تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۱۴۷۸۱
برخی مشمولان سهام عدالت از عدم واریز سود این سهام طی دو روز گذشته گلایه‌مند هستند اما طبق اعلام مسئولان، کار واریز سود سهام عدالت که از سوم اسفند ماه آغاز شده، تا پایان اسفند ادامه دارد.
۲
plusresetminus
ادامه واریز سود سهام عدالت تا پایان اسفند/فراخوانی برای ثبت‌نام جدید نداریم
به گزارش بلاغ، کار واریز سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۷ از روز سوم اسفند ماه جاری به حساب مشمولان آغاز شده است. برای هر برگ سهام یک میلیون تومانی، ۲۰۵ هزار تومان سود واریز می‌شود و به این ترتیب هر مقدار که از ارزش سهام کاسته شود، سود واریزی نیز کمتر خواهد بود.

از روز شنبه که کار واریز سود آغاز شده، برخی مشمولان در تماس با خبرنگار ما نسبت به عدم واریز سود معترض هستند؛ این در حالی است که واریز سود سهام عدالت از روز سوم اسفند ماه کلید خورده است و تا ۲۷ روز دیگر، یعنی تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

نکته حائز اهمیت آن است که سود سهام عدالت خلاف یارانه نقدی که فقط به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، به حساب بانکی تک تک مشمولان واریز می‌شود؛ یعنی هر عضوی از خانوار که دارای برگه سهام عدالت است باید شماره شبای بانکی خود را در سامانه سازمان خصوصی سازی وارد کند تا سود به حساب وی واریز شود.

به گفته مسئولان، هنوز حدود ۵ تا ۶ میلیون مشمول شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده‌اند و طبیعتاً تا زمان اعلام شماره شبا، واریز سود سهام عدالت برای این افراد امکان پذیر نخواهد بود.
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت مازندران نیز گفت:
 سود سال ۹۷ سهام‌داران از اوایل اسفند ماه امسال به حساب افراد در حال واریز شدن است.

عسکر توکلی افزود: تلاش بر این است که سودهای سهام عدالت تا پایان اسفند ماه به حساب سهام‌داران واریز شود.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای ثبت‌نام جدید نداریم، بیان کرد: برخی از سهام‌داران هنوز شماره شبای خود را اعلام نکردند که لازم است هرچه سریع‌تر اعلام کنند تا سود سهام عدالت به حساب آنان واریز شود.

توکلی درباره آزادسازی سهام عدالت، خاطرنشان کرد: چگونگی و نحوه آزادسازی سهام درحال بررسی توسط کانون‌ها و شرکت‌های سهام عدالت، بورس و سازمان خصوصی‌سازی است که بعد از مشخص شدن در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اقساط طرح سهام عدالت (از محل سود سهام تخصیص یافته به مشمولان) که از سال ۸۵ در حال اجراست بعد از ۱۰ سال در سال ۹۵ به پایان رسید و از سال ۹۶، سود این سهام به صورت نقدی به حساب مشمولان واریز شد. طی دو سال ۹۶ و ۹۷ و مطابق با سیاست سازمان خصوصی سازی، واریز سود سهام عدالت پس از جمع آوری از ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، به صورت مرحله به مرحله از آذر ماه آغاز و معمولاً تا خرداد ماه سال بعد ادامه پیدا می‌کرد.

در این بین با خروج میرعلی اشرف حسینی از سازمان خصوصی سازی و ورود علیرضا صالح به عنوان رئیس جدید به این سازمان، حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد نحوه واریز سود سهام عدالت و البته زمان واریز آن در قیاس با دو دوره قبلی به گوش رسید.

ابتدا گفته می‌شد که سود سهام عدالت خلاف دوره‌های قبل که به صورت مرحله به مرحله واریز می‌شد، قرار است به صورت یک جا به حساب تمامی مشمولان واریز شود. اما بعد سازمان خصوصی سازی با تکذیب این موضوع، اعلام کرد که فقط زمان واریز سود متفاوت از قبل خواهد بود و پس از جمع آوری تمام مبالغ از شرکت‌ها، سود سهام عدالت به حساب هر یک از مشمولان واریز خواهد شد.

در نهایت نیز آنطور که مسئولان سازمان خصوصی سازی اعلام کرد، سود سهام عدالت از «سوم اسفند ماه» واریز می‌شود و به ترتیب آخرین گروه مشمولین تا پایان اسفندماه سال جاری، سود سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد؛ یعنی امسال نسبت به سال‌های قبل سود سهام عدالت با ۳ تا ۴ ماه تأخیر واریز می‌شود.

همچنین میزان سود سهام عدالت این دوره نیز برای افرادی که یک میلیون سهم دارند، ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده است و میزان سود افرادی که سهم‌های کوچک‌تری دارند به تناسب کمتر می‌شود.

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سهام عدالت، مربوط به زمان ثبت نام از افراد جدید برای قرارگیری در صف مشمولان می‌شود.

در این رابطه باید گفت، از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت کرده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است و با توجه به عدم پیش بینی قانونی برای ثبت نام جدید، به هیچ وجه، امکان اضافه کردن مشمول جدید در سهام عدالت وجود ندارد.

البته به تازگی آنطور که صالح گفته، در صورت تصویب و ابلاغ قانون مربوط به سهام عدالت از سوی مجلس، در حد محدود امکان ثبت نام از جاماندگان مشمولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی وجود خواهد داشت.

از سویی دیگر، طبق آنچه که در دوره‌های قبلی نیز بارها ذکر شد، مجدد در دوره جدید نیز هنوز تعدادی از مشمولان شماره شبای بانکی خود را برای دریافت سود به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده‌اند؛ مطابق با گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی تعداد این افراد به ۵ میلیون نفر می‌رسد.

این افراد در صورت تمایل به دریافت سود سال مالی ۹۷ خود، باید وارد سامانه سهام عدالت شده و با داشتن شماره ملی هر فرد مشمول، شماره شبا حساب بانکی مربوط به همان فرد را وارد سامانه سهام عدالت کنند زیرا سهام عدالت هر فرد به حساب خودش واریز می‌شود و ارتباطی با خانوار ندارد.

همچنین بر اساس آنچه که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده، در صورت تأیید نهایی، بانک‌های عامل با ارسال پیامک به مشمولان صاحب حساب، لزوم ثبت شماره شبا را یادآوری خواهند کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
علی اشرف منصوری
چرا ما که سهام یک میلیونی داریم سود سهام نصف ریختند آیا دلیلی برای نصف ریختند داره
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکرم چناری
چرا سود سهام عدالت من که سهام یک میلیون هست را نصف ریختند
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲