هنوز کام مردم نوشهر از سیل سال گذشته تلخ است؛

تا اطلاع ثانوی سیل به مازندران نیاید؛بودجه نداریم!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۰۵۹۵
شهرستان‌های غرب مازندران، بویژه نوشهر به دلیل وضعیت توپوگرافی و عبور رودخانه‌ها و نهرهایی که به دریای خزر متصل می‌شود، به طور عمده در معرض خطر سیل قرار دارد.
۰
plusresetminus
تا اطلاع ثانوی سیل به مازندران نیاید؛بودجه نداریم!
به گزارش بلاغ به نقل از نوشهر آنلاین،ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است به گونه ای که از ۴۳ بلای طبیعی موجود در جهان ۳۱ مورد را از آن خود کرده و سالانه حوادث مختلف طبیعی در کشور ایران رخ می دهد.

۷۰ درصد کشور ما در معرض خطر زلزله و ۵۰ درصد آن در معرض خطر سیل قرار دارد و ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از سیل و زلزله قرار دارند.
بلایای طبیعی میلیاردها ریال خسارت به کشور ایران وارد کرده و این کشور را از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار داده است.
شهرستان‌های غرب مازندران، بویژه نوشهر به دلیل وضعیت توپوگرافی (پستی و بلندی زمین) و عبور رودخانه‌ها و نهرهایی که به دریای خزر متصل می‌شود، به طور عمده در معرض خطر سیل قرار دارد.
وقوع ۳ سیلاب ویرانگر در ۱۸ سال اخیر در پاییز سال‌های ۷۳ ، ۸۲ و ۹۱ در شهرستان‌ نوشهر این ذهنیت را ایجاد کرده که پاییز هر سال باید منتظر سیلی دیگراز طبیعت بود.
وقوع سیل ویرانگر در نوشهر، خسارت‌های جبران ناپذیری در بخش‌های مختلف زیربنایی، تأسیسات، راه و مخابرات و بویژه واحدهای مسکونی و تجاری وارد کرده است .
حسن خزایی‌پول یکی از شهروندان نوشهری که بر اثر وقوع سیل دچار خسارت شد در این باره به خبرنگار ما وقوع سیل را این گونه روایت کرد:حوالی ساعت سه و نیم بامداد روز دوشنبه با فریادهای بی‌امان همسایه‌ها از خواب بیدار شدم و وقتی به سمت درب خروجی منزل دویدم و آن را باز کردم آب وارد منزل شد.
وی افزود: بلافاصله خانواده را بیدار و به جای امن پناه بردیم و آسیبی به ما نرسید اما خسارت شدیدی به منزل مسکونی ما وارد شد.
این شهروند نوشهری که از فعالان عرصه رسانه غرب مازندران نیز محسوب می‌شود در ادامه بیان مشکلات ناشی از جاری شدن سیل اظهار داشت: سیل تمام لوازم و اسباب و اثاثیه خانه‌ام را به طور کامل از بین برد و تا ۸۵ درصد به ساختمان منزل مسکونی‌ام خسارت و تخریب وارد کرد.
وی با در خواست از مسئولین امر برای چاره اندیشی به جهت مقابله با سیل افزود: از مسئولین در خواست دارم به دنبال طرح های اساسی برای حل این مشکل باشند .
خانم مقدم ساکن خیابان مولوی یکی از شهروندان نوشهری که در پی سیل سال گذشته دچارخسارت فراوانی شده است در این باره به خبرنگار ما گفت: من در اینجا مستاجرم و سیل سال گذشته بیشتر وسایل زندگی ام را از بین برد از سال گذشته تا کنون با سختی و مشقت توانستیم دوباره آنها را تهیه کنیم.
وی با اشاره به دریافت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات برای جبران خسارت سیل تاکید کرد: ۵۰۰ هزاتومان از وامی که به ما دادند به صورت بلا عوض بود و ۳ میلیون تومان دیگر را هم که برای دریافت آن به صندق مهر امام رضا معرفی شده بودیم بعد از۵ ماه موفق به دریافت آن شدیم.
این شهروند نوشهری با ابراز نگرانی از وضعیت نامطلوب رودخانه روبروی پارکینگ طبقاتی گفت : بعد از هر بارشی ما نگرانیم که به علت عدم عبور مناسب آب از رودخانه دوباره درگیر سیل شویم.
خانم بیژنی ساکن خیابان امام رضا نوشهر که از خسارت دیدگان سیل سال گذشته است هم در این باره می گوید : من و همسرم مسن هستیم و درآمد زیادی نداریم ،سیل سال گذشته خسارت زیادی به ما وارد کرد تمام مایحتاج زندگی را سیل با خود برد حتی مقدار پولی را هم که در زیر قالی داشتم را هم از دست دادم.
خانم دلدار دیگر شهروند نوشهری ساکن خیابان مولوی هم در این باره اظهار داشت : بعد از هر بارش شدید باران به علت لایروبی نبودن رودخانه خیابان مولوی و وضعیت نامطلوب آن ما همیشه ترس از این داریم که دوباره سیل تمام زندگیمان را از بین ببرد.
وی افزود: همسرم فوت کرده و سه فرزند مجرد دارم ، درصورت بروز سیل دیگر قادر به تهیه لوازم زندگی نیستم و از مسئولین تقاضا دارم که فکری برای این مشکل کنند.
* لزوم آزادسازی حریم رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و سازها در آن
فرماندار نوشهر نیز در این باره اظهار داشت : در بحث سیل متاسفانه مردم نوشهر و حتی بخش مرکزی و کجور نیز به صورت دوره ای آسیب می بینند و امروز اگر وضعیت بخش مرکزی نوشهر مورد ارزیابی واقع شود تغییر مسیر رودخانه بر اثر طغیان به صورت دوره ای دیده می شود و این بیانگر آن است که از این منظر آسیب پذیر هستیم.
وی با اشاره به لزوم آزادسازی حریم رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و سازها در آن ابراز کرد: پس از وقوع سیل ۹۱ این عهد را بستیم تا آن چه را که در گذشته خطا و اشتباه بود دیگر تکرار نشود و بر این اساس به صورت یک مجموعه ، یک افق و دورنمایی را در پیش گرفتیم.
وی افزود : اعتباراتی را از محل حوادثی و… برای منابع طبیعی دیده شد و در بالادست سرشاخه گیر برای مدیریت ارتفاع رودخانه و جلوگیری از رانش دیواره های رودخانه چند رسوب گیر زده شد که امسال در سالروز وقوع سیل در سال ۹۱در نوشهر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در محدوده خیابان فردوسی و گردکل ، سیل زدگانی که از قبل برای آنها در نقطه ای دیگر زمین درنظر گرفته شد به آنها واگذر شده و تخریب خا نه های آن ها در حریم رودخانه انجام و آواربرداری صورت گرفت و بدین طریق حریم رودخانه آزاد شد و دیوارچینی آن هم از سوی شهرداری آغاز شد.
*نمی توانیم به سیل بگوییم که ما فعلاٌ بودجه نداریم شما نیایید!
امام جمعه نوشهر نیز در این باره با مهم دانستن حفظ آمادگی در برابر حوادث طبیعی گفت: با توجه به سیل خیز بودن نوشهر ضرورت دارد رودخانه های منطقه لایروبی شود تا در این فصل سرما و بارندگی شاهد تکرار طغیان رودها و وقوع سیل نباشیم.
آیت الله مشایخ با اشاره به آنکه شهرستان نوشهر ظرف سال های اخیر از طریق سیلاب و زلزله خسارت های فراوانی دیده است خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای با قانون گریزی و تجاوز به حریم های رودخانه و دریا در شهرستان نوشهر، خود سبب خسارت می شوند و عجیب است که در این خصوص نظام و دولت را مقصر می دانند.
وی با اشاره به گذشت بیش از یک سال از حادثه سیل و خسارت بالا به زمین های کشاورزی و منازل مسکونی مردم خاطر نشان کرد: هنوز مسئولان محترم استانی بودجه جبران خسارت سیل را تامین نکرده اند و پل ارتباطی روستای خیرسر که در اثر سیل تخریب شده بود تا کنون به نتیجه نرسیده و در مراحل اولیه ساخت قرار دارد.
امام جمعه نوشهر افزود: شاید آقایان مسئول در استان به ما بگویند بودجه نداریم اما ما نمی توانیم به سیل بگوییم که ما فعلاٌ بودجه نداریم شما نیایید.!
*سیل بحران نیست بلکه می‌توان آن را مدیریت کرد
نماینده مردم نوشهر ، چالوس و کلاردشت نیز در این باره خاطرنشان کرد: باید طرح جامع سیلاب برای مناطق سیل خیز استان تدوین شود.
قاسم احمدی لاشکی با اشاره به وقوع سیل های متعدد در مازندران گفت: همه ساله شاهد وقوع سیل در مازندران هستیم که باید دلیل آن مشخص شود.
وی تاکید کرد : امروز سیل در دنیا دیگر بحران نیست بلکه می‌توان سیل را مدیریت کرد.
احمدی لاشکی با بیان اینکه در کارهای اجرایی باید نکات اصولی و فنی مورد توجه قرار گیرد، افزود: در بحث پل روستای خیرسر که در سیل گذشته تخریب شده است باید هرچه زودتر تکلیف این پل مشخص شود.
*باید حرکتی اصولی انجام دهیم تا با هر بارش شدید باران دل همشهریان مان نلرزد
عضو شورای شهر نوشهر نیز در این مورد با اشاره به این نکته که سیل هرچندسال یک بار لطمات مادی ، معنوی وروحی زیادی به نوشهر می زندگفت: متاسفانه به علت عدم مدیریت یکپارچه وهماهنگ ، وجود متولیان متخلف در داخل ودر خارج شهر ، بودجه های اختصاص یافته به صورت پروژه های کوچک و اولویت بندی نشده وناهماهنگ جهت ساماندهی رودخانه هزینه شده ودرمان جلوگیری از سیل عقیم مانده است و از طرفی متاسفانه حداقل بهره برداری های انجام شده از رودخانه برای خود رودخانه هزینه نمی شود.
علی رضا همتی با اشاره به این نکته مرز میان دوشهر نوشهر وچالوس مرز طبیعی رودخانه است افزود: می توان با جمع آوری تجربیات گذشته ومطالعات از حوزه آبخیز تا مصب رودخانه به دریا توسط مشاورینی ذیصلاح هیدرولوژِی ومهندسی رودخانه که کاری تخصصی است مشکل هدایت آبهای سطحی و تبدیل چالش رودخانه به فرصت های جاذبه های گردشگری ،همت کلیه مسئولین ادارات مختلف شهرستان چالوس ونوشهر را بامشخص کردن اهداف مشترک می طلبد .
وی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری ،شورای شهر ، فرمانداری ، آبیاری ، آبخیزداری منابع طبیعی، جهاد، صنعت ومعدن تجارت ومدیران بومی فرامنطقه ای برای مقابله با سیل بیان کرد: چقدر زیبا است اگر بتوانیم حرکتی اصولی وپایدار انجام دهیم تا با هر بارش شدید باران رحمت الهی دل همشهریان مان نلرزد وخاطرات تلخ سیل های گذشته تکرار نگرددپس بیاییم در قالب یک مدیریت واحد وتعیین یک متولی در راس کل برنامه های پیشگیری از سیل این معضل را برای همیشه حل نمائیم.
*ضرورت مقابله با برداشت بی رویه از بستر رودخانه ها
مدیر امور منابع آب نوشهر و چالوس هم در این باره با اشاره به اقدامات انجام گرفته اقدامات پیش گیری از سیل گفت : پس از وقوع سیل سال گذشته با به کار گیری امکانات و ادوات در اختیار ستاد بحران نسبت به ساماندهی بخش هایی از رودخانه های شهرستان اقداماتی انجام گرفت ولی متاسفانه هیچ گونه اعتباری برای لایروبی و یا سا ماندهی رودخانه های شهرستان اختصاص داده نشده است.
حسن میرزآقایی با اشاره بارندگی های شدید اخیر و احتمال وقوع سیلاب تاکید کرد: طبق تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، شهرداری ها موظفند نسبت به تنظیف و پاکسازی کلیه مجاری آبی اعم از رودخانه ها و انهار و… بانظارت اداره امور آب در محدوده شهری اقدام نمایند.
وی با ابراز نگرانی از تخریب حوزچه آرامش پل ماشلک تاکید کرد : شهرداری با همکاری اداره راه و شهرسازی باید هرچه زود تر نسب به رفع این مشکل اقدام کنند ، تا در صورت بروز سیل دچار مشکل نشویم.
میرزآقایی با اشاره به برداشت بی رویه از بستر رودخانه ها توسط افراد سود جو را یکی از دلایل بروز سیل عنوان کرد خواستار همکاری بیشتر دهیاران منطقه شرق نوشهر برای مقابله با آنان شد .
*زمینه مستعد شیوع وبا در مناطق سیل خیز
عضو نظام پزشکی شهرستان نوشهر در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: زمینه ی شیوع بیماری وبا در مناطق سیل خیز به علت آلودگی آب مستعد تر است.
خانم دکتر سعیدی افزود: این بیماری حالت سرایت و اپیدمی دارد و در مناطق سیل خیز به علت آلودگی آب ها زمینه ی شیوع آن مستعد ترمی باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴