تاریخ انتشاردوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
کد مطلب : ۴۷۶۴۰۸
متاسفانه جریان غربگرا در انعکاس اخباری همچون مسئله ریزگردها، دقیقا مشابه رسانه‌های معاند، خبر را نیمه‌کاره منتشر می‌کند.
۰
plusresetminus
استقبال ارگان سازمان CIA از روایت یک روزنامه داخلی
به گزارش بلاغ، خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.
*******
استقبال ارگان سازمان CIA از روایت یک روزنامه داخلی
رادیوفردا- ارگان رسانه ای سازمان جاسوسی آمریکا- در مطلبی به نقل از روزنامه اعتماد نوشت: «همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون، با اشاره به تغییر جامعۀ ایران در یک سال اخیر و مقاومت ادامه‌دار زنان ایرانی در مقابل حجاب اجباری گفت سینمای ایران برای انعکاس واقعیت جامعه در تولیداتش با چالش مواجه است. او در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه روزنامه اعتماد منتشر کرد، با تأکید بر این که «جامعۀ ایران به هیچ عنوان مثل پارسال نیست» یادآور شده که فیلم‌سازان نمی‌توانند «مسائل مهم» را نادیده بگیرند و افزوده: «این کار را برای سینماگران به‌شدت سخت کرده است.»
 

ارگان رسانه ای سیا در ادامه نوشت:«این فیلم‌ساز درباره برخورد زنان با مسئله حجاب اجباری هم گفت: «در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنم که حجاب در این منطقه کاملاً متفاوت است، با خودم می‌گویم اگر بخواهم در این منطقه بخشی از داستان را روایت کنم به این خانم‌ها که از کوچه و خیابان رد می‌شوند چه بگویم؟ به آن‌ها بگویم از این کوچه رد نشوید؟» آقای اسعدیان همچنین تأکید کرد که قوه قضائیه با صدور احکام مجازات برای سینماگران ایرانی، از جمله سعید روستایی، «حیثیت جمهوری اسلامی را در جهان مخدوش کرده است.»»
«برشت یونکرز» روزنامه‌نگار بلژیکی چندی پیش با اشاره به نوع رفتار دولت‌های اروپایی با سلبریتی‌ها گفته بود:«سلبریتی ها معمولا با دنبال‌کننده‌های خیلی زیادی که در صفحات اجتماعی دارند، برای یک موضوع خاص مثلا اعتراض درباره حقوق زنان فراخوان عمومی می‌دهند و مردم را تهییج می‌کنند. همین عمل را در بسیاری از موارد در مورد مالیات و حقوق مالی خود هم انجام می‌دهند. آنها از جمله افرادی هستند که بیشترین فرار مالیاتی را در جامعه دارند و البته دادگاه برای این فرار مالیاتی مجازات زندان از یک سال تا ۲۰ سال برای آنها در نظر گرفته است.»
این روزنامه‌نگار بلژیکی در ادامه به نکته جالبی اشاره کرده و گفته بود: «در اروپا که من حضور دارم و در بیشتر کشورها از جمله فرانسه و آلمان که خود به این کشورها سفر می‌کنم، خبر دارم که قوانین برای سلبریتی‌ها همانند سایر افراد عادی جامعه اجرا می‌شود. یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید «اگر نمی‌توانی وقت‌شناس باشی، پس خطا نکن»؛ این در مورد همه صدق می‌کند. سلبریتی‌ها و از جمله بازیگران مشهور سینما هم مرتکب تخلف شده و حتی جنایت می‌کنند. سیستم قضایی کشورهای اروپایی با این افراد مانند یک فرد عادی رفتار کرده و باید جزای نقدی و حبس و دیگر احکام قضایی را متحمل شوند. باز هم تاکید می‌کنم که در کشورهای اروپایی سلبریتی‌ها فراتر از قانون نیستند و باید مجازات و هزینه اعمال خود را بپذیرند.»
در هیچ کجای جهان سلبریتی‌ها بالاتر از قانون نیستند. اما رسانه های معاند در قالب یک عملیات روانی در تلاش هستند تا برای سلبریتی ها در ایران، حاشیه امن و مصونیت ایجاد کنند. پروژه ای که برخی رسانه های غربگرا در داخل نیز در آن مشارکت دارند.
 
تقسیم کار برای نمایش «تصویر سیاه» از ایران
یکی از کارویژه های اصلی رسانه های معاند، ارائه تصویری سیاه از ایران است. نکته اصلی اینجاست که این رسانه ها، اخبار خوب را سانسور و اخبار بد را به صورت ویژه منتشر می کنند.
نکته مهم تر اینجاست که برخی رسانه ها در داخل، با این خط خبری همراه شده و حتی برای تداوم آن، سوژه و خوراک تهیه می کنند.
 

در جدیدترین نمونه، سایت ضدایرانی دویچه وله فارسی در مطلبی با عنوان «بحران ریزگردها؛ ۶۰ درصد ایران زیر گرد وغبار» نوشت:«بنا بر گزارشی مبسوط که روزنامه "هم‌میهن" روز یکشنبه ۵ شهریور منتشر کرده، بحران ریزگردها در ایران وارد مرحله‌ای جدی گردیده و شش درصد مساحت این کشور با شدت‌های مختلف درگیر ریزگردها شده است. در این گزارش آمده است، ریزگردهایی که منشا آن کشور ترکمنستان است استان‌های گلستان، خراسان و مازندران را در برگرفته و سبب آلودگی بیش از حد هوای شهرهای شمالی ایران شده است.»
در ادامه این مطلب آمده است:«در گزارش "هم‌میهن" به نقل از علی محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی گردوغبار آمده است، "موضوع ریزگردها  بلافاصله حل نمی‌شود و باید تاب‌آوری و سازگاری ما افزایش یابد و همزمان آمادگی این موضوع را هم در خودمان ایجاد کنیم که کمتر آسیب اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ببینیم". این در حالی است که ساکنان مناطق مختلف ایران سال‌هاست با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند و شاهد آنند که مقامات مسئول در جمهوری اسلامی مسئولیت را به گردن کشورهای همسایه می‌اندازند.»
چندی پیش وزیر بهداشت گفت: مقابله با ریزگردها نیازمند همکاری کشورها با یکدیگر و نیز اقدام مشترک دولت‌ها در این زمینه است.
در روزهای گذشته معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اجرای ۵۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری در استان‌های مختلف خبر داد. این طرح در سال جاری در قالب یک برنامه پنجساله به استان‌های مختلف ابلاغ شده است.
وی افزود: برای طرح کاشت یک میلیارد نهال، بخش قابل توجهی نهال در گونه های مختلف توسط نهالستان‌های فعال کشور تولید شده است. عمده این گونه‌های تولیدی برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و جلوگیری از شکل گیری پدیده گرد و غبار در کانون‌های اصلی تولید ریزگرد کاشت می‌شود.
قطعا باید اخبار مرتبط با مشکلات مردم در رسانه ها منعکس شود، اما روایت ناقص، فقط مردم را ناامید می کند. بنابراین باید دید آیا برای رفع مشکلات موجود آیا تدبیری اندیشیده شده است یا نه. مثل همین مسئله ریزگرد.
متاسفانه جریان غربگرا در انعکاس اخباری همچون مسئله ریزگردها، دقیقا مشابه رسانه های معاند، خبر را نیمه کاره منتشر کرده و فقط وجه منفی را منعکس می کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴