تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۸۵
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی «صدرا» گفت: بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مفسدان و عدم گزارش فساد، جامعه را به تدریج و از درون تهی می‌کند و اگر افزایش یابد، به مرحله فروپاشی می‌کشاند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا» در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به اهمیت جایگاه گزارشگری فساد در فلسفه «نهی از منکر» بیان داشت: در فرهنگ اسلامی، همه مسلمانان تکلیف شرعی دارند که اگر از فسادی در جامعه مطلع شدند، چه کوچک و چه بزرگ، مربوط به هر کس که می خواهد باشد، آن را برای رسیدگی به مسؤولان گزارش کنند.
گزارش نکردن فساد، جامعه را از درون تهی می‌کند
وی افزود: بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مفسدان و گزارش نشدن فساد، جامعه را به تدریج و از درون تهی می‌کند و اگر افزایش یابد، به مرحله فروپاشی می‌کشاند؛ بنابراین، نه فقط شرع و مسؤولیت شرعی، بلکه عقل سلیم ایجاب می‌کند که برای تأمین نفع عموم، مردم از کنار فساد به سادگی عبور نکنند.
گزارش فساد شرعاً باید مستند باشد
حجت‌الاسلام غلامی ابراز داشت: حتی معتقدم گزارش صرف کفایت نمی‌کند، بلکه مردم باید رسیدگی به مفاسد را تا حصول نتیجه پیگیری کنند و امکان پیگیری و پاسخگویی مسؤولان هم وجود داشته باشد. البته روشن است که گزارش فساد شرعاً باید مستند باشد، در غیر اینصورت گزارشگری‌های بی‌پایه و اساس و بعضاً توام با اغراض شخصی، خودش نوعی بی‌عدالتی است.
راه انگیزه گزارشگری فساد در میان مردم
وی با اشاره به نقش دولت برای فراهم آوردن امنیت روانی و اجتماعی گزارشگران فساد ادامه داد: قوه مقننه با اصلاح و تقویت قانون یا حتی قانون‌گذاری مناسب و دستگاه قضایی با عمل به مرّ قانون، باید به گزارشگران فساد اطمینان بدهند که امنیت آن‌ها تضمین شده است و کسی نمی‌تواند آن‌ها و نزدیکانشان را به خاطر فساد مورد فشار، تهدید و یا آزار و اذیت قرار دهد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: حتی باید گزارشگر فساد به شیوه‌های موثر و چشمگیر تشویق شود و از این طریق، انگیزه گزارشگری در میان مردم دو چندان شود. متأسفانه در سال‌های گذشته مواردی را داشتیم که گزارشگران فساد با برخوردهای نامناسبی روبرو شدند و مسؤولان حمایت درستی از آن‌ها نداشتند و آن‌ها را تنها گذاشتند؛ لذا من معتقدم فراتر از حرف و شعار، باید قانوناً اسبابی را فراهم کرد که امنیت روانی، حیثیتی، شغلی و جانی گزارشگران فساد صد در صد تضمین شود.
بخشی از اضطراب‌های اجتماعی ناشی از گسترش فساد در جامعه است
وی گفت: اگر نظارت همگانی فعال شود، نه تنها مفاسد در جامعه به حداقل می‌رسد و از این طریق ظرفیت‌های کشور به نفع عموم مردم آزاد می‌شود، بلکه آرامش مردم و اعتماد آن‌ها به نظام افزایش پیدا می‌کند. امروز بخشی از اضطراب‌های اجتماعی و رفتارهای نامتعادل و ناامیدی به آینده ناشی از گسترش فساد در جامعه است.
حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: در اینجا منظور از فساد، فقط فساد اقتصادی نیست. بلکه سایر انواع فساد هم مدنظر است. البته این مطلب را هم متذکر شوم که پیشگیری از فساد علاوه بر اینکه مقدم بر مقابله با فساد است، بلکه هزینه آن هم به مراتب کم‌تر است که در جای خود قابل بحث است.






بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲