تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۱۷۹۴۴
به گفته‌ رئیس سازمان فناوری اطلاعات، علت نارضایتی کاربران از پوشش تلفن همراه در منازل این است که سیگنال‌های فعلی اپراتورها بالای یک گیگاهرتز است و فرکانس کمتر از یک گیگاهرتز که ضریب نفوذ و پوشش‌دهی بالاتری دارد می‌تواند این مشکل را حل کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، توسعه شبکه‌های پهن‌باند دغدغه همه کشورهاست. ازطرفی فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیشتر است. با استفاده از فرکانس‌های پایین، اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیشتر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. درحالیکه هرچه به سمت فرکانس‌های بالاتر بروند، تعداد دکل‌های بیشتری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می‌رود.
در دنیا شبکه‌های تلویزیونی این بخش از فرکانس را آزاد کرده و در اختیار رگولاتوری قرار داده‌اند تا اپراتورها با هزینه کمتر توسعه پهن باند را انجام دهند. اما در کشور ما بخش قابل توجهی از فرکانس پایین در کانال ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار صداوسیماست. ختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیــص باند ۷۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده اما به نتیجه‌ای نرسیده است.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هرچه عدد باندهای فرکانسی پایین‌تر باشد، میزان ضریب نفوذ و پوشش‌دهی آن بالاتر است، گفت: زمانی که پخش تلویزیونی آنالوگ بود و نیاز به پوشش و ضریب نفوذ بالاتر داشت، باندهای کمتر از یک گیگاهرتز را به پوشش همگانی اختصاص می‌دادند، ‌ اما با توجه به تبدیل تکنولوژی از آنالوگ به دیجیتال، یک بهره‌وری فرکانسی ایجاد و باعث شده بخشی از این باندهای فرکانسی کم‌کم تخلیه شود.
مهلت به کشورها برای دیجیتالی کردن پخش همگانی
وی داد: این موضوع درباره باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی هم صدق می‌کند و به همین خاطر به آن‌ها باندهای بهره‌ دیجیتالی می‌گویند، زیرا به دلیل دیجیتالی شدن، این باندها تخلیه شدند. از  سال ۲۰۰۶ هم این موضوع در دنیا مطرح و تا سال ۲۰۱۵ به همه کشورها مهلت داده شد که پخش همگانی خود را دیجیتالی کنند و کاربرد این باندها به مرور به سمت شبکه‌های تلفن همراه برود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۵ که موضوع مذاکرات فنی مطرح بود، کشورها مهلت داشتند که باندها را تخلیه کنند، ‌ افزود: از آن زمان تا کنون تقریبا ۹۰ درصد کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه این باندها را تخلیه کردند و در اختیار شبکه‌های تلفن همراه قرار دادند. بحث ما هم با صداوسیما از همان مقطع که این موضوع در سال ۲۰۰۶ مطرح شده تا کنون این بوده که این باندها برای توسعه موبایل باید تخلیه شود.
فلاح جوشقانی ادامه داد: همان زمان با بررسی مذاکرات فنی جلسه‌ای برگزار و سندی در این خصوص تصویب شد که مهندس خسروی رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و آقای علی‌عسگری معاون فنی صداوسیما به‌عنوان نماینده این سند را امضا کردند. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی و مرکز پژوهش‌های مجلس هم مطرح شده و آنها هم به همین موضوع اذعان دارند، حتی دو سال در لایحه بودجه هم مطرح شده و اما به هر دلیلی از لایحه بودجه خارج شده و درنهایت تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده و باندهای فرکانسی هنوز در اختیار صداوسیماست.
منابع عمومی که بی‌استفاده مانده است
وی با بیان اینکه این باندها توسط صداوسیما استفاده‌ای نمی‌شود، ‌ گفت: در اندازه‌گیری‌های سال ۹۶ و ۹۸ که توسط سازمان تنظیم مقررات انجام شد، استفاده از باند ۸۰۰ کمتر از یک درصد و باند ۷۰۰ حدود ۱.۲ درصد بوده است. درواقع این باندها در حال حاظر نه مورد استفاده صداوسیما نیست و عملا در اختیار شبکه موبایل هم نیست و منابع عمومی که متعلق به همه افراد است، بی‌استفاده مانده. علت مخالفت صداوسیما این است که با استفاده از این باندها، برنامه‌های تلویزیونی را توسعه دهند، در حالی‌که تکنولوژی در دنیا به سمتی می‌رود که این باندها برای توسعه موبایل خالی ‌شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: متولی فرکانس، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات است و این باند باید بر اساس قانون عملا در اختیار ما قرار بگیرد که ما هم بر اساس فرآیندهایمان، باندهای فرکانسی در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دهیم. درواقع از نظر ما هیچ توسعه‌ای روی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ انجام نخواهد شد و ترند تکنولوژی این را تایید نمی‌کند که روی باند ۷۰۰ و ۸۰۰ پخش تلویزیون داشته باشیم و این باندها باید برای موبایل مورد استفاده قرار گیرد، در حالی‌که ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز به این سمت نرفتیم.
فلاح جوشقانی با تاکید بر لزوم استفاده از باندهای فرکانس پایین برای شبکه‌های تلفن همراه، اظهار کرد: این با استفاده از این باندها چون ضریب نفوذ و پوشش‌دهی بالاتری دارند، هم می‌توان هزینه سرمایه‌گذاری را کاهش داده و هم سرویس بهتری ارائه داد. خصوصا در کیفیت پوشش داخل ساختمان خیلی موثر است، اینکه کاربران در داخل خانه‌ها از پوشش تلفن همراه گله می‌کنند، به این خاطر است که سیگنال‌های فعلی اپراتورها بالای یک گیگاهرتز است و فرکانس کمتر از یک گیگاهرتز می‌تواند این مشکل را حل کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲