تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۳۹۷۵۵۳
محققان دریافتند گرمای هوا باعث کوچک شدن بدن حیوانات می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،محققان دانشگاه «کیپ تاون» شواهد روشنی را پیرامون یک دوره 23 ساله (از سال 1976 تا 1999) جمع‌آوری کردند که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی، اندازه بدن حیوانات را کوچک می‌کند.

براساس گزارش «فیز»، محققان در این مطالعه نوعی پرنده به نام «دم‌جنبانک کوهی» را مورد بررسی قرار دادند.

در طول 100 سال گذشته دمای هوای جهانی نزدیک به یک درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، این نوع تغییر آب و هوایی تاثیر زیادی بر روی زمین و اکوسیستم آن می‌گذارد.

طبق این گزارش، فسیل‌ها نشان می‌دهند که در طول دوره‌های گذشته در اثر گرم شدن زمین حیوانات دریایی و زمینی کوچک‌تر شده‌اند.

البته باید بدانید که پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که گرمایش زمین ممکن است باعث کوچک‌تر شدن حیوانات شود اما تاکنون شواهد معتبری در این خصوص ارائه نشده بود.

محققان برای بررسی این ایده و اینکه آیا این موضوع می‌تواند درست باشد، به گروهی از پرندگان «دم‌جنبانک کوهی» نگاهی انداختند و نتایج بررسی آنها، این فرضیه را تایید کرد.

«دم‌جنبانک کوهی» پرندگان کوهی باریک به رنگ مشکی، خاکستری و سفید هستند که در نزدیکی رودخانه‌های دارای جریان سریع در آفریقای سیاه زندگی می‌کنند. از آنجایی که این پرندگان به طور مکرر دم‌های خود را تکان می‌دهند به این نام خوانده‌ شده‌اند.

محققان در این مطالعه متوجه افزایش دمای محل زندگی این پرندگان تا 0.18 درجه سانتی‌گراد شدند و نتایج بررسی‌های آنها نشان داد که افزایش دما باعث سبک‌تر شدن این پرندگان شده است.

 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲