تاریخ انتشاريکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۰۱۲۶۴
کارشناسان معتقدند روند رو به گسترش فناور نانو موجب انقلاب در صنعت تغذیه می شود، زیرا سیستم های کشاورزی و تولید غذا را در سطح جهان متحول می کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،به نقل از نکست وب، انتظار می رود پیشرفت فناوری نانو به تولید ابزار و محصولاتی منجر شود که ضایعات مواد غذایی را به حداقل می رسانند، تولید غذا را به شیوه ای ایمن تر و سریع تر ممکن می کنند و میزان برداشت محصول از زمین های کشاورزی فعلی را بیشتر می کنند.
این دستاوردها با توجه به روند رو به افزایش جمعیت جهان اهمیت زیادی دارد. یک چالش دیگر در صنعت تغذیه که با پیشرفت فناوری نانو حل می شود کاهش زمین های کشاورزی در دسترس به علت گرمایش زمین است که باعث می شود استحصال از زمین های کشاورزی باقی مانده تسهیل شود.

 
دانشمندان می گویند پیشرفت فناوری نانو به حل مشکلاتی مانند سوء تغذیه، کمبود مواد غذایی در برخی نقاط جهان و عدم تنوع مواد غذایی نیز کمک می کند و می تواند هزینه تولید انواع مواد غذایی را هم کمتر کند. همین مساله باعث اقبال کشورهای در حال توسعه به فناوری نانو شده است.
اما این فناوری نوظهور نگرانی هایی را نیز به وجود آورده است. برخی محققان می گویند می توان با دستکاری مواد غذایی نانو سلامت و ایمنی آنها را زیر سوال برد و لذا همکاری ها و هماهنگی های بین المللی برای مقابله با چنین سواستفاده هایی ضروری است.
از همین رو باید قوانینی در سطح جهانی وضع شود تا استفاده درست و بهینه از این فناوری به نفع همه مردم جهان تضمین شود. یکی از ایده های تغذیه ای در صنعت نانو امولسیون های نانو نام دارد. در این روش با بهره گیری از فناوری نانو، ترکیبی از روغن و آب به مواد غذایی در حال رشد تزریق می شود تا فعالیت زیستی اجزای در حال رشد آنها تقویت شود و سرعت رشد و کیفیت مواد غذایی بهبود یابد. البته هنوز برای استفاده از چنین روش هایی استانداردهای خاصی وجود ندارد و امید می رود این مشکل در آینده برطرف شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴