تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۱۸۳۱۲۱
با گذشت حدود 3 ماه از اجرای برجام، فعالان اقتصادی معتقدند علی‌رغم ادعاهای دولت روحانی مبنی بر گشایش اقتصادی، برجام تاکنون هیچ فایده‌ اقتصادی نداشته است.
۰
plusresetminus
برجام تاکنون هیچ فایده‌ای نداشته است
به گزارش بلاغ، مجتبی پیشوایی فعال اقتصادی و واردکننده نشاسته و مواد شیمیایی در گفت‌وگو با نیم در پاسخ به این سؤال که «به‌عنوان یک فعال اقتصادی و بازرگانی، آیا بعد از برجام اتفاق خاص و مثبتی در اقتصاد مشاهده کردید» اظهار داشت: بعد از برجام هیچگونه اتفاق خاصی نیفتاد. در امر واردات کالاهایی که من انجام می‌دهم، خلاف ادعای مسئولان، انتقال وجه و حواله در زمان بیشتری انجام می‌شود.

وی افزود: مصرف‌کنندگان کالایی که به کشور وارد می‌کنم (علی‌الخصوص مواد شیمیایی) همچون در سال 94، خریدی انجام نمی‌دهند و انبارها مملو از کالای ساخته شده است. همکاران من کالا وارد کرده‌اند، ولی خریدار کمی وجود دارد. در حال حاضر به دلیل وجود کالای وارد شده زیاد در بازار و انبارها، نبود خریدار، همکاران ما کالای خودرا با ضرر می‌فروشند تا بتوانند نقدینگی خود را تامین کنند و بعضا چک خود را پاس کنند. خیلی از دوستان من با توجه به وضعیت پیش آمده، دفتر بازرگانی خود را بستند.

این فعال اقتصادی در خصوص امکان نقل و انتقال پول از طریق سوئيفت و ال‌سی بعد از برجام نیز عنوان کرد: فعلا نه سوئیفت باز شده و نه هیچ بانکی برای ما ال‌سی می‌زند. من بیشتر از کشور تایلند کالا وارد می‌کنم و در زمان حاضر به دلیل عدم وجود کارگزار بانکی ایرانی در آن کشور، سوئیفتی انجام نمی‌شود و کما فی‌السابق به صورت حواله، ارز را برای فروشندگان ارسال می‌کنم.

این فعال اقتصادی در پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصاد کشور در سال 95 گفت: مطمئن هستم سال 95 فرقی با سال 94 ندارد. مگر چه اتفاقی افتاده است که دولتمردان فکر می‌کنند سال جاری، سال متفاوتی خواهد بود. به نظرم دولت یک طرف ترازو را نشان مردم می‌دهد.

پیشوایی ادامه داد: دولت نظرش این است که اگر آمریکا پول‌های ایران را آزاد کرد (که فعلا خبری نیست و به بهانه‌های واهی، توقیف می‌کند) آنها را صرف تولید و سرمایه‌گذاری می‌کند. این یک طرف قضیه است. مگر الان مشکل تولید کشور ما فقط نبود سرمایه و ظرفیت تولید پایین تولیدکنندگان است؟ خیر، در کنار تولیدکننده، باید مصرف‌کننده را هم دید. انبارهای مملو از جنس تولیدکنندگان، گویای مطلب دیگریست. انبار کفش یکی از دوستان بنده پر از کیف و کفش است، ولی خریدار وجود ندارد که انبارش را خالی و تولید را از سر بگیرد.

وی عنوان کرد: حرف من این است جیب مردم خالی است. به دلیل گرانی کالاها، مردم توان خرید خوبی ندارند.

ال‌سی باز نمی‌شود که هیچ، حسابم را هم بستند
یک تولید و صادرکننده سنگ‌های ساختمانی هم در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص مسائل پیرامون نقل و انتقال پول در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: اخیرا 3 حواله من را به خاطر اینکه نام ایران روی آنها قید شده بود، برگشت زدند.

ندا زمانی افزود: این حواله در حساب‌های ایران نیز نبوده اما چون نام ایران در آنها درج شده بود، برگشت خورد و حساب را بستند و گفتند چرا با ایران کار می‌کنید؟

بازرس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: ما هنوز «ال‌سی» نمی‌توانیم باز کنیم و بانک‌های خارجی زیر بار نمی‌روند و برای تجارت خود مجبور به استفاده از روش DP یا «مدارک در برابر پرداخت» هستیم و آخرین «ال‌سی» که باز کردم مربوط به سال 87 است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: 2 روز پیش برای چک کردن اینکه تحریم‌ها برداشته شده است و می‌توانم پرداخت کنم یا خیر، به بانک صادرات رفتم که با جواب منفی روبه‌رو شدم.

زمانی درباره باز شدن سوئیفت گفت:‌ با سوئیفت کاری برای ما انجام نمی‌شود و به نظر من باز شدن آن حقیقت ندارد، شما یک بانک به من معرفی کنید که پول خود را از آن طریق به ایران وارد کنم.

بانک‌های بزرگ نمی‌خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند
 یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر مشکل بزرگ کشور این است که بانک‌های بزرگ نمی‌خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: کمپانی‌هایی که با ایران کار می‌کنند اکثراً حساب‌شان در بانک‌های بزرگ اروپاست و این بانک‌ها با توجه به جریمه‌های سنگینی که در طول تحریم از سوی آمریکا شدند و به نوعی ترسیده‌اند می‌خواهند تا زمانی که خود بانک‌های آمریکا هم نسبت به ارتباط با بانک‌های ایرانی اقدام نکرده‌اند دست از این کار بکشند.

رئيس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این‌که به این ترتیب بانک‌های ایران مجبورند با بانک‌های کوچک خارجی به‌عنوان واسطه بین بانک ایران و بانک‌های بزرگ کار کنند، گفت: این کار هم هزینه را افزایش می‌دهد و هم به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به این‌که زمان مذاکره در ال‌سی 21 روز تعیین شده است، گاهی اسناد، بیات و تبدیل به مصیبت می‌شود، چرا که بانک‌ها باید اسناد را به نوعی رفاقتی قبول کنند.

ناصر ریاحی تصریح کرد: بنابراین نتیجه این شده که سوئیفت برقرار است، اما امکان گشایش ال‌سی برای شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم تمایل بانک‌های خارجی هنوز فراهم نشده و همان زمانی که در گذشته طول می‌کشید تا از طریق واسطه اقدام به انتقال وجه شود وجود دارد و هزینه‌ها نیز همان مقدار است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴