پیاده‌روی دانشجویان و قشرهای مختلف دانشگاهی در ایام اربعین حسینی به کربلا نه تنها حال و هوای دیگری دارد بلکه حتی شنیدن صحبت‌های این از جوانان نیز از شناخت معرفتی و بصیرت آنها خبر می‌دهد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،سفر دانشجویان به عتبات در ایام اربعین از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت بسیار بالایی است، به طوری که وقتی قشر جوان و به خصوص دانشجویان که نبض اصلی حکومت اسلامی هستند با تعداد قابل توجهی وارد میدان می‌شوند و در پیاده روی اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) حضور می‌یابند بازتاب کارشان جهانی می شود و به عنوان یاران وفادار امام حسین(ع) اسلام را به دنیا معرفی می‌کنند.
در  روزهای مانده تا اربعین حسینی، حال و هوای دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز مانند کل کشور متفاوت است دانشجویان در گروه‌های مختلف شامل تشکل ها، انجمن ها و بسیج دانشجویی در حال تدارک سفری عاشقانه هستند و برای  حضور در پیاده روی اربعین سیدالشهدا(ع) ثبت نام می‌کنند.
حتی بسیاری از آنها به نیابت از خانواده یا شهدا بار سفر بسته‌اند تا ثواب زیارت امام حسین(ع) را برای عزیزان‌شان نیز رقم بزنند.
برای درک بهتر حال و هوای دانشگاهیان در هنگام سفر به عتبات به میان آنها رفتم و پای صحبت های تعدادی از دانشجویان نشستم.
* زیارت‌اولی‌های مشتاق در کنار زوج‌های جوانی که می‌خواهند نخستین سفر مشترک‌شان را تجربه کنند
بسیاری از آنها زیارت اولی بودند که با تمهیدات مسؤولان دانشگاهی قصد سفر به عتبات را کرده بودند و عده‌ای دیگر به نیابت از شهدا، خانواده، مقام معظم رهبری و .. اشتیاق پیاده روی تا رسیدن به حرم ابا عبدالله الحسین(ع) را داشتند، اما در میان دانشجویان زوج‌های جوانی هم بودند که می‌خواستند نخستین سفر زندگی مشترک خود را با زیارت امام حسین (ع) آغاز کنند و این سفر را سفری بهشتی می‌دانند.
به میان دانشجویان رفتم و صحبت‌های‌شان را شنیدم تا شاید بتوانم ذره‌ای از حس و حال این زائران اربعینی امام حسین(ع) درک کنم.

سکانس اول: کربلا کربلا ما داریم می‌آییم
زهرا مسلمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، او امسال با بسیج دانشجویی قصد شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی را برای نخستین بار دارد و می‌گوید از زمانی که برای سفر عتبات ثبت نام کرده‌ام از شوق راهپیمایی اربعین خیلی خوشحال هستم چون چند سالی بود منتظر بودم شرایط سفر برایم مهیا شود زیرا معتقدم امام حسین (ع) باید من را برای زیارت بپذیرد. 
معتقدم حضور دانشجویان در چنین مراسم بزرگ مذهبی یک اتفاق بسیار مهم است چرا که قشر فرهیخته و نخبگان جامعه اهل تفکر و اندیشه‌اند و زیارت عتبات بهترین فرصت برای درست اندیشیدن است که انسان را به درجات عالیه معرفتی می‌رساند.
 
مسلمی می‌گوید: همیشه شعار کربلا کربلا ما داریم می آییم را از زبان همکلاسی هایم می‌شنیدم و دلم می خواست من هم به عنوان یک یار وفادار سید الشهدا(ع) در جمع کاروانیان اربعین حضور یابم، در واقع اربعین حسینی یک انقلاب فرهنگی محسوب می شود.
 

سکانس دوم: احساسم می‌گوید امام حسین(ع) منتظر دانشجویان است
حمید رضا عابدی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی ارشد است، او سفر عتبات را یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی افراد می‌داند و معتقد است، حضور قشر دانشگاهی می تواند به عقاید مذهبی و دینی دانشجویان کمک کند.
عابدی که برای نخستین بار پیاده روی اربعین را تجربه می‌کند، می‌گوید: احساس می‌کنم هر سال در چنین مقطع زمانی امام حسین (ع) منتظر دانشجویان و جوانان انقلابی است، چرا که حضور میلیونی عاشقان سیدالشهدا نشان از ارادت و تاثیر حادثه عاشورا در میان آنها دارد.
معرفت و بصیرت را ۲ مولفه مهم‌ زیارت می‌دانم و معتقدم زیارت وقتی موثر واقع می‌شود که همراه با بصیرت و معرفت باشد، زیرا انسان بدون معرفت و بصیرت دستاورد زیادی نخواهد داشت
وی معتقد است: مطالعه تاریخ برای ما عبرت آموز است و اینکه قشر دانشگاهی به چنین اماکن مقدسی سفر می‌کنند، فرصت بسیار مناسبی برای اندیشیدن و تفکر و انتخاب درست است، باید تاریخ گذشته را با امروز پیوند بزنیم تا خدای نکرده گرفتار وسوسه‌های شیطانی نشویم.

سکانس سوم: امروز شمرهای زیادی هستند که باید با آنها مقابله کنیم
مرتضی محبی دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه علم و صنعت ایران امسال پنجمین سالی است که به عتبات می رود؛ او می‌گوید هرسال که به زیارت سیدالشهدا(ع) می روم متوجه می‌شوم که اگر ماهی یک بار هم به این سفر بیایم باز هم کم است، هر سال با امام حسین (ع) عهد کرده‌ام که سال بعد هم من را بپذیرد چون تاثیر زیارت اباعبدالله(ع) بر روی زندگی ام غیر قابل توصیف است.
امروز وظیفه همه جوانان دانشگاهی است که با حضورشان اربعین سالار شهیدان را پر شورتر از گذشته برگزار کنند که این حرکت خاری باشد بر چشمان دشمنان انقلاب و اسلام
 
وی می‌گوید: البته تا قبل از نخستین سفر چندان مشتاق سفر به عتبات نبودم اما بعد از یکبار حضور در پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا(ع) تازه فهمیدم از قافله حسینی عقب مانده بودم، معتقدم اگر در زمان سیدالشهدا (ع)، یک شمر وجود داشت، امروز در دنیای استکباری شمرهای زیادی وجود دارد که مسلمانان باید با آن ها مقابله کنند.

سکانس چهارم: من نایب الزیاره شهدا و پدر شهیدم هستم 
«من نایب الزیاره شهدا و پدر شهیدم هستم»؛ این جمله یکی از دانشجویان دانشگاه تهران است، او برای نخستین بار امسال در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کند و می گوید من به نیابت از خانواده و شهدا و پدر شهیدم به کربلا می‌روم تا سلام آنها را به امام حسین(ع) برسانم یکی از آرزوهای من زیارت اباعبدالله بود که خوشبختانه امسال برای تسلیم هر آنچه که دارم به عتبات می روم، بعضی ها شاید با خود بگویند: از خانه هم می‌توانم به امام حسین(ع) سلام دهم؛ از خانه هم می‌توانم زیارت اربعین بخوانم، چرا باید سختی چند روز پیاده روی را به جان بخرم و مسیری طولانی را در گرما و سرما طیکنم تا کسی را زیارت کنم که همین لحظه هم در کنار من است؟ در واقع باید بگویم باید سخن حضرت زینب(س) را بشنوی که به یزید فرمود: «به خدا که نمی‌توانی یاد و خاطره ما را محو و نابود کنی.»

سکانس پنجم: از قافله حسینی جا مانده‌ام اما جسم و روح من کربلاست
زینب عسگری از دیگر دانشجویان مقطع کارشناسی است که به گفته خودش از قافله جا مانده است و نتوانسته با دوستانش به سفر عتبات برود، چشمانش یک لحظه از اشک پر و اشک‌ها بر گونه هایش جاری می‌شود؛ او می‌گوید مادرش بیمار است و نمی‌تواند او را تنها بگذارد به همین دلیل نتوانسته در این سفر با دوستانش همراه شود و به استقبال همکلاسی‌هایش آمده است.
به او پیشنهاد دادم بعد از ایام اربعین به زیارت امام حسین(ع) برود، او می گوید اگر یک بار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت می‌شود تا در زمان‌های دیگر آنجا باشی.

سکانس ششم: جزئیات اعزام دانشجویان
برای اطلاع بیشتر از جزئیات سفر دانشجویان به کربلا به سراغ اباذر ضیایی معاون مدیر کل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌روم.
وی می‌گوید در 6 ماهه اول سال 2 گروه از دانشجویان، اساتید و کارکنان را برای زیارت عتبات در قالب گروه های 40 نفری اعزام کردیم به طوری که نخستین گروه 29 مرداد همزمان با عید غدیر و دومین گروه 20 شهریور مصادف با 11محرم به صورت هوایی اعزام شدند، البته به هر کدام از زائران مبلغ 3 میلیون تومان وام پرداخت شد.
ضیایی ادامه می‌دهد: تاکنون نزدیک به 150 دانشجو برای سفر به عتبات ثبت نام کرده‌اند که از 16 مهر ماه اعزام آنها با وسیله نقلیه اتوبوس از مرز خوزستان (شلمچه) انجام می شود، البته باید بگویم تسهیلات اسکان برای زائران توسط گروه جهادی دانشگاه که به ارائه خدمات فنی و مهندسی برای بازسازی عتبات می‌پردازد، تدارک دیده شده است.
درک حس این جوانان حتی با دیدن اشک‌ها و لرزش صدای‌شان در زمان سفر سخت است؛ زمان صحبت با آن‌ها احساس کردم شاید به وقت تعریف حس و حال‌شان از این سفر معنوی اصلا اینجا نیستند و مرا نمی‌بینند بلکه در جای دیگری مشغول بیان عاشقانه‌هایشان برای امام شهید(ع) هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴