تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۴۲۶۲۸۳
واحد اول بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، صبح امروز با دستور رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، با توجه به تقاضای روزافزون به انرژی برق، طرح توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه، از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد. محدوده اجرای پروژه، شامل سه واحد توربین و ژنراتور بخار تیپ E به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات به همراه شش واحد بویلر بازیاب، سیستم خنک‌کن ACC، مشترکات و پست بلافصل نیروگاه بوده و توسط کنسرسیومی از شرکت‌های گروه مپنا در حال احداث است.
پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه به ظرفیت نامی ۴۸۰ مگاوات است که واحد نخست این پروژه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات وارد مدار شده است. این نیروگاه از جمله نیروگاه‌های خصوصی تحت مالکیت گروه مپنا در شرکت تولید برق عسلویه مپنا است و پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در دست اجرا است.
تمامی تجهیزات اصلی بخش بخار نیروگاه عسلویه شامل توربین، ژنراتور، بویلر بازیاب و غیره، در کارخانجات گروه مپنا طراحی و ساخته شده، دوره احداث پروژه نیروگاه عسلویه، موجب اشتغال‌زایی برای بیش از ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در قالب بیش از ۱۵۰ شرکت پیمانکار، تأمین کننده و سازنده شده است.
واحد اول بخار نیروگاه عسلویه، نخستین واحد بخار راه‌اندازی شده با سیستم کنترل (DCS) بومی گروه مپنا است. رشد فزاینده فناوری، لزوم تأمین قطعات و تجهیزات از منابع مطمئن داخلی، افزایش خطر تهدیدهای سایبری و انتظارات جهت هوشمندسازی فرآیندها، گروه مپنا را در مسیر طراحی سامانه‌های پیشرفته MAPCS قرار داد تا این سامانه بومی بتواند بر اساس ساختارهای استاندارد تکنولوژی مرتبط انواع فرآیندهای صنعتی مانند فرآیندهای نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل و غیره را با هر سطح از پیچیدگی کنترل کند.
در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا، برخی فناوری‌های روز در راستای مهندسی ارزش پروژه انجام شده است که بهینه‌سازی سیستم تغذیه آب بویلرهای بازیاب حرارتی و کاهش تعداد پمپ‌ها و مخازن مربوطه، استفاده از مشعل‌های اضافی جهت افزایش ظرفیت و جبران کمبود توان واحدها در فصول اوج مصرف و غیره از جمله این موارد است. همچنین در راستای حفظ و حراست از منابع آبی کشور، با به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های تولید آب خام در این پروژه (CEDI)، آب مصرفی نیروگاه بیش از ۷۳ درصد نسبت به نیروگاه‌های مشابه پیشین کاهش یافته است.
تأمین مالی این نیروگاه با استفاده از منابع داخلی گروه مپنا و همچنین با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و با اتکا به سرمایه های مردمی انجام شده است. این نیروگاه در منطقه استراتژیک عسلویه واقع شده و نقش مهمی در تأمین برق منطقه ویژه اقتصادی ایفا می کند.
افزایش ظرفیت نیروگاه عسلویه با تبدیل سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی به معنای افزایش ظرفیت تولید برق بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی است که علاوه بر مزایای اقتصادی صرفه جویی در مصرف سوخت به ازای برق تولیدی، مزایای زیست محیطی ناشی از کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد.
طبق اعلام وزارت نیرو، محسن طرزطلب - مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی - در این مراسم با تاکید بر اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۲۴۰  میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پروژه توسط سازندگان داخلی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه در زمان ساخت پروژه ۲۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار بوده‌اند، گفت: افزایش راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد، تامین برق پایدار شبکه سراسری، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش راندمان تولید برق و صرفه‌جویی سالانه ۸۴۶ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه است.
طرزطلب با تاکید بر اینکه سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت پشتیبان آن گازوئیل است، ادامه داد: در دوره احداث بیش از ۱۵۰ شرکت پیمانکار، تامین کننده و سازنده همکاری داشته‌اند. سرمایه‌گذار این پروژه شرکت تولید برق عسلویه مپنا و پیمانکار آن کنسرسیوم گروه مپنا، شرکت توسعه یک و شرکت توسعه دو است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ظرفیت کل نیروگاه عسلویه را یک هزار و ۴۵۲ مگاوات برشمرد و گفت: این نیروگاه شامل شش واحد گاز و سه واحد بخار است که راندمان بخش گاز نیروگاه ۳۰.۹ درصد و راندمان کل نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه ۴۴.۹ درصد خواهد بود.
تبدیل نیروگاه‌های گازی کشور به سیکل ترکیبی از جمله طرح‌های ملی و حیاتی کشور است که با هدف افزایش تولید برق کشور و همزمان کاهش مصرف سرمایه سوخت فسیلی کشور و نیز کاهش تولید گازهای آلاینده محیط زیست طی سال‌های گذشته همواره از سوی گروه مپنا پیشنهاد و پیگیری شده است.
گروه مپنا عملیات اجرایی احداث ۹ واحد بخار به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات را در سه نیروگاه تحت مالکیت خود پرند، عسلویه و فردوسی در دستور کار قرار داد. هزینه احداث هریک از این پروژه‌ها بدون استفاده از تسهیلات بانکی و عمدتاً از محل منابع داخلی گروه مپنا در حال اجرا هستند و تاکنون سه واحد بخار نیروگاه پرند و نیز اولین واحد بخار نیروگاه عسلویه با شبکه برق سراسری کشور سنکرون شده ‌است. همچنین بر اساس برنامه‌های تدوین شده مقرر است نخستین واحد نیروگاه فردوسی نیز تا مقطع اوج مصرف سال جاری وارد مدار شود.
افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت نیروگاه‌های گازی کشور بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی، افزایش راندمان نیروگاه از ۳۳ درصد به بیش از  ۵۰ درصد، جلوگیری از هدر رفت ۸۵۵ میلیون لیتر سوخت مایع (گازوییل) و کاهش قابل توجه مصرف سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید ۲.۴ میلیون تن CO۲ و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای، از عمده مزایای اجرای طرح‌های ملی تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی محسوب می‌شود و گامی بزرگ در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گروه مپنا و وزارت نیرو در قبال حفظ محیط زیست ایران زمین خواهد بود.
گفتنی است این نیروگاه در کیلومتر ۲۵ جاده عسلویه به پارسیان استان بوشهر واقع شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲