تاریخ انتشارسه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۴۲۴۸۸۵
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اقدامات منطقه ای و ملی این فراکسیون‌ را برای همیشه ماندگار و سندی از توفیق فعالیت فراکسیونی نمایندگان دانست و گفت: دو قانون حفاظت از خاک و حمایت از محیط بانان و جنگل بانان و همچنین ارتباط مستمر با نهادهای مدنی فعال این حوزه و حکمیت برای رفع اختلاف بین نمایندگان و دولت در موضوعات مهم ملی و استانی از جمله اقدامات این فراکسیون در دوره دهم بود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، فریده اولادقباد در دیدار با جمعی از فعالان‌ محیط زیست با ارائه گزارشی از عملکرد فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم گفت: هیات رییسه و شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست مجموعه ای از اساتید دانشگاهی، وزرا، معاونین وزیر و روسای سازمان های تخصصی و مدیران اجرایی در دولت های سابق و با گرایش های سیاسی مختلف بودند که نتیجه عملکردشان کمک به تدوین و تصویب قوانین کاربردی بی شماری در حوزه محیط زیست و انجام وظایف نظارتی شایسته ای بود. اعضای فراکسیون با انگیزه مثال زدنی منشاء تاثیرات ماندگاری در تدوین‌ قوانین حوزه زیست محیطی شدند و ان‌شاءالله کشور از این قوانین بهره خواهد برد.
وی افزود: تجربه ذی قیمت دکتر محمدرضا تابش که از سه دوره پیشین مجلس با مساعی و دلسوزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار را بنا نهاد و تا سطح دبیرکلی یک تشکل زیست محیطی منطقه ای پیش رفت و به کرات نماینده رییس مجلس در آن بود، پشتوانه ارزشمندی برای فعالین‌ محیط زیست و مجالس گذشته و کشور محسوب می شود. تاثیر فراکسیون موجب شد تا به نام ‌کمیسیون ‌تخصصی کشاورزی، عنوان‌ محیط زیست نیز افزوده شود و محور بخش مهمی از تصمیمات کمیسیون‌ مسایل زیست محیطی از جمله تصویب قانون هوای پاک و قانون حفاظت از خاک گردید.
اولادقباد تاکید کرد: قانون مهم حفاظت از خاک مانع کوه خواری و جنگل خواری خواهد شد و یا قانون تنوع زیستی و احکام برنامه توسعه ششم تاثیرات مهمی بر حفاظت از محیط زیست برجای خواهد گذاشت. اجماع مجلس در این حوزه متاثر از مساعی و استدلال اعضای فراکسیون بود که در ترکیب آن همه جریان های سیاسی فارغ از گرایش ها بود و با تاکید بر مسایل محیط زیست در این فراکسیون حضور داشتند و اولویت شان‌ این حوزه مهم به شمار می آمد.
وی تصویب قوانین حمایت از محیط بانان و جنگل بانان و ارتباط مستمر با نهادهای مدنی فعال این حوزه و حکمیت فراکسیون در رفع اختلاف بین نمایندگان و دولت در موضوعات مهم ملی و استانی را از جمله برخی از نقش آفرینی های فراکسیون دانست و تقویت تعامل با صنایع بزرگ کشور برای عمل به تعهدات قانونی‌شان در زمینه حفاظت محیط زیست و پیگیری های جدی فراکسیون برای بررسی و کاهش اثرات نامطلوب پارازیت‌ها را دیگر کارهای این فراکسیون بیان کرد.
اولاد قباد تاکید کرد که این فراکسیون تلاش داشت تا با دوری از حواشی و پرداختن به متن موضوعاتی که می تواند ثبات بخش این عرصه شکننده باشد، در تعامل با دولت، سازمانها و نهادهای تخصصی، مراکز علمی و پژوهشی و فعالان مدنی و دلسوزان و طرفداران بی مزد و منت محیط زیست رسالت ملی خویش را به خوبی  ایفا کند و پل ارتباطی حاکمیت با آنها بود و نیز در نشستهای بین‌المللی از وجهه و اعتبار بین المللی نظام دفاع نمود.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست همچنین با انتقاد از تخریب عملکرد فراکسیون توسط برخی منتخبین مجلس، آن را ناشی از بی  اطلاعی آن ها دانست و ابراز امیدواری کرد که منتخبین جدید گزارشهای عملکرد فراکسیون‌ را در عرصه بین المللی، نظارتی و تقنینیی مورد مطالعه دقیق قرار دهند و نظارت جدی بر اجرای قوانینی که در حوزه محیط زیست در مجلس دهم به تصویب رسید، داشته باشند و چالش های مهم این‌حوزه را رفع کنند. ان‌شاءالله این دوستان که دغدغه محیط زیست دارند، بتوانند گامی در تکمیل مسیری که در طول ۱۲ سال توسط فراکسیون و کمیسیون‌کشاورزی ریل گذاری شده، بردارند.
اولادقباد تصریح کرد: عملکرد فراکسیون در بعد نظارت بسیار گسترده تر بود که از جمله شرکت هفتگی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و ورود به حوزه معضل زباله ها و رفع موانع این ‌دو حوزه مهم را می توان ‌نام برد. تدوین طرح‌ منع حیوان آزاری نیز از دیگر اقدامات فراکسیون با حمایت و امضای بیش از یکصد نماینده مجلس بود.
در ادامه این نشست نمایندگان نهادها و تشکل های حوزه محیط زیست از دغدغه و نگرانی های خود در این حوزه سخن گفتند و اظهار امیدواری کردند مجلس آینده رویکرد مناسبی برای حل و فصل این نگرانی ها داشته باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴