تاریخ انتشاريکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۰۴۴۲۱
کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری گفت: تنش‌های دمایی و خشکسالی از عوامل تشدیدکننده بیماری زغالی است که باتوجه به بارش‌های خوبی که داشتیم این بیماری تاحدودی مهار شده است که البته بستگی به شرایط محیطی زمستان دارد و اگر زمستان خشک باشد نگرانی‌های وجود خواهد داشت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،جنگل نماد سرسبزی است و همین موضوع سبب می‌شود که مسافران برای دیدن زیبایی وارد طبیعت شود در کنار قطع بی‌رویه درختان و ساخت‌‌وسازها که طی سال‌گذشته شاهد برخوردهایی در این زمینه شاهد هستیم گزارش‌هایی از بیماری‌ها و آفت‌ها در جنگل‌ها شنیده می‌شود که اگر دیر بجنبیم و اقدامی اساسی صورت نگیرد شاهد این نماد سرسبزی را نسل‌های آینده نخواهند داشت و برای‌شان این روزها در حد رویا و خیال باشد.
یکی از آفت‌ها شب‌پره شمشاد بود که حدود چهار سالی‌ که از شیوع این آفت گذشت نتیجه آن این بود رویشگاه‌های شمشاد خشکید و تنها لکه سبزی از رویشگاه شمشاد را در سطح استان شاهد هستیم که برای حفظ آن بحث سم‌پاشی باید به‌طور مداوم و مستمر انجام شود که بعد از این آفت، نام بیماری زغالی شنیده می‌شود که این بیماری قارچی  نگرانی‌های بسیاری به همراه داشته است.
 

 
براساس نظر کارشناسان منابع طبیعی این بیماری می‌تواند با تنش‌های خشکی به مرور زمان موجب خشکیدگی درخت شود به‌گونه‌ای که درخت اصلاً سرسبزی را تجربه نکرده است که تنش‌های خشکی و کم‌آبی سال گذشته این مشکل را تشدید کرد.
درست است نمی‌توان بحث تغییرات دمایی را آن هم در طبیعت کنترل کنیم اما نقش همه مردم در محافظت از درختان بسیار مهم است چراکه اگر همه مردم در این زمینه به نقش خود عمل کنند و بدانند حضور انسان در مناطق بکر آسیب‌هایی به دنبال دارد و به این مهم توجه کنند بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیماری سوختگی زغالی در سال‌های گذشته به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی، تنش آب و هوایی و افزایش دما در برخی از درختان بلوط مشاهده شده که البته درختان آزاد و ممرز نسبت به این بیماری حساس هستند.
 

 
امین وطن‌دوست افزود: براساس گزارش‌ها این بیماری قارچی نخستین بار در پارک 70 هکتاری شهید زارع ساری مشاهده شده البته گزارش‌هایی در جنگل‌های زرین‌آباد اطراف پارک شهید زارع، پارک جنگلی نور و پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز ساری نیز داشتیم که این بیماری قارچی روی درختان مشاهده شده است.
وی بیان کرد: این آفت می‌تواند موجب پژمردگی برگ و سرشاخه درختان، خروج شیرابه سیاه رنگ از تنه درختان و سیاه شدن چوب‌های درختان شده که با پیشرفت این قارچ و به‌مروز موجب خشکیدگی درخت می‌شود.
کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اعلام اینکه تنش‌های دمایی و خشکسالی از عوامل تشدیدکننده این بیماری است، تصریح کرد: باتوجه به بارش‌های خوبی که داشتیم این بیماری تاحدودی مهار شده است که البته بستگی به شرایط محیطی زمستان دارد و اگر زمستان خشک باشد نگرانی‌های وجود خواهد داشت.
 

 
وطن‌دوست با تاکید بر اینکه شیوع بیماری زغالی شادابی اولیه را از درخت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در جنگل‌ها با توجه به وسعت زیاد کاری از دست ما برنمی‌آید ولی در عرصه‌های جنگلی با تقویت گیاه و اجرای طرح‌های آبخیزداری  می‌توان مانع پیشرفت بیماری شد.
 این بیماری که به جان درخت‌های شمال افتاده کم کم نفس جنگل‌ها به شماره می‌اندازد و اگر توجهی به هشدارها نشود سرسبزی و شادابی اولیه را از درختان می‌گیرد به‌گونه‌ای که اصلا روزی خبری از این شادابی و سرزندگی نبود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴