تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۷۵۳
سیاست خارجی یک بام و دوهوای افغانستان که روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذراند، نیازمند عزم و اراده جدی برای در دست گرفتن ابتکار صلح است؛ صلحی که دولت‌محور بوده و مذاکرات بین‌الافغانی را در پی داشته باشد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،لغو مذاکرات صلح آمریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.
پس از این تصمیم ترامپ که دلیل آن را کشته شدن یک سرباز آمریکایی در انفجاری در کابل خوانده بود، دولت افغانستان با ابراز خرسندی از توقف این مذاکرات اعلام کرد روند صلح به‌ دلیل خشونت‌های مداوم طالبان در افغانستان تعلیق شده است.
این اقدام درست یک ماه مانده به آغاز چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت. پیش از این نیز «صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از اعلام موضع دولت این کشور در قبال تصمیم ترامپ مبنی بر لغو مذاکرات با طالبان خبر داده بود.
طالبان نیز پس از این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد که تمامی مراکز انتخاباتی در افغانستان را هدف قرار خواهد داد. بر همین اساس انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با چاشنی انفجار در این کشور روز 7 مهر آغاز شد.
پیش از آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، طالبان بارها اعلام کرد که آماده از سرگیری مذاکرات با آمریکا بوده و این واشنگتن است که به تعهدات خود در مذاکرات پایبند نیست. تعهداتی که به‌گفته طالبان مهم‌ترین آن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.
پس از آنکه مذاکرات میان آمریکا و طالبان متوقف شد، ترامپ در اظهارات دیگری دلیل لغو این گفت‌وگوها را عدم پایبندی طالبان به آتش‌بس اعلام کرد.
به دنبال این گفته‌های ترامپ، طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا ابتدا جنگ را در افغانستان آغاز کرده و اکنون به‌دنبال بهانه‌های دروغین برای ماندن در آن است.
دولت افغانستان در این میان که گویا تمامی این اتفاقات را خارج از گود نظاره می‌کند، تنها به تایید سیاست‌های واشنگتن در قبال مذاکرات بسنده می‌کند. به‌طوری‌که عدم واکنش مناسب دولت در این باره موجب انتقاد برخی از سیاستمداران و فعالان افغانستان از جمله «حامد کرزی» رییس‌جمهور پیشین این کشور شد.
در حالی که تنها یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان بیم‌ها و امیدها، می‌گذرد، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به اسلام‌آباد سفر می‌کند. سفری که همزمان با ورود هیات طالبان به پاکستان صورت می‌گیرد.
پس از استقبال گرم مقامات پاکستانی از هیات طالبان، دولت افغانستان در بیانیه‌ای میزبانی اسلام‌آباد از طالبان را خلاف اصول روابط میان کشورها دانست. صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که این نشست‌ها کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند.
اما در این میان وزارت خارجه افغانستان موضع دیگری در این باره گرفت و برخلاف دولت این کشور از این میزبانی استقبال کرد.
هرچند ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، روز گذشته میزبانی پاکستان از طالبان را «خلاف تمام اصول و روابط» میان کابل و اسلام‌آباد خواند، اما وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که از تمامی تلاش‌های پاکستان برای زمینه‌سازی گفت‌وگوها با طالبان استقبال می‌کند.
به‌نظر می‌رسد سیاست خارجی یک بام و دوهوای افغانستان که روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذراند، نیازمند یک عزم و اراده جدی برای در دست گرفتن ابتکار صلح می‌باشد. صلحی که بنا به گفته و خواسته مقامات افغانستان دولت‌محور بوده و مذاکرات بین‌الافغانی را در پی داشته باشد.
اما اظهارات ضد ونقیض مقامات افغانستان در قبال مذاکرات صلح که اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز این کشور به‌شمار می‌آید، نشان می‌دهد که صلح همچنان تنها حلقه گمشده این روزهای افغانستان است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴