تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
کد مطلب : ۴۲۳۹۷۲
مهدی فرشیدی سپهر معتقد است مستقیم گویی درباره کرونا در اجراهای تئاتر، شورش درآمده و خوب است به جای پرداختن به این موضوع، به اصل زندگی بپردازیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، این هنرمند تئاتر که فعالیت‌های مستمری در حوزه تئاتر نوجوان دارد، این روزها مشغول طراحی و برنامه‌ریزی برای اجراهای آنلاین تئاتر است اما می‌گوید شکل اجرای آنلاینی را که در حال حاضر مرسوم شده، نمی‌پسندد.
او در گفتگو با ایسنا توضیح داد: هنوز روش مورد نظرم را برای اجرای آنلاین تئاتر پیدا نکرده‌ام و همچنان مشغول طراحی و درک این فضای اجرایی هستم چرا که ظاهرا کرونا فعلا همراه ماست و باید در پی یافتن شیوه‌های دیگری برای اجرای تئاتر باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که شیوه فعلی اجرای آنلاین تئاتر چه نقاط ضعفی دارد، گفت: اجراهای تک‌نفره‌ای که بازیگر رو به دوربین بنشیند، سبب شده تاثیر تئاتر کاهش پیدا کند و من این شیوه را نمی‌پسندم. همچنانکه معتقدم حتی شیوه فروش بلیت در فضای آنلاین برای اینکه مختصر درآمدی نصیب آن هنرمند کند، نیازمند تغییر و بازنگری است.
سپهر که در کارنامه هنری‌اش اجرای نمایش‌هایی همانند «پدران» و «عقل صورتی» را دارد، تاکید کرد: برای اجرای اثرگذار آنلاین باید بتوانیم میزانسن‌هایی متفاوت طراحی کنیم و این نیازمند برنامه‌ریزی، مطالعه و شناخت درست این فضاست.
او درباره اجرای آنلاین نمایش‌های چند پرسوناژه نیز گفت: چنین ایده‌ای، شدنی است اما همان گونه که توضیح دادم، نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی درستی است.
به باور این هنرمند، آنچه امروزه در فضای آنلاین در حال انجام است، تجربه‌های اولیه و خامی است که بهتر است به جای تکرار مداوم آنها که همچون آب باریکه‌ای در این وضعیت است، بر این تجربه‌ها تامل کنیم.
سپهر درباره لزوم استفاده از متون نمایشی جدیدی که ویژه فضای آنلاین نوشته شده باشند، گفت: در اجرای آنلاین هم می‌توان از متون جدید استفاده کرد و هم متون قبلی که همیشه در تئاتر اجرا شده‌اند ولی استفاده از موضوع کرونا و پرداخت مستقیم به آن در اجراهای نمایشی، عمل کردن بی‌تامل است زیرا رسانه‌های گوناگون از صبح تا شب به این موضوع می‌پردازند و استفاده از آن در مدیوم تئاتر، عملکرد شتاب‌زده ما را در پرداخت به یک موضوع اجتماعی نشان می‌دهد؛ درحالیکه هنوز در دل این وضعیت هستیم و خیلی نمی‌توانیم به تحلیل آن در قالب اثر هنری بپردازیم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: مستقیم‌گویی درباره کرونا در تئاتر، شورش درآمده و خوب است به جای پرداختن به این موضوع، به اصل زندگی بپردازیم.
سپهر در عین حال خاطرنشان کرد: در اجرای آنلاین هیچ محدودیتی برای بهره‌گیری از نمایشنامه‌های مختلف نمی‌بینم. اگر کارگردانی میزانسن را بشناسد، می‌تواند هر متنی را به صورت آنلاین اجرا کند. حتی اگر آن متن متعلق به شکسپیر، برتولد برشت یا هر نمایشنامه‌نویس مطرح دیگری باشد.
او ادامه داد: برخی از متون، ۴۰ شخصیت دارند ولی اگر کارگردانی، کادربندی را بشناسد، می‌تواند همه اینها را در یک کادر بنشاند همچنانکه تجربه‌های کارگردانی مانند آنجلوپولوس در سینما، مؤید این نکته است. بنابراین حتی پروژه‌های پر جمعیت را هم می‌توان به شکل آنلاین اجرا کرد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
این مدرس تئاتر که دوره‌های آموزشی مختلفی را برای گروه سنی نوجوان برگزار کرده است، در پایان درباره برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین تئاتر به این گروه سنی توضیح داد: نشستن تک نفره و رو به دوربین صحبت کردن، منجر به آموزش تئاتر نمی‌شود. ممکن است قدری باعث سرگرمی شود ولی آموزش تئاتر به معنای کار بر بدن، بیان و ... فراتر از اینهاست.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴