از بیمه اجباری زائران اربعین تا کمپین ده‌ها هزار نفری مردم برای شفافیت آرای نمایندگان. این گزارش نگاهی است به رئوس مهم‌ترین پیگیری‌های هفته گذشته در «فارس من».
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،فشار افکار عمومی جواب داد؛ هم جواب داد البته، هم نه! اهالی بهارستان یک فوریت طرحی را برای «شفافیت آرا» تصویب کردند که علاوه بر مجلس، شامل آرای هیأت وزیران، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان، شوراهای شهر و روستا و غیره و غیره و غیره هم می‌شود. آنقدر دهان پُرکن که بشود جواب منتقدین را داد و آنقدر مفصل که حالا-حالاها بعید است اجرایی شود. کمپین مطالبه برای شفافیت آرای نمایندگان در «فارس من» حالا نزدیک به ۲۰۰۰۰ نفر حامی دارد. 
 
مورد عجیب هزینه‌های اربعین هم هفته گذشته روی میز پیگیری‌های فارس من قرار داشت. ماجرای آن ۲۲۰۰۰ تومانی که معلوم نیست دقیقاً چرا باید از جیب زائران حضرت حسین(ع) پرداخت شود. موضوع خط‌آهن چابهار را هم پیگیری کردیم و از آقای وزیر سرانجام خودروهای ناقص خودروسازان را جویا شدیم. همراه ما باشید با گزارش هفتگی پیگیری‌ها.
 
اول| سرانجام یک کمپین ده‌ها هزار نفری؛ آرای نمایندگان سرانجام شفاف می‌شود؟
فشار افکار عمومی بی‌تأثیر نبود. اهالی بهارستان سرانجام روز یکشنبه به یک‌فوریت طرحی رأی دادند که درصورت تصویب نهایی، بنا است آرای همه نهادهای تقنینی مملکت را علاوه بر مجلس شفاف کند. از شورای نگهبان و مجمع تشخیص گرفته تا شوراهای عالی و شوراهای شهر و روستا و غیره. طرحی که مثلاً بنا بوده پاسخی برای مطالبه ده‌ها هزار نفری مردم از بهارستان باشد. از سوی دیگر آنقدر مفصل نوشته شده که به‌اعتقاد برخی ناظران سیاسی بعید است به این زودی‌ها رنگ اجرا بگیرد.

ماجرا از یک منبر جنجالی شروع شد؛ منبر شب هفتم علیرضا پناهیان در مسجد دانشگاه امام صادق(ع). وقتی که منبری با لحنی تند نمایندگان مردم را بابت رأی مخالفشان به طرح «شفافیت آرا» عتاب می‌کرد. هجمه‌ها شروع شد. بعضی‌ها بنا کردند به تخریب. برخی دیگر هم دوره افتادند که فلانی به مجلس توهین کرده و باید توقیف شود و فلان. حرف‌های پناهیان ولی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت. مورد اقبال افکار عمومی قرار گرفت. یک کمپین ده‌ها هزار نفری هم متعاقباً در «فارس من» تشکیل شد برای مطالبه همین ماجرا: مطالبه شفافیت آرای نمایندگان. برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید.
 
 
خبرِ تازه این‌که، ۹۴ نفر از نمایندگان با امضای یک بیانیه اعلام کردند می‌خواهند به‌صورت داوطلبانه آرایشان را علنی کنند. آنها در نامه‌ای از هیئت رئیسه خواستند که نظراتشان به‌صورت «سیستمی» و «بدون دخالت دست» در سامانه‌ای از طرف مجلس منتشر شود. البته هیئت رئیسه مجلس با انتشار آراء مخالفت کرده و آن را مغایر با آیین نامه مجلس دانسته است؛ موضوعی که نمایندگان موافق آن را رد و تاکید دارند که آیین نامه خانه ملت هیچ بندی درباره مخالفت با انتشار آراء ندارد. اسامی این نمایندگان را اینجا بخوانید
 
دوم| مورد عجیب بیمه اجباری زائران اربعین؛ چرا خدمات هلال احمر برای مسافران کربلا «رایگان» نیست؟
دولت اعلام کرده همه مسافران اربعین باید در سامانه «سماح» ثبت‌نام کنند. سامانه‌ای که همان اولِ کاری ۲۲۰۰۰ تومان از متقاضیان طلب می‌کند. این درحالی است که دولت عراق امسال هزینه ویزا برای زائران حضرت حسین(ع) را رایگان کرده! مردم یک کمپین ثبت کردند در «فارس من» برای شفاف‌سازی. در این کمپین آمده: «لازم به ذکر است هزینه‌هایی که در سماح دریافت می‌شود صرفاً جهت خدمات درمانی و بیمه‌ای زایرین می‌باشد. کدام خدمات درمانی؟ کدام بیمه؟ آیا از همه کسانی که به خارج سفر می‌کنند، هزینه بیمه اجباری دریافت می‌شود؟!»

مطلب را از مدیرکل سازمان حج و زیارت پیگیری کردیم. حجت‌الاسلام رحمانی به خبرنگار ما گفته: «یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت نام‌نویسی زائران در سامانه سماح، موضوع بیمه و ارائه خدمات پزشکی برای زائران است. امسال با وجود بالا رفتن تعهدات بیمه و سطح خدمات پزشکی از سوی هلال احمر، هزینه‌هایی که زائران باید بپردازند، افزایش پیدا نکرده است.»
وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند ثبت‌نام در سامانه سماح پرداخت هزینه اضافه است، خاطرنشان کرد: «در سامانه سماح زائران باید ۱۵ هزار تومان بابت بیمه و ۷ هزار تومان هم بابت خدمات درمانی از سوی هلال‌احمر پرداخت کنند که در مجموع ۲۲ هزار تومان می‌شود. این امر در حالی است که تعهدات بیمه برای زائران به منظور بیماری تا سقف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، فوت عادی ۴۰ میلیون تومان و فوت در صورت بروز حادثه یا مشکل از جمله ازدحام جمعیت ۲۴۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.»
 
توضیحات وی البته چندان برای افکار عمومی مورد پذیرش نبود. این‌را از مرور کامنت‌های مردم پای خبر می‌توان فهمید. یکی از کاربران مثلاً نوشته بود: «رو چه حسابی باید بیمه داشته باشیم؟ من نیاز به بیمه ندارم، تهیه هم نمی‌کنم. هلال احمری هم ندیدم که بخواد خدمات بده. تا الان هم نه من و نه دوستانم ثبت‌نام نکردیم. مگر اینکه اسناد هزینه‌کردهای سال‌های قبل رو ارائه بدن! در ضمن، «فروش اجباری» حرامه!»

کاربر دیگری با اشاره به سخنان آقای مدیر که گفته بود بخشی از هزینه بابت «خدمات هلال‌احمر» است؛ نوشته: «آیا از این به بعد همه خدمات هلال احمر پولی خواهد بود؟ برای راهنمایی مسافران نوروزی، از سیل و زلزله زدگان، و از نیازمندان ملل مستضعف هم قرار است پول گرفته شود؟» کاربر دیگری اضافه کرده: «سال گذشته مبلغ ۶۲۰۰ تومان از ۱۸۰۰۰۰۰نفر گرفته شد؛ اسناد خرج‌کرد بیش از ۱۱میلیارد تومان خدمات درمانی هلال احمر در اربعین۹۷ را منتشر فرمایید.»
 
کاربر دیگری با اشاره به اخبار ناگواری که از سو‌ءاستفاده‌های سال‌های قبل منتشر شده، اضافه کرده: «بر اساس گزارشی که سال گذشته از صداوسیما پخش شد، مشخص شد در قرارداد بیمه یک رانت‌خواری ۶ میلیارد تومانی صورت گرفته است. شفاف بفرمایید چه برخوردی با آن رانت‌خواری صورت گرفت؟ و بفرمایید امسال بر اساس کدام مناقصه بیمه ایران انتخاب شده یا بر اساس کدام مستندات و مصوبات ترک مناقصه صورت پذیرفته است؟»

یک کاربر دیگر شیرازی تأکید می‌کند در چهارسالی که توفیق شرکت در راهپیمایی اربعین داشته، تاکنون غرفه هلال‌احمر را ندیده! «۴ سال است دارم میرم اربعین کربلا الحمدلله. یک شعبه هلال احمر جایی ندیدیم. عراقی چرا زیاد بود. دولت برای تبلیغ خوش هم که شده بیاد این هزینه جزیی رو بپردازه تا دعای خیر زایرین رو برا خوش بخره.» یک کاربر دیگر هم نظر وی را تأیید می‌کند: «پارسال در ورودی حرم حضرت عباس یک واحد هلال احمر کشورمان بود که تعطیل کرده بودن و رفته بودن! ما مونده بودیم کجا بریم؟! رفتیم داخل حرم امام حسین واحد درمانی داشت مجبور بودیم به دکتر عراقی بفهمونیم که چه مرگمونه و کلی هم سرپا می ایستادیم تا بیان و بعدش هم نوبتمون بشه. به همه هم تقریبا یکی دوتا قرص بیشتر نمی‌داد!»
 
مشروح نظرات مردم را اینجا بخوانید.
 
موضوع را با کاربران صفحه «فارس من» در اینستاگرام هم درمیان گذاشتیم. برخی پاسخ‌های آنان را در زیر ملاحظه می‌کنید:

 
حرف‌های مردم پُربیراه نیست. کاش آقایان مسؤل درباره هزینه‌کرد آن پول‌ها بیشتر توضیح می‌دادند. هم آبرویشان حفظ می‌شد هم خلق‌الله اعتماد می‌کردند. بهرحال مطلب را به ناصر شاهنده مسؤل نظارت و بازرسی حج و زیارت هم منتقل کردیم. وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت متبوعش را نظارت اجرای تعهدات شرکت منتخب بیمه‌گر دانست و از مردم خواست اگر مواردی از تخلف دیدند گزارش دهند. مشروح این گفت‌وگو را  اینجا بخوانید.
 
سوم| داستان ادامه‌دار پارکینگ‌های پر از خودروی خودروسازان/ وزیر صمت: در حال رفع مشکل هستیم
انتشار تصاویر پارکینگ‌های پر از خودروی خودروسازها در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد. تصاویری که مثل نمک روی زخم‌های قدیمی مردم و پیش‌خریدکنندگان از ساکنان جاده مخصوص بود. مدیران خودروساز ولی موضوع نقص قطعات و تحریم را بهانه می‌کردند. مردم معترض بودند؛ حق هم داشتند. برای همین یک کمپین در «فارس من» برای پیگیری همین موضوع تشکیل دادند. همکاران من در گروه اقتصادی مطلب را با وزیر صمت در میان گذاشتند.

آقای وزیر در این‌باره به خبرنگار ما گفته برای جبران نواقص قطعات هم راهکار داخلی‌سازی را دنبال کرده هم واردات قطعات؛ راهکاری که تا همین الآن هم گویا به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده: « بخشی از کمبود قطعات نیز در مورد خودروهای صفر اتفاق افتاده بود به طوری که خودروسازان دو ماه پیش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ داشتند اما در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص رو به کاهش است و طبق صحبتی که صبح امروز با مدیر یکی از شرکت‌های خودروساز داشتم، مشخص شد که تعداد خودروهای ناقص موجود در کف پارکینگ این خودروساز از ۸۰ هزار دستگاه به ۳۰ هزار دستگاه رسیده است
وی تصریح کرد:‌ «این موضوع نشان می‌دهد که راهی برای تکمیل خودروهای ناقص پیدا شده است.» امیدواریم!
 
چهارم| آخر و عاقبت یک خط‌آهن استراتژیک؛ معاون وزیر راه: ۳۰۰ میلیون یورو بدهند راه‌آهن چابهار را تکمیل می‌کنیم
«سال‌ها است موضوع خط‌آهن «چابهار به زاهدان» و «زاهدان به سرخس» در محافل مختلف مطرح است، اما گزارش و خبری از روند اجرای این پروژه ملی که می‌تواند راه اتصال مطمئنی برای جابجایی کالا از بندر چابهار به سایر کشورها باشد، نیست.» شما نوشته بودید؛ اطاعت امر کردیم. همکاران من در گروه اقتصادی مطلب را از معاون وزیر راه پیگیری کردند.

آقای خادمی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هم هست، در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اهمیت فوق‌العاده بالای تکمیل این محور برای کشور گفته و اضافه کرده: «خط‌آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۰ کیلومتر، بخشی از کریدور شمال به جنوبِ شرق کشور است که باید از زاهدان به بیرجند و مشهد مقدس متصل شود و در نهایت از طریق مرز سرخس به شبکه ریلی برون مرزی اتصال یابد.»
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان در بخش زیرسازی خط آهن چابهار- زاهدان هزینه شده است، افزود: «نیازمند است حداقل ۴ هزار میلیارد تومان دیگر به این خط آهن اختصاص یابد تا مسیر تکمیل شود.»
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: «با توجه به‌ نیاز مالی این پروژه استراتژیک، ما درخواست دادیم و امیدواریم با اجرایی شدن این موافقت مقام معظم رهبری و تأمین منابع مالی منسجم، این پروژه ریلی در اسرع وقت تکمیل شود تا بخشی از نیاز کشور به عنوان یک پروژه فرا ملی، رفع شود. کل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته زیرسازی پروژه ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد‌
 

گزارش از محمد آزادی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴