گرانی دلار بازار رایانه را هم گران کرد

افزایش 15 درصدی قطعات رایانه در بازار مازندران

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۴۲۰۴
رئیس اتحادیه صنف فناوری اطلاعات IT مرکز مازندران گفت: در نتیجه‌ی افزایش نرخ دلار، هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار IT مازندران حدود 10 و در مورد برخی از دسته‌های کالایی تا 15 درصد افزایش یافته است.
۰
plusresetminus
افزایش 15 درصدی قطعات رایانه در بازار مازندران
به گزارش بلاغ، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد افزایش قیمت دلار به 4 هزار و 700 تومان، اثر خود در بازار کامپیوتر و دیجیتال کشور را نشان داد تا جایی که برخی از فعالان این بازار از کاهش فروش تا 50 درصد هم خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، در این شرایط بسیاری از فروشندگان دست از فروش کشیده‌اند و منتظرند تا نوسان قیمت دلار به پایان برسد.

شاید به‌جرات بتوان گفت تغییرات نرخ ارز بیشترین تاثیر را در قیمت اجناس و قطعات فعالان این صنف، به‌ویژه لپ‌تاپ دارد، زیرا حجم بالا و به عبارت صحیح‌تری واردات بیش از 90 درصدی لپ‌تاپ و لوازم کامپیوتری موجود در بازار، حاکی از تأثیرات قیمتی این کالا در معاملات تجار و در نتیجه قیمت عرضه در کشور دارد.

عباس رمدانی در گفت‌وگو با بلاغ، درخصوص نوسان و افزایش قیمت‌ها در بازار فناوری اطلاعات IT گفت: پیرو افزایش قیمت دلار در کشور، شاهد افزایش قیمت کالاها در تمامی بازارها از جمله بازار IT هستیم.

افزایش 15 درصدی قیمت در بازار رایانه

وی افزود: در نتیجه‌ی افزایش نرخ دلار، هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار IT مازندران حدود 10 و در مورد برخی از دسته‌های کالایی تا 15 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف فناوری اطلاعات IT مرکز مازندران اظهار کرد: نرخ قطعات بازار رایانه ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و هرگونه نوسان ارز، بر بازار این صنف اثر می‌گذارد.

رمدانی با بیان اینکه 400 واحد کسبی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در مرکز مازندران و بیش از 2 هزار واحد صنفی در سطح استان مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: نیروهای فعال در این صنف، نیروهای تحصیل‌کرده، متخصص و فنی هستند که با بسیاری از صنوف دیگر متفاوت‌اند و باید ضمن بهره‌مندی از این نیروها، باید فضای کسب‌وکار را فراهم کنیم.

وی بر لزوم تغییر فضای کسب‌وکار تأکید و عنوان کرد: به تمام فعالان این حرفه در استان توصیه می‌کنم با توجه به تغییر فضای کسب‌وکار به سمت اپلیکیشن، اطلاعات خود را به‌روز کنند و خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند.

ارتباط مستقیم نرخ اجناس با نرخ ارز

یک فعال عرصه فناوری اطلاعات IT در مازندران نیز با تأیید افزایش قیمت رایانه و قطعات آن در بازار بیان کرد: از آن‌جا که بازار رایانه مستقیما متأثر با نرخ ارز است، لذا به همان میزانی که ارز دچار نوسان و تنش می‌شود، این بازار نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: به نسبت افزایش دلار، اجناس موجود در بازار رایانه نیز افزایش داشته است.

این کسبه بازار رایانه در استان متذکر شد: اگر اقتصاد سالم و درست باشد، با این نوسانات تکانی نمی‌خورد.

نرخ فعلی بازار کاذب است/ افزایش دلار به‌نفع کسبه نیست

به گفته‌ی مهدی میرمهدی افزایش حال حاضر قیمت در بازار کاذب است و اگر نرخ دلار تثبیت شود، یا به نرخ قبل بازگردد، از بین خواهد رفت.

وی افزود: زمانی‌که با نوسان نرخ دلار مواجه هستیم، فروشنده‌ای که کالایی را با قیمت قبل خریداری کرده، بر اساس نرخ جدید دلار به فروش می‌رساند، زیرا می‌داند جای این کالای فروخته‌شده را با قیمت جدید باید پر کند.

رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات تهران با بیان اینکه تصور نمی‌کنیم که نرخ دلار کاهش پیدا کند، اعلام کرد: برخلاف اینکه مردم فکر می‌کنند افزایش قیمت دلار به نفع کسبه است، اما افزایش نرخ دلار، بازار را از مشتری خالی می‌کند و بازار از دست می‌رود و تنها در صورتی‌که قیمت‌ها تثبیت شود، مردم به بازار خواهند آمد.

حرف پایانی...

افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر موجب شد تا نرخ دلار از 4 هزار و 700 تومان هم عبور کند و عرضه قطره‌چکانی دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب نیز تاکنون نتوانسته از تلاطم بازار بکاهد.

با این وجود، بسیاری بر این باورند که بازار فعلی هنوز هیجانی است و نمی‌توان خیلی هم اعداد و ارقامی را که در آن رد و بدل می‌شود، جدی گرفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴