تاریخ انتشارجمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۴۵۶۱۴
قبل از سی و هفتمین اجلاس کنوانسیون تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، تمامی اجلاس ها در پایتخت ها برگزار می شد که برای اولین بار اجلاس سی و هفتم در شهری، غیر از پایتخت برگزار شد.
۰
plusresetminus
اجلاسی که در پایتخت زیبایی ایران تشکیل شد
به گزارش بلاغ، تاکنون نام رامسر با قدیمی ترین معاهده بین المللی پیمانی بین‌المللی درباره حفاظت از تالاب‌های جهان شناخته می شود و با برگزاری سی و هفتمین اجلاس کاری کنوانسیون تعیین رژیم حققوی خزر، فصل و رکورد جدیدی در انعقاد تفاهمنامه های بین المللی در این شهر به ثبت رسیده است.
این شهر که عنوان اولین شهر نمونه گردشگری ایران را نیز داراست علاوه بر اینکه قدیمی ترین معاده بین المللی تالاب های جهان را در کارنامه خود دارد، به عنوان اولین شهر غیر پایتتخت کشورهاست که میزبان اجلاس گروه کاری تدوین رژیم حقوقی خزر شده است.
رامسر به اذعان معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اولین شهر غیر از پایتخت کشورهای حاشیه خزر است که اجلاس کاری کنوانسیون ویژه تدوین رژیم حقوقی خزر در آن برپا شده است.
ابراهیم رحیم پور با اشاره به برگزاری اجلاس دو روزه کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر گفت: این اجلاس با حضور معاونان وزاری خارجه پنج کشور برای اولین بار در 20 سال گذشته در رامسر برگزار شد.
وی بیان داشت: قبل از سی و هفتمین اجلاس کنوانسیون تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، تمامی اجلاس ها در پایتخت ها برگزار می شد که برای اولین بار اجلاس سی و هفتم در شهری، غیر از پایتخت برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه این اجلاس در آستانه اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در روسیه در رامسر برگزار شده است، دارای اهمیت است و خوشبختانه مباحث مختلفی برای اعلامیه اجلاس سران بحث شود و گفتگوهایی صورت گرفت و به نتایج خوبی رسیده ایم.
رحیم پور با بیان اینکه تاکنون جلسات سران کشورهای حاشیه خزر در ترکمنستان، تهران، باکو برگزار شده است، جلسه چهارم در آستاراخان برگزار می شود و جلسه سران همیشه یک کار روبه جلو بوده که مفید بوده است.
* بدون رژیم حقوقی وضعیت خزر پایدار نیست
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، تعیین رژیم حقوقی را یک نیاز اساسی برای دریای خزر بیان کرد و گفت: بدون داشتن رژیم حقوقی که همه آن را قبول داشته باشند، وضعیت پایداری نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه جلسه سران کشورهای حاشیه دریای خزر مهرماه امسال در ترکمنستان برگزار می شود، در پاسخ به اینکه آیا مهرماه خبر خوبی برای ایرانیان در زمینه تعیین رژیم حقوقی خزر خواهیم داشت، گفت: در این جلسه، قسمتی از خبرهای خوش را در زمینه خزر خواهیم داشت ولی همه مسائل تا مهرماه حل نمی شود.
فرماندار رامسر با اشاره به اینکه شهرستان میزبان اجلاس ها و کنوانسیونهای تاریخی متعددی بوده است، گفت: رامسر تاکنون میزبان جلسات مختلفی ملی و بین المللی بوده که از مهم ترین آن کنوانسیون حفاظت از تالاب های جهان بوده است.
* رامسر شهر اجلاس‌های تاریخی است
حسین شعبانی سروری از رامسر به عنوان شهر اجلاس‌ها و کنوانسیون‌های تاریخی یاد کرد و گفت: کنوانسیون‌های متعددی در این شهرستان و در هتل قدیمی رامسر برگزار شد که کنوانسوین زیست محیطی تالاب‌ها موسوم به کنوانسیون رامسر از جمله آن است.
وی اظهار داشت: از همه کشورهای همسایه و دوست برای سرمایه گذاری و دیدن جاذبه های منطقه دعوت می کنیم و این شهرستان پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری دارد.
سروری به برگزاری اجلاس سی و هفتمین گروه کاری تدوین رژیم حقوقی دریای خزر با حضور معاونان وزرای خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر گفت: این اجلاس برای اولین بار بود که در شهر غیر از پایتخت برگزار شده است و رامسر میزبان آن شده است.
فرماندار رامسر گفت: مهمانان خارجی از ظرفیتهای گردشگری رامسر بازدید کردند که دیدن جاذبه ها برایشان بسیار جذاب بوده است.
وی همچنین به همایش ملی طبیعت گردی در شمال ایران اشاره کرد و گفت: این همایش نیز با حضور محققان و با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع، محیط زیست و گردشگری برگزار شد و برگزاری همایش ها فرصت خوبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیتهای مختلف است.
* رامسر در محاصره جاذبه های بی بدیل
به گزارش بلاغ، رامسر با داشتن مناظر طبیعی بی بدیل در محاصره شگفت انگیز کوه، دریا و جنگل قرار دارد و و به عنوان عروس شهرهای ایران لقب گرفته است و در کتاب گوستاو آدلف آمده که ولیعهد وقت اتریش در گذشته که برای سفری تفریحی به رامسر آمده بود، مدت اقامت خود را تمدید کرد و گفت به راستی من مروارید جهان را یافتم.
در اجلاس سی و هفتم گروه کاری تدوین حقوقی دریای خزر، پیش نویس اعلامیه سران کشورهای ساحلی خزر درباره تدوین رژیم حقوقی تهیه شد ولی توافق نهایی در این زمینه صورت نگرفته است.
دریاچه خزر در طول تاریخ، نام‌های متعددی داشته است که بعضی نامگذاری‌ها به علت سکونت قوم‌ها در نزدیکی دریاچه، بعضی‌های دیگر به علت مناطق مجاور و... است. حدود 15 نام مهم در پیش از اسلام بر این دریاچه گذاشته شده است که نام‌های : کاسپین، گیلان، قزوین، خزر، دیلم، دیلمستان، تبرستان، استرآباد، هيركانی، خراسان، آبسکون از این جمله اند. در دوره اسلامی هم نزدیک به 26 نام بر این دریاچه گذاشته‌اند که مهم ترین آن درياچه «مازندران» است.
این دریا امروزه میان اروپائیان به کاسپین و میان ایرانیان به خزر یا مازندران مشهور است که اکنون، بر اساس منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از نام خزر برای این دریاچه مناسب تر است و استفاده از نام های مازندران، گیلان و ... براساس ویژگی های قومی ایران شاید، مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴