تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۱۴۰۱۴
بسیاری از افراد به خاطر عدم تعادل در هورمون خود، مو‌های‌شان را بدون داشتن مشکل خاصی از دست می‌دهند. در بیشتر موارد عدم تعادل بین هورمون‌ها، بدون انجام آزمایش قابل شناسایی نیست. در چنین شرایطی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت نیاز با تجویز برخی داروها، هورمون‌های‌تان تنظیم شود. البته برخی مواد غذایی نیز می‌توانند باعث تنظیم هورمون بدنتان شوند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، حفظ آب بدن برای رشد بافت‌ها و سلامت بدن بسیار ضروری است. بافت مو به طور عمده از آب تشکیل شده است. این به این معناست که شما باید روزانه ۶۴ اونس (۱۷۶۲ گرم) آب مصرف کنید. از یاد نبرید نوشیدن نوشابه‌های کربناتی گازدار، می‌تواند باعث نابودی مو‌های شما در دراز مدت شوند.
ریزش بیش از حد و کم پشت شدن مو‌های سر مشکلی است که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند. از آن‌جایی که وجود موی سر، رابطه مستقیم با زیبایی یک فرد دارد؛ ریزش بیش از حد مو‌ها می‌تواند برای هر فردی، نگرانی خاصی را به وجود آورد. این جمله کاملا درست است که ژن افراد می‌تواند نقش بسیار موثر بر روی مو‌های هر فردی داشته باشد، اما این جمله به آن معنی نیست که شما دست به مراقبت‌های ویژه برای حفظ موی خود نزنید و یا به فکر برطرف کردن نیاز مو‌های خود چه از نظر مواد معدنی و مغذی و چه از نظر مراقبت‌های خاص مانند شستشوی مناسب و به موقع نباشید. مو‌های سر نیز مثل سایر قسمت‌های بدن برای رشد بهتر و شادابی، نیاز به یک سری مراقبت خاص و حتی غذای خاص برای رشد بهتر دارد. از این رو اگر شما نیاز‌های موی‌تان را به موقع بر طرف نکنید و آن‌ها را در برابر انواع آلودگی‌ها قرار دهید بی‌شک زودتر از موعد مقرر با ریزش بیش از حد مو‌های سرتان روبه‌رو خواهید شد.
همچنین برای اینکه بتوانیم مو‌های پر پشت‌تر و زیباتری داشته باشیم، باید یکسری عادت‌های بد همچون سیگار کشیدن را کنار گذاشت. چرا که این موضوع می‌تواند خطر ریزش بیش از حد مو‌ها را افزایش دهد. نباید از یاد برد برخی ریزش‌های ناگهانی و زیاد می‌تواند دلیل پزشکی خاص داشته باشد. در چنین شرایطی حتما باید به یک پزشک متخصص رجوع کرد تا با انجام یکسری آزمایش‌ها بتواند دلیل ریزش بیش از حد مو را تشخیص داده و بهترین نسخه را برای درمان چنین مشکلی تجویز کند. در ادامه این مطلب شما را با ۱۱ روش و یا درمان آشنا می‌کنیم تا با اجرایی کردن آن در زندگی روزمره خود بتوانید مو‌های خود را در برابر ریزش‌های ناگهانی حفظ کنید. البته نباید از یاد برد که برخی از ریزش‌های ناگهانی می‌تواند از مشکلات خاصی همچون داشتن استرس و اضطراب بیش از حد حاصل شود. از این رو سعی کنید برای حفظ ظاهر خود حتما از استرس و اضطراب فاصله بگیرد.
مراقب رژیم غذایی خود باشید
همان طور که می‌دانید ساختار بدن و بافت‌های ما از پروتئین تشکیل شده است. این مورد شامل مو‌های شما نیز می‌شود. از این رو باید توجه داشته باشید که روزانه پروتئین کافی به بدن شما می‌رسد یا نه؟ بهترین منابع پروتئین برای بدن: شیر، سفیده تخم‌مرغ، انواع گوشت‌ها سفید مانند گوشت ماهی است. یکی دیگر از راه‌های حفاظت از موی سر این است که شما دو یا سه بار در هفته از غذا‌هایی که دارای امگا ۳ بالایی هستند، استفاده کنید. در این بین ماهی قزل آلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته استفاده از برخی روغن‌های طبیعی که سرشار از امگا ۳ هستند به همراه سالاد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تامین نیاز‌های موی سر شما باشد.
دریافت هر چه بیشتر از انواع ویتامین‎ها و مواد معدنی مفید
وجود ویتامین A. برای مو‌های بسیار حائز اهمیت است. چرا که این ویتامین به سنتز چربی‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف انواع سبزیجات، هویج و تخم مرغ نیاز بدن‌تان به ویتامین A. را برطرف کنید. از آن‌جایی که ویتامین B۱۲ برای ایجاد هر چه بیشتر گلبول‌های قرمز خون نقش اساسی دارد و این کار به نوبه خود باعث می‌شود تا خون بیشتری به بافت‌های شما برسد؛ هر چقدر خون بیشتر به بافت‌های شما، به ویژه ریشه مو‌های‌تان برسد شادابی و سلامت آن بیشتر حفظ می‌شود. وجود آهن و ویتامین C. می‌تواند برای سلامت مو‌های‌تان کاملا ضروری باشد. از این رو سعی کنید مواد غذایی سرشار از آهن مثل گوشت قرمز و مواد غذایی سرشار از ویتامین C.
همچون مرکبات را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید. از یاد نبرید که حتما از مواد غذایی سرشار از ویتامین E. در برنامه غذایی خود بهره ببرید. چرا که این ویتامین گردش خون را تسریع می‌کند. از این رو مواد مغذی بهتر به بافت‌های بدن منتقل می‌شود. مو‌های شما نیز برای رشد به وجود چنین ویتامینی نیازمند است. از منابع مهم ویتامین E. می‌توان به بادام درختی، گوجه فرنگی و اسفناج پخته شده اشاره کرد. برخی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامتی مو عبارتند از: کلسیم، مس، آهن، منیزیم و روی. شما می‌توانید مقدار زیادی از این مواد را در سبزیجات مورد علاقه خود پیدا کنید. البته با توجه به دستور پزشک شما می‌توانید از برخی مکمل‌ها نیز برای رفع نیاز بدنتان به مواد معدنی استفاده کنید. از یاد نبرید به هیچ عنوان در مصرف مواد مکمل زیاده روی نکنید و در صورت امکان حتما با یک پزشک متخصص تغذیه پیش از مصرف مشورت داشته باشید.
تنظیم کردن هورمون‌ها بدن
بسیاری از افراد به خاطر عدم تعادل در هورمون خود، مو‌های‌شان را بدون داشتن مشکل خاصی از دست می‌دهند. در بیشتر موارد عدم تعادل بین هورمون‌ها، بدون انجام آزمایش قابل شناسایی نیست. در چنین شرایطی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت نیاز با تجویز برخی داروها، هورمون‌های‌تان تنظیم شود. البته برخی مواد غذایی نیز می‌توانند باعث تنظیم هورمون بدنتان شوند.
مراجعه به دکتر برای شناسایی دلیل ریزش موی غیر عادی
برخی از شرایط بهداشتی همچون استرس، بیماری تروئید، کم خونی و حتی استفاده از برخی دارو‌های قلبی می‌تواند باعث ریزش بیش از اندازه مو شوند. در چنین شرایطی حتما با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید چنین شرایطی باعث ریزش موی شما نشده‌اند.
نوشیدن آب بیشتر
حفظ آب بدن برای رشد بافت‌ها و سلامت بدن بسیار ضروری است. بافت مو به طور عمده از آب تشکیل شده است. این به این معناست که شما باید روزانه ۶۴ اونس (۱۷۶۲ گرم) آب مصرف کنید. از یاد نبرید نوشیدن نوشابه‌های کربناتی گازدار، می‌تواند باعث نابودی مو‌های شما در دراز مدت شوند.
از بین بردن عادت‌های بد
سیگار کشیدن می‌تواند غلظت خون را بالا ببرد. از این رو خون کمتری به سلول‌های موی شما می‌رسد و این نارسایی می‌تواند باعث ریزش موی سرتان شود. البته مصرف کافئین سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای مو‌های شما می‌شود و در نتیجه باعث ریزش آن‌ها می‌شود.
حفظ صلح
شاید جالب باشد که بدانید در اکثر مواقع ریزش مو با داشتن استرس و تنش‌ها رابطه مستقیم دارد. سعی کنید همواره خود را از تنش‌ها دور کنید و از استرس‌های بی‌مورد اجتناب کنید تا کمتر با ریزش مو روبه‌رو شوید. انجام برخی از ورزش‌های آرامش بخش می‌تواند کمک کننده خوبی باشد.
ورزش کردن منظم
ورزش کردن منظم می‌تواند باعث سلامت تمام اعضای بدن حتی مو‌های تان شود. البته وقتی شما ورزش می‌کنید؛ عرق و سموم اضافی بدن، از طریق غد‌ه‌های عرقی پوست به بیرون جریان می‌یابد. سعی کنید با هر بار ورزش کردن خودتان را به خوبی بشویید تا از مضرات مواد خارج شده از بدن در امان باشید.
ماساژ پوست سر با روغن‌های طبیعی
ماساژ پوست سر کمک می‌کند تا فولیکول‌های مو تحریک شوند. این تحریک باعث می‌شود تا مو‌ها بهتر رشد کنند. شما می‌توانید هر نوع روغن طبیعی مانند روغن زیتون، نارگیل، بادام را به همراه چند قطره اسانس اسطوخدوس یا رزماری اضافه کنید و به آرامی پوست سرتان را ماساژ دهید و پس از یک ساعت آن را به خوبی بشویید. اگر می‌خواهید از فواید این نوع ماساژ بهره ببرید سعی کنید در طول یک هفته یک بار این کار را انجام دهید.
استفاده از مواد سرشار از آنتی اکسیدان‌ها
چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو می‌شود. برای اینکه بتوانید از خواص چای سبز بهره ببرید سعی کنید، چای کیسه‌ای سبز را درون آب جوش قرار داده و بعد از خنک شدن روی پوست سر خود بمالید و پس از گذشت یک ساعت موی سر خود را به خوبی بشویید.
استفاده مناسب از ابزار‌های آرایشگری
اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، سعی کنید آن را در دمای پایین تنظیم کنید. چرا که گرمای زیاد باعث نابودی مو و ریشه آن می‌شود. اگر مجبور نیستید به هیچ وجه مو‌های خود را رنگ نکنید؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها می‌توانند به بافت مو آسیب برسانند و به مرور زمان باعث نابودی آن‌ها شوند. اگر از ژل مو یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از خشک شدن مو‌ها آن‌ها را شانه کنید؛ چرا که وقتی مواد خشک شوند، مو‌ها اگر شانه بخورند شکننده‌تر می‌شوند و این کار می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها شود. پس از شستشوی سرتان بلافاصله مو‌های خیس‌تان را شانه نکنید؛ چرا که این کار می‌تواند باعث آسیب دیدگی آن‌ها شود. در هنگام شانه کردن سعی کنید از شانه‌هایی با دندانه‌های نرم‌تر استفاده کنید. از یاد نبرید که مو‌ها در حالت خیس آسیب پذیرتر هستند. نباید از یاد برد که برخی از مشکلات ریزش زود هنگام مو‌ها وراثتی و ژنتیکی است. در چنین شرایطی شما با پیاده سازی برخی اصول که در مطلب بالا ذکر شد، تنها می‌توانید زمان ریزش مو را کاهش دهید و این خود می‌تواند کمک فراوانی به موهای‌تان بکند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲