تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۷۳۷
عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه گفت: علوم شناختی به شرطی کاربرد دارد که مردم با آن آشنا شوند نه اینکه تنها در حوزه دانشگاه‌ها آموزش داده شود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،بشری هانت دکترای فیزیوتراپی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار  با بیان اینکه علوم شناختی یک حوزه میان‌رشته‌ای است، گفت: یک مسأله کاملا جامع از رفتارهای بیولوژی گرفته تا رفتارهای اجتماعی در این رشته خلاصه می‌شود، تعاملات انسانی و تحلیل رفتارهای هر فرد نیز چه از دیگاه فلسفی و چه از دیدگاه ریاضی می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد.
وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت: هر جنبه‌ای که انسان می‌تواند داشته باشد، در حوزه علوم شناختی قرار می‌گیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اظهار داشت: با توجه به بین‌رشته‌ای بودن علوم شناختی، این علم می‌تواند بین موانع فکری اتصال برقرار کند و رفتار انسان را تغییر دهد.
وی عنوان کرد: علوم شناختی به یکسری فیلدها تقسیم می‌شود که سعی می‌شود روی فیلدها به مسیر ادامه دهند و به صورت پراکنده‌ کاری نمی‌کنند، یکی از فیلدهای اصلی علوم‌شناختی بررسی عملکرد مغزی است یعنی ما از دریچه عملکردهای مغزی رفتارهای انسان را تغییر می‌دهیم و دیگر فیلد علوم شناختی مدل‌سازی رفتار انسان از طریق ریاضی است و قطر دیگر فیلد اجتماعی است که بر این اساس ما نباید انسان را به صورت فردی بررسی کنیم بلکه به صورت اجتماعی و در ارتباط با دیگران بررسی می‌کنیم.

هاتف ادامه داد: ما در عین حال که مسیر علوم شناختی را از طریق فیلدها پیش می‌بریم، آنچه در نهایت ما را به مقصود می‌رساند، داشتن نگاهی جامع است، به عنوان نمونه ما نمی‌توانیم زمانی که مدل رفتار اقتصادی انسان را نگاه می‌کنیم مدل‌سازی ریاضی را نادیده بگیریم. 
* شرط کاربردی شدن علوم شناختی
وی با بیان اینکه علوم شناختی به شرطی کاربرد دارد که مردم با آن آشنا شوند نه اینکه تنها در حوزه دانشگاه‌ها آموزش داده شود، عنوان کرد: در کشور ما حلقه اتصال بین بازار و دانشگاه‌ها ضعیف است نه اینکه شکل گرفته باشد بلکه در حوزه‌های مهندسی، فناوری زیستی و حوزه‌های صنعتی مقداری رشد کرده است، اما وقتی وارد حوزه‌های علوم شناختی می‌شویم شاهد این هستیم که رفتار اجتماعی افراد سمت دیگری می‌رود و رفتار آکادمیک مسیر دیگری را ادامه می‌دهد، این اتصال باید اتفاق بیفتد و دانشگاه‌ها باید این جسارت را داشته باشند که وارد فضای اجتماع به صورت بازار شوند نه اینکه صرفاً نگاهی علمی باشد.
* ضرورت کمک علوم شناختی به رسانه‌ها
هاتف ادامه داد: به عنوان نمونه زمانی که رسانه می‌خواهد یک نفوذ اجتماعی را به نمایش بگذارد باید از علوم شناختی کمک بگیرد و اگر می‌خواهد تغییراتی در رفتار افراد به وجود بیاورد، علوم شناختی به کمک رسانه‌ها می‌آید اما در کشور این ارتباط متقابل بین رسانه و علوم شناختی وجود ندارد، کنفرانس‌ها زمانی تأثیر دارند که وارد مرحله اجرا شوند نه اینکه تبدیل به مقاله‌هایی غیرقابل استفاده شوند در آن صورت تأثیرگذار است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴