تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۲۹۰۹۱
نشست نقد و بررسی مجموعه شعر محلی مازندرانی «کدیم اساره سوی هدار» تالیف مسعود شیخ بنی‌اسلامی ظهر امروز با حضور شعرای نام‌آشنای مازندران در این شهرستان برگزار شد.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ، یکی از کارشناسان و فعالان زبان طبری مازندرانی در این نشست با تحلیل زوایای مختلف این اثر بیان داشت: نقد یک اثر باعث پرباری کار می‌شود و انسان را وادار می‌کند تا اثرهای دیگر خود را با دقت بیشتری گردآوری کرده و با محتواتر کار کند.
علی حسن‌نژاد با اشاره به اینکه کمتر شاعری حاضر است تا آثارش را به نقد بکشاند، اظهار داشت: مجموعه شعر محلی مازندرانی «کدیم اساره سوی هدار» اثر مسعود شیخ بنی‌اسلامی که از شاعران نام‌آشنا و فعال مازندران است و تلاش زیادی برای زنده‌نگهداشتن زبان مادری خود و احیای کلمات و لغات از یاد رفته آن دارد.
وی با اعلام اینکه آمل شهر فقاهت، علم، ادب، اندیشه و تفکر است، یادآور شد: شاعران آملی نیز در بین دیگر شاعران مازندران از قلم توانمندی برخوردار هستند.
حسن‌نژاد با تاکید اینکه در نقد ساختار، محتوا و جوانب اثر کنکاش می‌شود، ابراز داشت: محتوا حاصل تلاش، اندیشه و افکار شاعر است و طراحی صفحات، چینش کلمات، گرافیک روی جلد و صفحه‌بندی نیز از دیگر موارد نقد است.
وی با اعلام اینکه در بسیاری از تولیدات به زبان مازندرانی دستور زبان با ضعف‌هایی همراه بود، گفت: در این اثر بسیاری از کلمات در جای خود به کار رفته و با اصالت مازندرانی و طبری همراه بود.
شاعر و مولف اثر شعر محلی مازندرانی «کدیم اساره سوی هدار» نیز در این مراسم یادآور شد: نباید بگذاریم زبان مادری‌مان که نشان از اصالت، فرهنگ، آداب و رسوم بومی ما دارد رو به فراموشی رود و هر یک از ما در احیا و حفظ آن مسئولیم.
مسعود شیخ‌ بنی‌اسلامی یادآور شد: این اثر به معنای فارسی در روشنای کدامین ستاره در 48 صفحه و با 45 شعر گردآوری شده و شامل اشعاری کوتاه است که معنای فارسی آن برای دسترسی آسان افراد علاقه‌مندی غیر از استان مازندران نیز فراهم شده است.
شیخ‌اسلامی اضافه کرد: در شعرهای کوتاه یک کلمه با حجم کم نماینده مجموعه‌ای از کلمات بوده و حرف‌های زیادی را در خود نهفته دارد.
وی با اشاره به اینکه در این مجموعه شعری سعی شد تا اشتباهات کتاب‌ها و مجموعه‌های گذشته دیگر تکرار نشود، تصریح کرد: در چند سال گذشته پنج اثر شعری با زبان فارسی و مازندرانی را به چاپ رساندم که یک اثر دیگر نیز طی ماه‌های آینده برای استفاده مردم از زیر چاپ خارج می‌شود.
مسئول هماهنگی نقد و بررسی اثر شعر محلی مازندرانی «کدیم اساره سوی هدار» نیز در این جلسه یادآور شد: هر کس باید در عرصه فرهنگ و هنر کاری که در توان دارد را به مرحله اجرا بگذارد.
بهرام کیانی گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که فرزندان ما در خانواده‌ها کمتر به لهجه بومی خود روی می‌آورند که نیاز است والدین فرزندان را به صحبت مازندرانی در کنار حرف زدن با زبان فارسی ترغیب کنند.
به گزارش فارس، در این نشست علاوه بر نقد و بررسی اثر جدید شعری، طبری‌سرایان شهرهای مختلف مازندران آثار محلی خود را درباره محرم و عاشورا قرائت کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
بدک نبود😒
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴