تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۰۳۴۴۶
مردم دامغان از مرحوم آیت‌الله خزعلی، از مبارزان و پیشگامان نهضت اسلامی در سال 1352 استقبال گرمی داشتند که اسناد آن همچنان موجود است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، از مبارزان و پیشگامان نهضت اسلامی سابقه‌ای طولانی در مبارزه با رژیم پهلوی داشت.
وی که در سال 1349 به دلیل امضای اعلامیه‌ای در حمایت از امام خمینی (ره) به زابل تبعید شده بود، در سال 1352 نیز به تبعید در بندر گناوه محکوم و 6 ماه بعد به دامغان منتقل شد و حدود 2.5 سال در آنجا حضور داشت.
مرحوم آیت‌الله خزعلی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، درباره فعالیت‌های خود در دامغان می‌گوید: «من دو سال و نیم در دامغان بودم. گاهی مانع منبرهای من می‌شدند، اما به هر تمهیدی متوسل می‌شدیم تا جلسات دینی را تشکیل دهیم.
در این شهر برای فضلا و مردم درس تفسیر قرآن گذاشتم. افرادی متمایل به اسلام در شهربانی بودند که تا حدودی دست ما را باز گذاشتند.
در دامغان ابتدا علما محتاط بودند و زیاد به من نزدیک نمی‌شدند، اما به‌تدریج ملاحظه را کنار گذاشتند و از برنامه‌های انقلابی حمایت کردند.
امام جمعه این شهر آسیدمحمود ترابی و آشیخ محمد ترابی و برخی طلبه‌های دیگر خدمات زیادی کردند».
حضور مرحوم آیت‌الله خزعلی در دامغان با استقبال مردم به‌ویژه جوانان روبه‌رو شد و این موضوع مهم از دید منابع امنیتی رژیم پهلوی پنهان نماند.

بر اساس گزارشی «محرمانه» به تاریخ هشتم اسفند 1352 آمده است که «...شیخ ابوالقاسم خزعلی واعظ که در جزیره خارک تبعید بوده است، اخیراً نامبرده را از جزیره خارک به شهرستان دامغان انتقال داده‌اند و چون مردم شهرستان دامغان مذهبی افراطی هستند از نامبرده پذیرایی گرمی به عمل آورده‌اند».
مرحوم آیت‌الله خزعلی در خاطرات خود در این رابطه می‌گوید: «سال‌هایی که در دامغان بودم، شاهد شور و شوق مردم این شهر بودم. برخی از دوستان برای دیدنم به این شهر می‌آمدند.
یک‌بار شهید اندرزگو نزدم آمد و گفت هر چه مطلب سیاسی داری بنویس و در صفحاتی متفاوت و پراکنده قرار بده، تا اگر بازداشت شدی هیچ یک از آن صفحات را پیدا نکنند... ارتباطم با مردم دامغان صمیمی بود و با بسیاری از آن‌ها رفت‌وآمد داشتم...»
مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان نماینده مردم سمنان در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشت، پس از عمری مجاهدت سرانجام در 25 شهریور 1394 بدرود حیات گفت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲