳، آژانس خبری دولتی سوریه، سانا، گزارش داد که نیروهای آمریکایی همچنان به سرقت نفت سوریه از میدان‌های نفتی موسوم به (جزیره فرات) در شمال شرقی سوریه ادامه می‌دهند، برای نمونه می‌توان به کاروان از کامیون‌های بزرگ به تعداد ۱۴۸ دستگاه‌اشاره کرد که نفت خام را از سوریه می‌دزدند و به کشورهای دیگر می‌برند.

با این حال باید توجه داشت که مقامات نظامی ایران قبل از تخلیه نفت ایران در ایالت تگزاس، درباره پیامدهای شدید این تجاوز هشدار داده بودند، که شرکت‌های آمریکایی را از ادامه کار برای چهار ماه باز داشت. در گزارش ماه گذشته، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال تصریح شده است که شرکت‌های نفتی ایالات متحده علاقه‌ای به مشارکت در تخلیه محموله نفت دزدیده شده از ایران ندارند چرا که بیش از حد نگران انتقام ایران هستند.

در این گزارش از مدیر اجرایی یک شرکت انرژی مستقر در بندر هیوستون [آمریکا] نقل قول شده است که در آن زمان گفته بود: شرکت‌هایی که در خلیج‌فارس فعالیت دارند به معنای واقعی کلمه از عواقب انجام این کار می‌ترسند و به ویژه که ممکن است ایرانی‌ها علیه آنها انتقام بگیرند. این هراس زمانی بیشتر شده بود که سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، هشدار داد که دوران ضربه زدن و فرار کردن به پایان رسیده و اکنون ایران می‌تواند به هر تهاجمی پاسخ متناسب بدهد.

این مقام نظامی ایران گفته بود: «ما اعلام می‌کنیم که هر شرکت نفتی که در تخلیه نفت خام ربوده شده از ایران مشارکت کند باید منتظر پیامد آن هم باشد همچنین آمریکا را در این سرقت مجرم می‌دانیم.»

دوران ضربه زدن و فرار کردن [اصطلاحا بزن و در رو] خاتمه یافته است، و اگر آنها ضربه بزنند، باید انتظار داشته باشند که به آنها ضربه زده خواهد شد.

این کارشناس در انتهای مقاله خود خاطر نشان کرد که هنوز مشخص نیست ایران چگونه به آخرین اقدام مجرمانه ایالات متحده پاسخ خواهد داد، اما یک نکته کاملا روشن است و آن پاسخ غیر منتظره، اعلام نشده و محکم تهران به سرقت دارایی‌های ملت ایران توسط حکومت آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
وعده‌ صادقی دیگر، نامه‌ای که ۱۰ سال از آن گذشت
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱