تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
کد مطلب : ۱۸۲۳۶۷
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه با رسانه صهیونیستی ضمن تاکید بر حمایت واشنگتن به ویژه کنگره این کشور از رژیم صهیونیستی، اظهارات خصمانه‌ای ضد ایران مطرح کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اراضی اشغالی با رسانه صهیونیستی مصاحبه و ضمن تکرار مخالفت خود با برجام، اظهارات خصمانه علیه ایران مطرح کرد.

«پل رایان» که به همراه هیأتی فراحزبی از کنگره عازم اراضی اشغالی شده، با مقامات رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

روزنامه «تایمز اسرائیل» با این مقام ارشد کنگره آمریکا مصاحبه‌ کرد و نظرات او را درباره موضوعاتی از قبیل برجام، ایران و روابط واشنگتن- تل‌آویو جویا شد.

در ابتدا خبرنگار صهیونیست از رایان پرسید: «من در نشست آیپک بودم و در سخنرانی شما بخشی از نظرات شما را درباره توافق ایران(برجام) شنیدم. شما فکر می‌کنید که (برجام) «وحشتناک» است»؟

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که همواره مخالفتش را با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرده است،‌در پاسخ گفت: «بله این موضوع درست است»(برجام وحشتناک است). همه نظرات من درباره توافق ایران را به خوبی می‌دانند».

او ادامه داد: «من در مجلس نمایندگان با آن(برجام) جنگیدم اما ما به دلیل روشی که رای‌گیری درباره آن پیش رفت، ‌نتوانستیم توفیق یابیم. اکنون مسأله، اجرای آن است و موضوع ملتزم کردن ایران به قولش است و اینکه اطمینان حاصل کنیم ما از هیچ یک از دیگر تحریم‌ها لغزش نکنیم و پا پس نکشیم». عضو ارشد کنگره آمریکا تصریح کرد: «اجرا، نظارت و نگهداری و حفاظت از دیگر تحریم‌ها و اطمینان حاصل کردن از اینکه تحریم‌های دیگری رفع نشوند. این موضوع دسترسی به دلار آمریکا از سوی ایران و دسترسی آن به سیستم مالی آمریکا که بخشی از این توافق نیست و نباید باشد، من را نگران می‌کند. چنین موضوعی همان نگرانی از لغزش از تحریم‌ها و دادن امتیازات بیشتر را شامل می‌شود».

در ادامه این مصاحبه خبرنگار صهیونیست از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران سوال کرد که او این اقدامات را «نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» خواند.

رایان افزود: «ما باید در سیاست‌مان در قبال ایران، موضع سرسختانه‌تری اتخاذ کنیم و ما در این باره با دولت (باراک اوباما) اختلاف نظر داریم و درباره اینکه برای اطمینان از عدم لغزش از تحریم‌ها چه باید بکنیم و اینکه ما باید در موضوع تحریم‌ها سرسخت‌تر باشیم».

وی بار دیگر به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم آنچه ایران در حال انجام است سبب شود افرادی که در آمریکا به نفع توافق هسته‌ای رای دادند،(از حمایت خود از برجام) افسوس خورده و پشیمان شوند».

شرکت‌ها و بانک‌ها از مبادله با ایران خودداری کنند
یک رسانه آمریکایی گزارش داده وکلای شرکت‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی، علی‌رغم رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هنوز به این شرکت‌ها توصیه می‌کنند از انجام هر گونه تجارت با ایران خودداری کنند.

اینترنشنال‌بیزینس‌تایمز (آی‌بی تایمز) می‌نویسد توافق هسته‌ای تصویب‌شده که قرار بود تحریم‌های دهه‌‌های پیش علیه ایران را در ازای وضع برخی محدویت‌های علیه برنامه هسته‌ای این کشور پایان دهد. اما، با آنکه ایران بعد از اجرای برجام از انزوای اقتصادی بیرون آمده، روند رفع تحریم‌ها با سرعت مورد انتظار کارشناسان پیش نرفته است.

در حالی که اتحادیه اروپا تقریباً تمامی تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های اولیه را پابرجا نگاه داشته است- موضوعی که به نوشته آی‌بی‌تایمز موجب شده مشاوران حقوقی شرکت‌ها به موکلانشان توصیه کنند به دلیل احتمال نقض تحریم‌های واشنگتن از انجام هر مبادله مالی با ایران خودداری کنند.
منشأ این هراس، جریمه‌های سنگینی است که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا پیشتر علیه برخی شرکت‌های متهم به مبادله با ایران با ارز آمریکا وضع کرده‌اند.

شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که امتناع بانک‌های بین‌المللی از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری مانعی عمده برای سرمایه‌گذاری آنها در ایران بوده‌اند.

 وکیل حقوقی شرکت «شپرد مولین» که اسمش را فاش نکرده به «آی‌بی‌تایمز» گفت: «در کل، هیچ موسسه مالی آمریکایی نمی‌تواند از نزدیک چیزی که ایران در آن دخیل بوده، رد بشود، و هیچ موسسه خارجی هم نمی‌تواند با هر مبادله‌ای که مربوط به ایران باشد از نظام مالی آمریکا عبور کند.»

 قوانین آمریکا بانک‌های این کشور را از معامله با ایران به دلار منع می‌کند. این قوانین همچنین از سال 2006 بانک‌های کشورهای ثالث را هم از انجام نقل و انتقالات دلاری برای ایران منع کرده است.

مقامات آمریکایی چند روز پیش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مدعی شده‌اند احتمال دارد دولت اوباما به زودی برای بانک‌ها و دولت‌های خارجی امکان استفاده از دلار در برخی مبادلات تجاری با ایران را فراهم آورد. این خبر موجی از انتقادات تند نمایندگان کنگره آمریکا را در پی داشت که دولت اوباما را به مماشات با ایران متهم می‌کنند.

سرانجام، باراک اوباما، بامداد شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در همین‌باره گفت ایران نیازی به استفاده از دلار در مبادلات تجاری‌اش ندارد و می‌تواند از ارز سایر کشورها استفاده کند.  
به گفته این تحلیل‌گران، با آنکه قراردادهای تجاری با ایران می‌توانند با «یورو» یا «پوند» انجام شوند، اما بانک‌های جهانی بزرگ که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مراودات خود را با آنها انجام می‌دهند، همگی مبادلات دلاری دارند و در داخل آمریکا فعالیت می‌کنند.

واشنگتن اعطای مجوز به ایران برای دسترسی به دلار در مبادلات خارجی را رد کرد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزنامه روز دوشنبه گمانه‌زنی‌های پیشین درباره اعطای مجوز دسترسی به ایران برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی را رد کرد.
 
«مارک تونر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفت: «دولت، قصد نداشته و ندارد به ایران امکان دسترسی به نظام مالی آمریکا را بدهد.»

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه درباره اینکه آیا توافق هسته‌ای به ایران اجازه دسترسی به ارز آمریکا با وساطت بانک‌های خارجی را می‌دهد، ابراز تردید کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره اینکه آیا ایران از طریق بانک‌های خارجی قادر به استفاده از دلار خواهد بود گفت: «باید به عقب برگردم و ببینم که این در متن اصلی (برجام) بود یا نه. خاطرم نیست (که در متن بوده باشد.)»

تونر در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود دولت آمریکا اخیراً با تغییر لحن، آزمایش‌های موشکی ایران را مغایر با قطعنامه شورای امنیت و نه نقض آن می‌داند گفت: «این آزمایش‌ها با بخش جداگانه‌ای از برجام مغایر هستند و ما همیشه گفته‌ایم که ما سایر رفتارهای ایران (غیر از موضوع هسته‌ای) و رفتارهای بد این کشور، حتی اگر جزء برجام نباشد را نادیده نمی‌گیریم. و ما تحریم‌هایی (علیه ایران) اعمال خواهیم کرد - و توان وضع تحریم در مواقع مقتضی را حفظ کرده‌ایم.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴