تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۰۵۱۸۰
رئیس دولت کارگزاران با بیان اینکه من در دولت خود پایه‌گذار تکنولوژی هپاتیت C و B بودم گفت: بنیان دانش فعلی در دنیا براساس کتبی است که دانشمندان ایرانی نوشته‌اند.
۰
plusresetminus
هاشمی: آنچه در دنیا می‌بینیم بنیان آن کتبی است که دانشمندان ایرانی نوشتند
به گزارش بلاغ، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران با بیان اینکه تکنولوژی بشریت را از یکی از سخت‌ترین مشکلات درمانی نجات داده است اظهار داشت: امیدوارم این همکاری‌هایی که از این کنفرانس شروع شده در آینده هم نیز تقویت شود و تبادل اطلاعات خود را داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی ایران را جزو قدیمی‌ترین کشورهای دنیا دانست که در دانش پزشکی از موقعیت ممتازی برخوردار هستند و افزود: ریشه این تحول عظیم پزشکی در قرون گذشته به ایران بازمی‌گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من به شدت علاقمند بودم روزی در تا ایران تکنولوژی واکسن هپاتیت تولید شود افزود: بیوتکنولوژی در ایران پیشرفت خوبی کرده است وجوانان ما با عشق و علاقه این دانش را می‌آموزند و توسعه می‌دهند. در حالی که در زمان جنگ ما چنین توفیقی برایمان نبود اما بعد از پایان جنگ مقدمات تهیه تکنولوژی واکسن هپاتیت را در ایران فراهم کردیم.

رئیس دولت کارگزاران ادامه داد: در دوره‌ای که آقای دکتر ملک‌زاده وزیر ما بود و با آقای دکتر فاضل بودند با یکدیگر به کوبا رفتند چراکه در آن زمان غربی‌ها حاضر نبودند صنعت های‌تک را به ایران بدهند اما کوبا این کار را انجام داد که جا دارد از این کشور تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه در این مجموعه هپاتیت‌ محور کبد است که نقطه مهمی در ارگانیسم بدن هر انسان محسوب می‌شود تصریح کرد: چند رشته پزشکی باید با یکدیگر پیوند بخورد تا از سلامت کبد حفاظت شود.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: از نظر ما این یک رسالت دینی است و اسلام بیش از هر مکتب دیگری به دانش اهمیت داده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اولین آیه قرآن که بر پیامبر نازل شد و درباره دانش و قلم بود خاطرنشان کرد: ایران در توسعه علوم نقش بزرگی داشته است و کسانی که با تاریخ پزشکی سر و کار دارند می‌دانند که تحول دانش در غرب بعد از جنگ‌های صلیبی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود شکست غرب اما آنها دانش را از منطقه ما با خود بردند یادآور شد: اسلام در جزیره‌العرب شکل گرفت حتی تعداد کسانی که در آنجا می‌نوشتند و می‌خواندند از تعداد انگشتان دست هم کمتر بود اما اسلام می‌دانست که علم بشر بی‌پایان و فرشتگان علم محدودی دارند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: زمانی که تمدن اسلام به خاطر وسعت آموزش شکل گرفت آن زمان اروپا در قرون وسطی زندگی می‌کرد و قرون سلطه تفکرات جامد و ارتجاعی بود که کلیسا، اروپا را سخت در بربریت برده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه ایران در آن زمان منشا تحرک دنیای اسلام شد به فعالیت دانشگاه بین‌المللی جندی‌شاپور پیش از اسلام اشاره کرد و گفت: دانشمندانی از کشورهای چین، هندوستان و یونان به ایران پناه می‌آوردند و در این دانشگاه حضور می‌یافتند.

وی با بیان اینکه بعد از فراگیری اسلام در این منطقه و پس از انتقال خلافت از مدینه به بغداد دارالحکمه‌ای شکل گرفت که کتب قدیمی همه تمدن‌ها را به عربی ترجمه کرد و تاریخ دانش بشریت به صورت ترجمه در بغداد جمع شد.

هاشمی رفسنجانی با تاکید براینکه پس از گذشت مرحله ترجمه، مرحله تحقیقات حدود 150 سال پس از دوران ترجمه آغاز شد به کار بزرگ دانشمندان ایرانی از جمله رازی و ابوعلی‌سینا اشاره کرد و افزود: آنچه در دنیا می‌بینیم بنیان آن کتبی است که دانشمندان ایرانی نوشتند و اروپایی‌ها به اروپا بردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی که آزادی در اروپا شکل گرفت علم نیز پیشرفت کرد. چراکه علم در فضای آزاد شکل می‌گیرد و در فضای بسته به صورت محدود جلو می‌رود لذا همراه با تحول و رونسانس خود موفق شدند دانش را از هر جا از جمله منطقه اسلامی ببرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نوبت پیشرفت غیرغربی‌ها و توسعه و پیشرفت این علوم پزشکی است یادآور شد: این استعداد در ژن‌های مردم ایران وجود دارد و امیدواریم در این مسئله گام‌های بزرگی برداشته شود.

هاشمی رفسنجانی دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری غیردولتی دانست و گفت: یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رفسنجان در طراحی واکسن هپاتیت C ابتکاری داشته و این نشان می‌دهد در دانشگاه درجه سومی از دانشگاه آزاد نیز  این کار انجام شده است که می‌تواند مورد نظر مهمانان این کنفرانس نیز باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دانشمندان پرشمار ایرانی در کشورهای مختلف دنیا گفت: در حال حاضر شرایطی پیش آمده که دولت ما آمادگی دارد این همکاری‌ها را با دنیا توسعه دهد و کسانی که مخالف بودند که صنعت های‌تک به ایران بیاید و هنوز هم مخالفند اما همان‌ها در ایران شکل می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: این کنگره توفیقی برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر به جهت همکاری‌های بین‌المللی پیدا کند و ما بتوانیم محور واکسن، پیشگیری و توسعه باشیم.

هاشمی رفسنجانی در پایان ضمن دعوت از دانمشندان و پژوهشگران این کنگره برای بازدید از مراکز دانشگاهی و دانشمندان ایرانی و مذاکره با آنها خاطرنشان کرد: من در دولت خود پایه‌گزار تکنولوژی هپاتیت Cو B بودم که هپاتیت C در حد درمان و هپاتیت B در حد واکسن و پیشگیری بود و حالا می‌بینیم که به نتیجه رسیده است./آ

منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴