تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۲۱۵۹۵۹
مدیرمسئول پایگاه خبری پیک نکا گفت: عدم بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای حلقه گمشده نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌آید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از پیک نکا، ایمان حبیبی در جمع معاونان و مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان نکا با اشاره به نقش رسانه در پیاده‌سازی دموکراسی در جامعه، اظهار کرد: در معرفی ارکان دموکراسی، چهارمین رکن به مطبوعات آزاد یا همان فعالیت رسانه‌ای و خبری اختصاص داده شده است که نشان از اهمیت فراوان این عرصه در این زمینه دارد.

وی افزود: اهمیت نقش فعالان رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، به روز کردن دانسته‌ها و اطلاعات عموم جامعه، فرهنگ‌سازی عمومی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، جهت‌دهی و تنویر افکار عمومی انکار نشدنی و بسیار سنگین است.

مدیرمسئول پایگاه خبری پیک نکا، با بیان جایگاه ویژه رسانه‌ها در جهت دهی افکار عمومی از سوی سرمایه‌داران غربی، خاطرنشان کرد: امروز کمتر سرمایه‌دار و سیاستمداری در نظام استکبار جهانی است که از یک بنگاه خبری و اطلاع‌رسانی در قالب‌های متفاوت آن بهره نبرده و یا وابسته نشده باشد.

وی اضافه کرد: این امر نیز در راستای تحقق اهداف یهودیت مخفی براساس پروتکل‌های 24گانه یهود است که در ‌سال‌های پایای قرن 19 میلادی در بال سوئیس به تدوین درآمده و منجر به تلاش این مراکز برای قرار گرفتن به عنوان منابع خبری دنیا شده است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: تولید بخش اعظمی از اخبار جهان تنها از سوی تعداد محدودی از بنگاه‌های خبری ازجمله آسوشیتد پرس، فرانس پرس، یونایتد پرس و رویترز نشان از برنامه‌ریزی گسترده و هدفمند نظام استکبار برای در اختیار داشتن افکار عمومی جهان دارد که تعداد این مراکز درحال رشد قابل توجهی است.

 
 
ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در پیشتازی عرصه خبر

وی در تشریح تکام عرصه اطلاع‌رسانی در گذر زمان، متذکر شد: انتقال پیام و اخبار از حالت‌های ابتدایی دهان به دهان و سبک‌هایی مانند چاپارها، امروز به اشکال تکامل یافته‌ای مانند مطبوعات، رادیو و تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای،گستره نامحدود فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی تبدیل یافته است.

 مدیرمسئول پایگاه خبری پیک نکا در بیان تفکیک عرصه‌های خبری، سه شکل از راه‌های ارتباط با مخاطبان را برشمرد و اظهار کرد: اجرای برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی تنها یکی از اشکال به دست آوردن اخبار و اطلاعات به شمار می‌آیند.

وی افزود: امروز صحنه اطلاع‌رسانی از مطبوعات و جراید نیز فراتر رفته و فضای مجازی امکان دو نوع عملکرد خبری و رسانه‌ای را فراهم کرده که خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در قالب حرفه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در شکل عمومی و غیر تخصصی به گستردگی این فضا کمک می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای عدم نیاز به مجوز خاص، نیاز نداشتن به طی دوره‌های مرتبط، عمومیت و سرعت عمل را از عوامل پیشی گرفتن شبکه‌های اجتماعی در تبادل اطلاعات بر سایر عرصه‌های خبری و اطلاع‌رسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه واژه جدیدی از خبرنگاری به نام شهروند خبرنگار عمومیت پیدا کرده است که با داشتن خلاقیت ابتدایی و تنها یک گوشی معمولی می‌توان سریع‌ترین و جنجالی‌ترین اخبار را برای حجم عظیمی از مخاطبان مخابره کرد.

 
 
ابزار رسانه و نیاز به سواد رسانه‌ای

وی در ادامه با اشاره به نیازمندی عرصه تعلیم و تربیت به استراتژی نوین تریت نسل، اظهار کرد: هارمونی مناسب و متقابل میان چهار نهاد راهبردی خانه، نظام آموزشی، رسانه و مساجد، نیاز جامعه امروز برای تربیت نسل انقلابی متعهد و با قابلیت‌های ویژه است.

حبیبی اضافه کرد: اما اهمیت نظام آموزشی در آن است که خود در حالت شخصی و فردی نیز در دل خانواده جای می‌گیرد و در عین حال از دو نهاد مهم تشکیل می‌شود که با ایجاد زمینه مناسب‌تر می‌تواند به تاثیرگذاری بیشتری نیز بی‌انجامد.

وی عدم بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای را حلقه گمشده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: امروزه با حجم عظیمی از روی آوردن نوجوانان و دانش‌آموزان به تلفن‌های همراه، فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی هستیم که درصورت بهره‌مند نبودن خانواده و مسئولان نظام آموزشی از سواد رسانه‌ای مناسب، سبب اسجاد چالشی عظیم هم در خانواده و هم در مدارس می‌شود.

مدیرمسئول پایگاه خبری پیک نکا با اعلام هشدار نسبت به سرعت خیره کننده تبادل اطلاعات در عصر نوین جهانی، بیان کرد: رسانه‌ها و عرصه‌های اطلاع‌رسانی ابزاری در دست مردم هستند که هم فواید و هم ضررهایی را شامل می‌شوند که درصورت افزایش سواد رسانه‌ای در خانواده و دانش‌آموزان در واقع یک وسیله کارآمد برای به روز بودن و داشتن زندگی راحت است.

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴