تاریخ انتشارجمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۲۵
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری پنجشنبه تلاش ائتلاف ناتو برای سلطه بر دریا، زمین، هوا و فضا را محکوم کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروسیه پنجشنبه تلاش‌های ائتلاف «ناتو» برای پیشبرد اهداف خود از طریق توانمندی‌های نظامی به جای گفت‌وگو با روسیه را محکوم کرد. 
«ماریو زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سران کشورهای عضو ناتو به دلیل اولویت دادن به «تهدید ساختگی روسیه» به جای توجه کردن به سایر مناطق دنیا انتقاد کرد. او این سخنان را در پاسخ به اظهارنظرهای مطرح‌شده در هفته گذشته در لندن مطرح کرد که سران ناتو برای گفت‌وگو بر سر راهبردهای این ائتلاف گرد هم جمع شده بودند. 
زاخارووا گفت: «مواضع اتحاذ شده در نشست‌های ولز، وارشو و بروکسل با زمینه‌چینی برای سلطه ناتو در همه حوزه‌های عملیاتی-شامل زمین، دریا، هوا و فضای سایبری- تنش‌ها را افزون کرد. الان فضا هم به این حوزه‌ها اضافه شده، انگار که هیچ مشکلی در جای دیگری وجود ندارد.»
اعضای ائتلاف ناتو در نشست هفته گذشته خود در لندن گفته‌ بودند در حال افزایش اقدامات خود در عرصه‌های دریایی و هوایی هستند. ناتو همچنین تأکید کرد در حال تقویت توانمندی‌های خود برای دفاع با کمک مجموعه‌ای از توانمندی‌های هسته‌ای، متعارف و موشکی است. 
ائتلاف ناتو همچنین اعلام کرد فضا هم جزو عرصه‌های عملیاتی برای این ائتلاف است. 
چندی قبل نخست وزیر دانمارک پیش از برگزاری اجلاس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن، پایتخت انگلیس گفت، دانمارک قصد دارد عملیات تجسسی در دریا و حریم هوایی قطب شمال را در واکنش به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در این منطقه گسترش دهد. (جزئیات بیشتر)
ناتو یا همان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در واشنگتن با حضور ۱۲ کشور شامل بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، بریتانیا، آمریکا پایه‌گذاری شد. این سازمان در حال حاضر ۲۹ عضو دارد.
بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، بریتانیا، آمریکا، یونان، ترکیه، آلمان، اسپانیا، جمهوری چک، لهستان، مجارستان، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، آلبانی، کرواسی، مونته‌نگرو در حال حاضر اعضای این سازمان را تشکیل می‌دهند.
گفتنی است ۶ سال بعد از تأسیس ناتو، پیمان ورشو در سال ۱۹۵۵ متولد شد که بعد از فروپاشی بلوک شرق در سال ۱۹۹۱، این سازمان منحل شد و در این مدت برخی از کشورهای عضو پیمان ورشو به ناتو ملحق شده و این نهاد امنیتی کماکان به حیات خود ادامه داده است. مونته‌نگرو آخرین کشوری بود که در سال ۲۰۱۷ به ناتو پیوست و براساس بیانیه نشست لندن قرار است مقدونیه شمالی نیز به این ائتلاف بپیوندد و صربستان و بوسنی نیز در مسیر الحاق به این سازمان هستند.
عملیات نظامی ناتو در کوزوو، حضور نظامی در افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی و دخالت نظامی در ناآرامی‌های داخلی لیبی در سال ۲۰۱۱ و برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را می‌توان از جمله مداخلات نظامی این سازمان برشمرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲