تاریخ انتشارسه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
کد مطلب : ۴۶۶۴۵۱
معاون حقوقی رئیس ‌جمهور می‌گوید که دولت طرح برگزاری تجمعات براساس اصل ۲۷ قانون اساسی را به زودی به مجلس ارسال خواهد کرد.
۰
plusresetminus
محمد دهقان: دولت طرح برگزاری تجمعات را به مجلس می‌فرستد
به گزارش بلاغ؛ محمد دهقان اظهار کرد: باید از این اصل استفاده و قوانین براساس شرایط جامعه به روزرسانی شود. در این راستا به تازگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک مجلس طرحی آماده کرده است که به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.

معاون حقوقی رئیس ‌جمهور  تاکید کرد: در قانون اساسی همه پرسی پیش‌بینی شده است اما سازوکاری دارد، همه پرسی  مثل قانون‌گذاری عادی نیست. قانون اساسی با این مسئله سخت‌گیرانه برخورد کرده است. برخی از اصول تغییرناپذیرند و قابل همه‌پرسی نیستند مثل محتوای مربوط به اسلامی بودن نظام. ممکن است کسی دلش بخواهد نظام اسلامی نباشد خب دلش بخواهد، اما قانون اساسی چنین اختیاری به او نداده است.
این مقام مسئول یادآور شد: متولیان امر هم چنین اختیاری ندارند، اسلامی بودن و جمهوری بودن حکومت از اصول غیرقابل تغییر است، کسی نمی‌تواند بیاید بگوید جمهوری نمی‌خواهیم سلطنتی می‌خواهیم، این قابل همه پرسی نیست، راه این کار بسته شده است این که پایه‌های حکومت بر مبنای ولایت امر و امامت امت شکل گرفته هم قابل همه‌پرسی نیست ،اما سایر مسائل اشکالی ندارد گاهی ممکن است مجلس به نتیجه برسد که بهتر است درباره مسئله‌ای اختیار تصمیم‌گیری خود را به کل ملت ایران واگذار کند، اما برای این کار هم باید دو سوم کل نمایندگان به این مسئله رای دهند.

وی تاکید کرد: همه پرسی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است و ابتکار عمل آن هم در دست دولت نیست. اگر روزی اقتضا شود با نظر رهبر انقلاب و تصویب  دو سوم نمایندگان هر موضوعی در کشور قابل پیگیری است، اما در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند مطرح کردن برخی از مسائل شاید به‌ صلاح کشور نباشد. هرگونه تغییر در مسائل کشور باید در یک زمان باثبات و آرامش صورت گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴