تاریخ انتشارجمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۲۳۳۳۷۹
امام خمینی(ره) در تجلیل از ایشان می‌فرمایند: «هر وقت آقای اشرفی اصفهانی را می‌بینم، به یاد خدا می‌افتم».
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی، پنجمین شهید محراب، در روز 23 مهرماه سال 1361 در مسجد جامع باختران(کرمانشاه) توسط منافقین به شهادت رسید. یکی از منافقان در حالی‌که مسلح به نارنجک دستی بود به ایشان نزدیک شد و اقدام به ترور ایشان کرد.

تولد
شهید بزرگوار حضرت آیت الله حاج آقا عطاء الله اشرفی اصفهانی در سال 1323 هجری قمری در یك خانواده روحانی در خمینی شهر متولد شد. وی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله فرزند مرحوم حجت الاسلام میرزا محمد جعفر بود و جد اعلای ایشان از علمای بزرگ جبل عامل بود. وی تنها فرزند ذكوری بود كه از پدرشان بیادگار مانده بود و پس از دوران كودكی جهت تحصیل علوم دینیه به شهر اصفهان رهسپار شد.

تحصیلات
شهید آیت الله اشرفی از آغاز كودكی برای تحصیل علوم دینیه به حوزه علمیه آمد و ابتدا در یكی از مدارس قدیمی به نام مدرسه نوریه به تحصیل مشغول شد و مدت 10 سال بطور متوالی در حوزه علمیه اصفهان اشتغال به تحصیل داشتند. سپس در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصیل و طی مدارج عالیه علوم اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم شد.

ایشان جمعا مدت 23 سال در حوزه علمیه قم و 12 سال در حوزه علمیه اصفهان بود و در این مدتی كه در این دو حوزه علمیه اشتغال داشت ضمن كسب علم و دانش و نیل به درجات عالیه اجتهاد، مورد توجه خاص اساتید بزرگ و علما بود و مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله حاج سید محمدتقی خوانساری به ایشان عنایت خاصی داشتند. بطوریكه هر وقت به اصفهان می رفت و سپس به قم مراجعت می كرد این دو بزرگوار و همچنین دیگر علما از ایشان دیدن می‌كردند.

سختی تحصیل
دوشنبه خواركم تمام می شد سه شنبه دو ریال پولم را خرج می­‌كردم، چهارشنبه كه آخرین روز تحصیل بود بدون پول و غذا می‌گذراندم .

ایشان در توصیف شرایط تحصیلاتش در اصفهان می گوید: در زمانی در حجره­‌ای با سه نفر دیگر در مدرسه نوریه اصفهان زندگی می­‌كردیم. بسیاری از روزها نه چای داشتیم نه نفت و نه قند. برای مطالعه در شب از نور چراغ نفتی توالت‌های مدرسه استفاده می‌كردم. در روزهای جمعه به یكی از مساجد دور افتاده اصفهان می­‌رفتم و از صبح تا عصر در آن مسجد درس‌های یك هفته را دوره می‌كردم. در مدت دوازده ساعتی كه آنجا مطالعه می‌كردم غذای من فقط مقداری دانه ذرت برشته بود.

در راه تبلیغ
در سال 1335 ش شهید اشرافی بنا به دستور مرحوم آیت الله بروجردی جهت تبلیغ و نشر معارف و احكام دین و تقویت بنیه دینی و مذهبی اهالی كرمانشاه به انجام اعزام و رحل اقامت افكند پس از ورود به كرمانشاه طلاب و شاگردان بسیاری را تربیت نمود.

با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خمینی (ع) شهید اشرفی نیز حركت‌های وسیعی را در كرمانشاه پایه گذاری كرد . عمده‌ترین مراسم كه تا آن روز سابقه نداشت در واقع جرقه­‌ای بود در جهت شعله‌ور شدن یك آتش عظیم در این منطقه، مجلس بزرگداشت شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی بود كه بنا به دعوت و اطلاعیه شهید اشرفی اصفهانی در مسجد آیت الله بروجردی منعقد گردید. در مجلس سخنرانی‌های پر هیجان و انقلابی مطرح شد و ساواك با وجود بسیج تمام نیرو و قوای خود برای دستگیری و كار شكنی در مراسم موفق نشد و سخنرانان به طور مخفیانه از شهر خارج شدند.

آیت الله اشرفی و سنگر دفاع مقدس
با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه‌های جنگ، آیت الله اشرفی نیز با مهم توصیف كردن مسئله جنگ، در مدت 25 ماه در تمام خطبه‌های نماز جمعه و مصاحبه‌ها و پیام‌های خود به حضور مردم در جبهه‌ها تأكید می‌ورزیدند.

شهید محراب، دائماً با حضور در جبهه‌ها به دیدار رزمندگان می‌شتافت و مقید بود كه برای آنان سخنرانی كند و با یكایك رزمندگان مصافحه می‌كرد و با آنان به گفت‌وگو می‌نشست و می‌فرمود: "وقتی به جبهه می‌روم تا مدتی روحیه‌ام قوی می‌شود."

علی‌رغم كهولت سن مسافت‌های طولانی و راه‌های صعب‌ العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می‌پیمود. بارها در جبهه‌های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار حضور یافت و با سخنرانی‌های دلنشین، به سپاهان اسلام روحیه بخشید. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر كرد و با خواندن دو ركعت نماز شكر در مسجد این شهر،‌ سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.

انس با زیارت عاشور
شهید اشرفی عشق و علاقه عجیبی به امام حسین علیه السلام داشت. خواندن زیارت عاشورا و دل دادگی وی به امام حسین علیه السلام به گونه‌ای بود که فرزندشان می‌گوید: هیچ‌گاه زیارت عاشورای او قطع نمی‌شد و دیگران را نیز به این عمل سفارش می‌کرد. چند بار از زبان خودشان شنیدم که فرمودند: «من از وقتی که مکلف شدم، تا به حال یک روز هم خواندن زیارت عاشورا را ترک نکردم».

صفای نفس و آرامش روح
روحیات، اخلاق و سیرت عملی شهید اشرفی آن چنان بود که دیدار کنندگان با او، از ملاقاتش دل نمی‌کندند. کلماتش آن قدر دل نشین بود که مردم هیچ‌گاه از شنیدن سخنانش خسته نمی‌شدند و چهره نورانی‌اش به حدّی جذّاب بود که وقت خداحافظی، بعضی با چشم گریان از او جدا می‌شدند. چهره نورانی و محاسن سفید این عالم فرزانه، انسان را به یاد خدا می انداخت و آرامش روحی و روانی پیدا می‌کرد. امام خمینی (ره) در تجلیل از ایشان می فرمایند: «هر وقت آقای اشرفی اصفهانی را می‌بینم، به یاد خدا می‌افتم».

شهادت، برترین معراج عشق
آیت الله اشرفی اصفهانی پس از 80 سال زندگی پر رنج اما افتخارآمیز و آبرومندانه و مجاهدت خیز و مبارزه‌گرانه خویش، توسط عمال خبیث استکبار جهانی و منافقین شقاوت پیشه‌ای که کارنامه‌شان مملو از جهل و تاریکی و خیانت به ملت است در ساعت 15/12 ظهر 23 مهرماه 1361 در محراب نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه به شرف شهادت و توفیق دیدار وجه رب، نائل آمد و به جرگه عشاق پاکباخته و اقتداکنندگان به مولای موحدان و امیر مومنان علی(ع) درآمد.

پیام تسلیت حضرت امام رحمه الله
امام خمینی رحمه الله در پیامی، شهادت آیت اللّه اشرفی را این چنین تسلیت گفتند: «انا للّه و انا الیه راجعون، چه سعاتمندند آنان که عمری را در خدمت به اسلام و مسلمین بگذرانند و در آخرِ عمرِ فانی، به فیض عظیمی که دل باختگان به لقاءاللّه آرزو می کنند، نایل آیند... [این [شهید عزیز... از آن شخصیت‌هایی بود که این جانب یکی از ارادتمندان این شخص والا مقام بوده و هستم. این وجود پر برکتِ متعهد را قریب شصت سال است می‌شناسم. مرحوم شهید بزرگوار حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقا عطاءاللّه اشرفی را در این مدت طولانی، به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح می‌شناسم و در عین حال، مجاهد و متعهد و قوی النّفس بود... خداوند او را در زمره شهدای کربلا قرار دهد و لعنت و نفرین خود را بر قاتلان چنین مردانی نثار فرماید...».

شهید اشرفی از دیدگاه مقام معظم رهبری
حضرت آیت اللّه خامنه ای نیز در بزرگ‌داشت شخصیت والای شهید اشرفی چنین فرمودند: «احترام این شهید عزیز از دو جنبه حایز اهمیت است: اول جنبه‌های عمومی که همه ائمه جمعه[شهرهای] بزرگ و معروف داشته‌اند؛ زیرا این بزرگواران پایه‌های عظیم انقلابند. این‌ها در مناطق مختلف زبان گویای رهبر و بازوی قوی بسیج عمومی به شمار می‌روند. ایشان در سنگر نماز جمعه و در حساس‌ترین لحظات این انقلاب مانند شهیدان عزیز دیگر هم چون مرحوم صدوقی، دستغیب و مدنی، همیشه مدافع خط امام و حضورشان ضربه سختی بر پیکر استکبار جهانی بود.

خصوصیات دیگر شهید اشرفی، جنبه شخصی ایشان بود. مرحوم آقای اشرفی یک انسان دوست داشتنی و مطلوب بود. این عالم بزرگوار با آن وِزانت علمی و مقبولیت بسیار، متواضع، با اخلاص، با صفا و بی ادعا بود، به طوری که احترام و تجلیل همگان را بر می‌انگیخت».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴