تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۲۶۴۰۷
تنش‌های مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، درگیری‌های معمولی نیستند بلکه در آن ناسیونالیسم خشن ضدتاجیکی و ضدقرقیزی نقش دارد و البته حضور نخبگان سیاسی نیز در این روند بعید نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازقرقیزستان و تاجیکستان  پیشنهاد «مسکو» به میانجیگری در مسائل مرزی بین را رد کردند.
در مناطق مرزی دو کشور پیوسته درگیری‌ بین ساکنان روستا‌ها و حتی مرزبانان رخ می‌دهد.
در روزهای گذشته وزارت امور خارجه تاجیکستان در واکنش به پیشنهاد مسکو نامه اعتراضی صادر کرد و دخالت مسکو در این موضوع را ناپسند دانست.
وزارت امور خارجه قرقیزستان در پیام خود با ملاحظه‌گری توضیح داد که مشکلات مرزی قرقیز و تاجیک را امور داخلی دو کشور می‌داند.
«اولن دهقان بایف» سخنگوی وزارت امور خارجه قرقیزستان در رابطه با پیشنهاد «سرگئی لاوروف» برای میانجیگری در این موضوع گفت: به نظر دولت قرقیزستان ادامه مذاکرات دوجانبه لازم است.
وی تصریح کرد: روسیه شریک قابل اعتماد و استراتژی قرقیزستان بوده و هست. نواقص حقوقی دلیل اصلی درگیری‌ها در مرزهای مشترک قرقیزستان و تاجیکستان هستند و دولت‌های هر دو کشور برای حل مسئله پیش آمده در قالب نشست‌های کمیسیون بین دولتی تلاش می‌کنند.
دهقان بایف خاطر نشان کرد: به نظر بیشکک این مسئله باید به طور صلح‌آمیز و با توجه به منافع هر دو کشور حل شود. قرقیزستان با تاجیکستان روابط حسنه دارد و تاجیک‌ها مردم برادر هستند و مسائل مرزی به تدریج حل می‌شوند.
در مقایسه با پیام قرقیزستان واکنش وزارت امور خارجه تاجیکستان بسیار شدید بود و چنانکه در نامه اعتراضی آمده است: مشکلات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در نشست اخیر سازمان پیمان امنیت جمعی مطرح نشده و مسائل مربوط به علامت‌گذاری مرزها کشورهای عضو سازمان مذکور امور داخلی آن کشورها است و تنها در سطح دوجانبه بررسی می‌شود و دخالت طرف سوم در این روند لازم نیست.
«الکسادر کنیازیف» کارشناس مسائل سیاسی روسیه با اشاره به این حادثه اظهار داشت :حل مسائل مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در چارچوب اختیارات سازمان پیمان امنیت جمعی قرار ندارد. این موضوع بار دیگر ضعف آن مؤسسه را نشان می‌دهد و نقصی برای یک سازمان فعال در حوزه امنیت به شمار می‌آید.
وی افزود: فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی چارچوب بسیار فشرده دارد و احتمالا تمام اعضای سازمان از این وضعیت راضی هستند.
گفتنی است در ماه می در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان 3 درگیری مسلحانه رخ داد و در این تنش‌ها شهروندان هر دو کشور مجروح می‌شدند. سرویس‌های مرزی دو کشور یکدیگر را متهم به تشدید وضعیت در مناطق مرزی می‌کنند.
در نتیجه مذاکرات دوجانبه در سطوح مختلف از کارشناسان تا رؤسای جمهور، طرفین آماده تبادل زمین‌های مورد اختلاف شدند اما هم‌اینطور که می‌بینیم توافقات حاصل شده با مشکلات جدیدی برخورد کرده است.
کنیازیف با اشاره به اینکه روسیه واقعا می‌تواند در این روند کمک کند، تصریح کرد: در آرشیوهای روسیه اسناد و نقشه‌ها مربوط به مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان قرار دارد. واکنش شدید دوشنبه و جواب نرم بیشکک حکایت از نگرانی دو کشور نسبت به استقلال‌شان نیست بلکه هر دو طرف از تشدید وضعیت در مرزهای مشترک سود می‌برند.
این کارشناس تصریح کرد: در این کشورها تحولات سیاسی قابل توجهی صورت می‌گیرد و درگیری‌ در مرزها باعث انحراف افکار عمومی و اعتراضات مردم از مسائل سیاسی به مرزها می‌شود.
کارشناس روس خاطر نشان کرد: این درگیری‌های معمولی نیستند بلکه در آن ناسیونالیسم خشن ضدتاجیکی در قرقیزستان و ضدقرقیزی در تاجیکستان نقش دارد و البته حضور نخبگان سیاسی نیز در این روند بعید نیست.
کنیازیف اظهار داشت: علاوه بر این در آن منطقه گروه‌های جنایی با همکاری نهادهای دولتی بر مسیرهای قاچاق از جمله جنوب- شمال و شمال- جنوب نظارت می‌کنند که البته خواهان عادی سازی وضعیت در مرزها نیستند.
این کارشناس گفت: این درگیری‌ها منجر به جنگ بین قرقیزستان و تاجیکستان نخواهد شد چرا که وقوع درگیری تمام عیار بین دو کشور در چارچوب منافع بازیگران منطقه‌ مانند ازبکستان، روسیه و چین نمی‌گنجد.
وی ادامه داد: هم‌چنین بیشکک و دوشنبه حتی با تجمع نظامیان در مناطق مرزی آماده برای جنگ بزرگ نیستند اما برخی قدرت‌ها می‌توانند طرفین را به شروع جنگ تحریک کنند چرا که تمام جنگ‌ها از درگیری‌های کوچک آغاز می‌شود.       





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴