تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۷۶۱۱
خبرگزاری سی‌‌ان‌ان نوشت: اگر ایران برای کنار رفتن مالکی فشار آورد، قطعاً جایگزین وی فردی خواهد بود که تحت نفوذ ایران باشد.
۰
plusresetminus
چگونه ایران آمریکا را در عراق کنار زد؟
به گزارش بلاغ، خبرگزاری سی‌‌ان‌ان 8 ژوئیه 2014 (۱۷ تیر) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران برای استقلال عمل از آمریکا در بحران عراق پرداخت و نوشت: رهبران آمریکا درست گفته‌اند که شکست داعش و حل و فصل جنگ داخلی عمیق عراق مستلزم تغییرات سیاسی اضطراری در بغداد است؛ اما کمک نظامی که ایران و روسیه به گروه‌های شیعه در عراق می‌دهند، این تغییرات را به خطر می‌اندازد.
حال به نظر می‌رسد که اکثریت گروه‌های سیاسی عراق و شخصیت‌های مذهبی این کشور گرایش‌های اقتدارگرایانه نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور را عامل بحران کنونی می‌دانند.
مالکی با سیاست‌های خود، گروه‌های سنی مهم را کنار نهاده است. در واقع، آن‌ها جایگزینی فردی دیگر به جای مالکی را نقطه آغاز حل‌وفصل بحران می‌دانند؛ اما همان‌طور که این اکثریت سیاسی علیه مالکی شکل گرفته، ایران و روسیه حمایت سیاسی و مادی خود را از مالکی افزایش داده‌اند که وی را در برابر فشار سیاسی داخلی مصون نگه می‌دارد و ممکن است حتی وی را برای ماندن بر مسند قدرت جسورتر کند.
در ادامه مقاله آمده است: حال ایران در موقعیتی است که بسیج شبه‌نظامیان شیعه و پیوستن آن‌ها به عملیات‌های امنیتی عراق را هدایت می‌کند. همچنین ایران عملیات‌های نظامی و اطلاعاتی عراق را از طریق مشاوران نیروی قدس شکل می‌دهد.
در عین‌حال، اقدام قاطع ولادیمیر پوتین در فرستادن هواپیمای جنگی، مربیان و مشاوران نظامی برای تقویت جایگاه نوری مالکی، شایان توجه است. حال مالکی می‌تواند استدلال کند که از حمایت بین‌المللی برای رهایی از تهدید تروریستی داعش بهره‌مند است.
در واقع، مالکی هنوز از مشروعیت داخلی و بین‌المللی بیشتری در مقایسه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، برخوردار است. مالکی قطعاً از ظاهر شدن ابوبکر بغدادی، رهبر بدنام داعش، در موصل استفاده خواهد کرد تا استدلال کند داعش خطری جدی و مشخص است و شکل‌گیری دولت وحدت ضروری است.
وی احتمالاً استدلال خواهد کرد که تنها وی می‌تواند به این تهدید پایان دهد. از ایران نیز مصرانه خواهد خواست مخالفان نخست‌وزیری مجدد وی را آرام کند.
در پایان مقاله آمده است: متأسفانه کنار رفتن مالکی نیز از نفوذ ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور نخواهد کاست و ایران همچنان تعیین‌کننده کلیدی سیاست‌های عراق خواهد بود. اهداف راهبردی ایران به دولتی سازگار با خود در عراق بستگی دارد.
اگر ایران برای کنار رفتن مالکی فشار آورد، قطعاً جایگزین وی فردی خواهد بود که تحت نفوذ ایران باشد. در عین حال، نفوذ و اهرم فشار آمریکا بر مالکی و سایر رهبران شیعه در حال کاهش است و البته کاملاً از بین نرفته است.
در عین حال، آمریکا در سال 2011 نظاره‌گر فشارهای ایران برای امضا نکردن توافق‌نامه وضعیت نیروها بود و نیز نسبت به حمایت ایران از دستورکار فرقه‌گرایانه مالکی بی‌توجه بود.
ما باید اظهارات ایران در مورد ایجاد دولت فراگیر به همراه سیاستمداران سنی و کرد را تنها صوری و غیرواقعی تلقی کنیم. واقعیت این است که ایران اجازه نخواهد داد گام‌های ضروری برای اصلاحات اساسی در قانون اساسی، تقسیم قدرت و ساختار نیروهای نظامی عراق برداشته شود. در واقع، ایران چنین اصلاحاتی را به‌مثابه محدودسازی نفوذ خود می‌داند.
به گزارش بلاغ، از زمانی که نیروهای مردمی و نظامی عراق توانستند پیشروی‌های گروه تکفیری - بعثی داعش را متوقف کنند و روند درگیری‌های صحنه‌های نبرد را علیه این گروهک تروریستی تغییر دهند، رسانه‌های غربی و عربی با راه‌انداختن جنگ روانی و رسانه‌ای قصد دارند مالکی را فردی مستبد و وابسته به کشورهای دیگر و ضد اهل سنت نشان دهند، حال آنکه مردم عراق آمیخته‌ای از مذاهب و اقوام مختلف با پی‌بردن به ماهیت تروریستی داعش در کنار مرجعیت، دولت و ارتش قرار گرفته‌اند و در حال سرکوب داعش هستند و هیچ کشوری در تحریک این حس ملی نقش نداشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴