تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۱۴۲۴۳
اگر هر روز بیشتر از ۸ ساعت را نشسته سپری می کنید، ممکن است ۸ سال بیشتر از سن واقعی تان به نظر برسید. تنهایی و نداشتن دوست هم می تواند به پیری و دیگر مشکلات جسمی سرعت دهد. در واقع چیزهایی هست که شاید اصلاً فکرش را نکرده باشیم که می توانند روی ظاهر ما تأثیر بگذارند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، در ادامه درباره ی چیزهایی صحبت خواهیم کرد که سرعت پیر شدن ما را بالا می برند. گرچه می توانیم از همین امروز جلوی آن ها را بگیریم.
۱- بیشتر از ۸ ساعت در روز می نشینید
کسانی که بیشتر روز را نشسته سپری می کنند و هیچ ورزشی نمی کنند، از نظر بیولوژیکی ۸ سال پیرتر از سن واقعی شان هستند. دانشمندان با انجام آزمایش بر روی ۱۵۰۰ زن به این مسأله پی بردند. این مسأله احتمالاً به دی ان ای ما مربوط می شود. نشستن طولانی مدت ممکن است باعث کوتاه شدن طول کروموزوم ها شود.
کوتاه شدن کروموزوم ها می تواند منجر به بروز بعضی بیماری هم شود. به همین دلیل، محققان توصیه می کنند روزانه دست کم ۳۰ دقیقه ورزش کنید و هر نیم ساعت از سر جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.
۲- زیاد از گوشواره های سنگین استفاده می کنید
گوشواره های سنگین وزن زیادی به ناحیه ی ظریف گوش ها وارد می کنند. این مسأله می تواند باعث تغییر شکل گوش ها و شکافتن لاله ی گوش ها شود. در این حالت پوست کش می آید و خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، مشکلی که کرم های پوستی همیشه نمی توانند آن را برطرف کنند. شاید عامل چندان تأثیرگذاری در پیری به نظر نرسد، اما گوش های ما کاملاً در دید هستند. شل و پیر به نظر رسیدن گوش ها باعث می شود پیرتر از سن واقعی مان به نظر بیاییم.
۳- فقط گوشت قرمز می خورید
مسأله نه بر سر کنار گذاشتن تمام و کمال گوشت قرمز، بلکه بر سر مقدار مصرف آن است. تحقیقات نشان داده افراط در مصرف گوشت قرمز و در مقابل، تفریط در مصرف میوه ها و سبزیجات، ممکن است سن بیولوژیکی ما را افزایش دهد. علت این مسأله آن است که چنین رژیم غذایی ای سطح عنصری به نام فسفات سرم را در خون بالا می برد. به علاوه، این مسأله می تواند باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن در آینده شود.
بهترین راه برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که شامل دیگر انواع مواد غذایی، به ویژه میوه ها و سبزیجات هم باشد.
۴- دوست صمیمی ای ندارید
تحقیقات نشان داده غفلت از روابط دوستی و اجتماعی می تواند مشکلاتی برای سلامت ما ایجاد کند و به روند پیری سرعت دهد. تنهایی یک ریسک فاکتور محسوب می شود که احتمال مرگ را افزایش می دهد. به علاوه، احساس تنهایی تأثیراتی دارد مشابه آنچه مصرف سیگار بر سر بدن می آورد.
چنین تأثیری شاید در کسانی که هیچ دوستی ندارند، از خانه بیرون نمی روند، یا کمتر از حد معمول بیرون می روند، قابل مشاهده باشد. این مسأله باعث کاهش فعالیت بدنی هم می شود که برای سلامتی و تندرستی ما اهمیت زیادی دارد.
۵- رژیم غذایی تان را زیاد تغییر می دهید
برای حفظ سلامت و تناسب اندام باید یک برنامه ی غذایی مشخص را دنبال کنیم. وقتی رژیم غذایی خود را زود به زود تغییر می دهید، بدن شما فرصتی برای وفق دادن خود پیدا نمی کند. اگر یک هفته رژیم آب بگیرید، یک هفته رژیم خیار و یک هفته هم رژیم گوشت قرمز، این کار می تواند به بدن شما صدمه بزند و آن را دائماً تحت فشار و اضطراب نگه دارد. متأسفانه این فشار و اضطراب می تواند ما را سریع تر پیر کند.
۶- زیاد از بطری آب می خورید
به گفته ی پزشکان عادت روزانه ای مثل نوشیدن از بطری می تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک های بسیار عمیقی دور لب ها شود. البته این مسأله ارتباطی به پیری بیولوژیک ندارد اما هر چین و چروک اضافه ای می تواند شما را پیرتر نشان دهد.
۷- زیاد با هواپیما سفر می کنید
رطوبت هوای داخل هواپیماها معمولاً کمتر از ۲۰ درصد است. بنابراین تعجبی ندارد که بعد از سفر با هواپیما پوست ما دچار خشکی می شود. برای جلوگیری از این مشکل، در هواپیما یک مرطوب کننده ی کوچک به همراه داشته باشید و بیشتر آب بنوشید. این کار به ویژه برای پروازهای طولانی لازم است.
هواپیماها مملوء از باکتری هایی هستند که می توانند باعث زدن جوش شوند. فراموش نکنید که در هواپیما دستمال های آنتی باکتریال به همراه داشته باشید و بعد از پرواز صورت خود را بشویید.
۸- بعد از باشگاه دوش نمی گیرید
مسأله بر سر رعایت بهداشت شخصی نیست، بلکه عرق پوست را هم تحریک می کند، مسأله ای که می تواند منجر به وارد شدن صدمه به پوست و پیر به نظر رسیدن ما شود. به همین دلیل است که صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خواب و همینطور در صورت تعریق زیاد باید حتماً صورت خود را بشویید. اگر می خواهید دوش بعد از باشگاه تان را در خانه بگیرید، بهتر است دست کم صورت خود را با آب بشویید.
۹- قند و مواد لبنی زیاد مصرف می کنید
اگر تکه ای میوه را روی میز رها کنید، بعد از مدتی ظاهر آن شروع به تغییر کردن می کند. میوه به تدریج به رنگ قهوه ای درمی آید که علت آن واکنش دادن قندهای درون میوه با پروتئین های آن است. وقتی قندهای درون بدن شروع به واکنش دادن با کلاژن می کنند، همین مسأله در بدن ما هم رخ می دهد و در نتیجه ی آن، پوست ما کدر و زرد می شود.
بعضی محققان هم می گویند مصرف مواد لبنی می تواند باعث شود پیرتر به نظر برسیم، چون التهاب بدن را افزایش می دهد. این مسأله منجر به ایجاد چیزی به نام فشار اکسیداتیو می شود که می تواند دلیل اصلی پیری زودرس باشد.
۱۰- در مصرف مکمل ها زیاده روی می کنید
بر کسی پوشیده نیست که کمبود ویتامین می تواند باعث تضعیف پوست، موها و ناخن ها شود. اما اگر در مصرف مکمل ها افراط کنید هم سلامت و جوانی شما به خطر خواهد افتاد. این کار می تواند عوارضی مثل مسمومیت داشته باشد.
وقتی بدن خود را دائماً «مسموم» می کنید، همه ی دستگاه های آن دچار مشکل می شوند، در نتیجه ظاهر بدی پیدا می کنید و سریع تر پیر می شوید.
اگر مطمئن نیستید به مکملی نیاز دارید یا نه، یا سؤالاتی درباره ی مقدار مصرفش دارید، به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون دهید تا معلوم شود که واقعاً به مکمل و ویتامین نیاز دارید یا نه.
۱۱- سطح هورمون هایتان را چک نمی کنید
با بالا رفتن سن سطح هورمون های بدن دستخوش تغییر می شود و برهم خوردن تعادل آن ها روی تمام بدن تأثیر می گذارد. این مسأله نه تنها باعث نوسانات خلقی می شود، بلکه وضعیت پوست و موها را هم تغییر می دهد و باعث می شود کیفیت همیشگی شان را نداشته باشند. اگر غدد درون ریز بدن ترشح هورمونی نداشته باشند، این مسأله می تواند منجر به پیری شود. پس در حق خودتان لطف کنید و سالی یک بار آزمایش خون هورمونی دهید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲