معادلات سیاسی و نظامی منطقه به هم ریخت

اعزام قریب‌الوقوع 95 هزار نیروی ویژه روس به سوریه

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۱۳۶۹۷۳
منابع روسی از اعزام قریب‌الوقوع حدود 95 هزار نیروی نظامی ویژه این کشور به سوریه برای مبارزه با داعش خبر دادند. بیش از 170 جنگنده و 700 تانک و خودروی زرهی ارتش روسیه نیز به سوریه انتقال می‌یابند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری روسیه گزارش داد، مسکو به زودی 95 هزار نیروی ویژه با هدف مبارزه با تروریست‌های فعال در سوریه، به این کشور اعزام می‌کند و در هفته‌های نخست ماه اکتبر (مهر) نیز 170 جنگنده و 700 خودروی زرهی و تانک به سوریه منتقل می‌کند.

واشنگتن که پیش از این اعلام کرده بود از مشارکت روسیه در ائتلاف ضدداعش حمایت می‌کند، اعزام نیرو توسط روس‌ها را «نادرست» خوانده و مدعی شد که این اقدام مسکو، اوضاع سوریه را «پیچیده‌تر» می‌کند.

روسیه از حامیان اصلی سوریه در جنگ با تروریسم است و بارها اعلام کرده که با برکناری «بشار اسد» به عنوان پیش شرط مذاکرات سیاسی مخالف است؛ اما غرب و کشورهای مرتجع عربی برکناری رئیس‌جمهور سوریه را پیش شرط مذاکرات خود اعلام کرده‌اند.

دولت دمشق نیز مبارزه با تروریسم را اولویت هرگونه راهکار برای حل بحران سوریه می‌داند.

عقب‌نشینی فرانسه

در جبهه غرب نیز به نظر می‌رسد میان کشورها درمورد برکناری «بشار اسد» شکاف افتاده است؛ «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، اذعان کرد که سخن گفتن از کناره‌گیری «بشار اسد» به عنوان پیش‌شرط مذاکرات، بیهوده است.

اما، این حضور قدرتمندانه روس‌ها در سوریه، رژیم صهیونیستی را نیز به تکاپو انداخته است، به‌طوری که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دوشنبه راهی مسکو شد، تا به روس‌ها بقبولاند از طرح اعزام نیرو با این وسعت، صرف‌نظر کنند.

به اعتراف منابع صهیونیستی با استقرار سامانه‌های دفاع موشکی روس‌ها در سوریه و حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در این کشور، آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در سوریه کاهش می‌یابد. به گفته این منابع، مسکو از این پس هیچ نوع حمله اسرائیل به سوریه را قبول نخواهد کرد.

طی سال‌های اخیر ارتش رژیم صهیونیستی هربار که احساس می‌شد توازن نیروها به نفع سوریه درحال تغییر است، حملات محدودی را به پایگاه‌های ارتش سوریه ترتیب می‌داد. اما، اکنون ممکن است این حملات، با واکنش شدید روس‌ها مواجه شود.
اقدام روس‌ها علاوه بر این، جلوی توطئه جدید غربی‌ها را هم گرفت؛ کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا قصد داشتند به بهانه پایان دادن به بحران سوریه، به این کشور لشکرکشی کنند. اما روسیه پیشدستی کرد و این طرح عقیم ماند.

«بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل، اما در این رابطه واکنش نشان داد و گفت: تلاش‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و استرالیا برای توجیه دخالت خود در سوریه، بازی با قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت ملی سوریه است. وی تأکید کرد: مبارزه با تروریسم، بدون همکاری با حکومت سوریه، ممکن نیست.

آغاز عملیات روس‌ها

براساس خبرهای تکمیلی، مقامات آمریکایی از استقرار 28 جنگنده روسی در سوریه خبر داده گفتند که روسیه مأموریت‌های شناسایی مواضع داعش را با استفاده از پهپادها رسماً آغاز کرده است.

پایگاه خبری لبنانی «النشره» نیز از ورود صدها نظامی روسی به منطقه «جبله» استان «لاذقیه» سوریه خبر داده است.

افشای اسناد علل بحران سوریه

به گزارش تسنیم، «ویکی لیکس» سندی را منتشر کرده که از جزئیات اهداف آمریکا در سوریه پرده برمی‌دارد.

این سند را که «جولیان آسانژ» مسئول سایت ویکی لیکس در گفت‌وگویی فاش کرده مربوط به سال 2006 می‌شود. براساس این سند، ایالات متحده تمام تلاش‌های خود را به کار می‌گیرد تا توازن در سوریه به ضرر ارتش و دولت دمشق به هم بخورد. تفرقه‌اندازی بین شیعه و سنی و تبلیغات گسترده علیه ایران، از جمله برنامه‌هایی است که در این سند به آن اشاره شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴