تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۰۳۴۵۰
دستیابی جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های بالستیک دریایی با برد ۲ هزار کیلومتر، نقطه امنی را برای ناوهای آمریکایی در منطقه از دریای عربی تا مدیترانه باقی نخواهد گذاشت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین بار در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ از گونه‌ای موشک بالستیک با نام «خلیج فارس» رونمایی کرد که بر اساس پلتفرم موشک‌ فاتح-۱۱۰ توسعه یافته بود و از قابلیت انهدام انواع شناورها و اهداف دریایی در برد ۳۰۰ کیلومتری برخوردار بود.
این موشک که از هدایت ترکیبی برخوردار است، سرجنگی ۴۵۰ کیلوگرمی آن در فاز نهایی با استفاده از سیکر(جستجوگر) اپتیکی قادر به کشف و قفل بر روی اهداف متحرک دریایی و اصابت به آنها خواهد بود. سرعت چند برابر صوت سرجنگی مهلک این موشک بالستیک در فاز نهایی امکان هرگونه فریب یا فرار هدف را سلب می‌کند.

بیشتر بخوانید:
"خلیج فارس " جدیدترین موشک بالستیک و مافوق صوت سپاه علیه اهداف دریایی
با تولید موشک خلیج فارس در آن زمان که بسیاری از کارشناسان غربی این موشک را برگ برنده ایران در نبرد احتمالی با ناوگان فرامنطقه‌ای مستقر در خلیج فارس عنوان کردند، جمهوری اسلامی ایران بعنوان دومین کشور سازنده موشک‌های بالستیک دریایی پس از چین شناخته شد.

لحظه اصابت سرجنگی موشک خلیج فارس به هدف
گام بعدی نیروی هوافضای سپاه برای مقابله با ناوهای بیگانه، طراحی و تولید خانواده موشک‌های هرمز شامل «هرمز-۱» و «هرمز-۲» با برد ۳۰۰ کیلومتر بود. این موشک‌ها نخستین بار در اردیبهشت ۱۳۹۳ و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمدند.
موشک هرمز-۱ که نمونه ضد تشعشع خانواده هرمز است، از جستجوگر راداری برخوردار است و با یافتن منبع انتشار امواج راداری، به منشأ این امواج اصابت می‌کند. سردار حاجی‌زاده در خصوص ویژگی‌های موشک هرمز-۱ می‌گوید: «این موشک می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند.»

موشک‌های هرمز-۱ و هرمز-۲
در تصاویری که از آزمایش موشک هرمز-۱ منتشر شده است، این موشک یک هدف کانتینر به طول ۶ متر را که بر روی آن راداری کوچک با سطح تشعشع بسیار پایین نصب شده است با دقتی مثال زدنی منهدم می‌کند.
با ساخت موشک هرمز-۱ توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه، جمهوری اسلامی ایران اولین و تاکنون تنها کشوری است در دنیا که موفق به ساخت موشک ضد تشعشع بالستیک شده است.
موشک هرمز-۲ نیز که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر و سرعتی بین ۴ تا ۵ برابر سرعت صوت دارد، نمونه‌ای از موشک زمین به دریا است که قابلیت انهدام انواع اهداف دریایی را دارد.
فاتح مبین آخرین نمونه از موشک‌های بالستیک دریایی ساخت جمهوری اسلامی ایران است که مردادماه سال گذشته و توسط وزارت دفاع رونمایی شد.

به گفته وزیر دفاع، فاتح مبین موشکی چابک، رادارگریز، تاکتیکی و نقطه زن است که براساس فن‌آوری‌های پیشرفته بومی طراحی و ساخته شده و قادر است در همه ساعات شبانه روز و شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف خاص مورد نظر را در روی زمین و دریا تشخیص داده و از تمامی موانع و سدهای ضدموشکی عبور و اهداف را منهدم کند.
هرچند تاکنون به طور رسمی برد موشک فاتح مبین اعلام نشده است، اما گفته می‌شود این موشک بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد.
اما اخیرا سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که علاوه بر پایگاه‌های آمریکایی در منطقه، همه شناورهای آنها اعم از ناو و رزم‌ناوها را نیز تا برد ۲هزار کیلومتر زیر آتش موشک داریم و دائما در حال رصد آنها هستیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در عین حال تاکید کرده که گمان دشمنان در خصوص اینکه اگر شناورهای‌شان ۴۰۰ کیلومتر از ما دور شوند، از زیر آتش ما خارج خواهند شد، تصوری اشتباه است.
بیشتر بخوانید:
آمریکایی‌ها جرقه جنگ را بزنند، پایگاه‌ها و ناوهای‌شان را زیر موشک و آتش خواهیم برد
شلیک دو فروند موشک دوربرد سپاه به دهانه اقیانوس هند
اگرچه سردار حاجی‌زاده در تیرماه ۱۳۹۰ از شلیک دو فروند موشک از کویر سمنان به سوی هدفی در دهانه اقیانوس هند در بهمن ماه سال گذشته( بهمن۱۳۸۹) خبر داده و فاصله این شلیک را ۱۹۰۰ کیلومتر اعلام کرده بود، اما این نخستین بار است که فرمانده نیروی هوافضای سپاه صریحا خبر از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به موشک بالستیک دریایی با برد ۲هزار کیلومتر داده است.
بیشتر بخوانید:
شلیک دو فروند موشک دوربرد سپاه به دهانه اقیانوس هند
اما اعلام دستیابی جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های دریایی با برد ۲هزار کیلومتر از آنجایی مهم است که طی ماه‌های گذشته ایالات متحده آمریکا تلاش داشت با اعزام ناوگروه ضربت آبراهام لینکلن شامل بمب افکن‌های B-52 به پایگاه هوایی العُدید قطر و ناو هواپیما آبراهام لینکلن به خلیج فارس، دوگانه کاذبی را تحت عنوان جنگ یا مذاکره در داخل کشور ایجاد کند.
هرچند که بمب افکن‌های B-52 پس از چند هفته استقرار در پایگاه العُدید قطر، بدون سر و صدا منطقه را ترک کردند و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نیز هرگز به خلیج فارس وارد نشد و در دریای عربی یعنی هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینی ایران متوقف شد و سناریو کاذب ایجاد جنگ نیز با ضرب شست نیروی هوافضای سپاه در سرنگون کردن پهپاد جاسوسی MQ-4C ترایتون از بین رفت.

اکنون با اعلام در دسترس بودن موشک‌های بالستیک دریایی با برد ۲ هزار کیلومتر توسط جمهوری اسلامی ایران که آب‌های فراتر از منطقه را از دریای عربی تا دریای مدیترانه در تیررس خود خواهد داشت، به نظر میرسد که این پیام قاطع توسط بیگانگان خصوصا آمریکایی‌ها دریافت شده باشد که در صورت اجرای توطئه‌ یا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران از مبدأ دورتر نیز، ناوگان دریایی آنها امنیت نخواهند داشت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲