تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۶۹۵۱۹
فرماندار میاندورود با بیان اینکه از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان، ۷ هزار هکتار با تنش جدی آبی مواجه هستند؛ گفت: انتظار ما از مسئولان ذیربط، نگاه حمایتی به شالیکاران و نیز جبران خسارات وارده به اراضی شالیزاری این مناطق است تا کمی از نگرانی‌های به حق شالیکاران، کاسته شود.
۱
plusresetminus
تنش جدی آبی در ۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری میاندورود/آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای در شرایط بحرانی دارند؟
به گزارش بلاغ؛ در حالی طی روزجاری بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، 5   شهرستان‌ نکا، بهشهر، گلوگاه، ساری و جویبار در زمره شهرستان‌های درگیر با تنش آبی در آستانه فصل زراعی جدید نامبرده شده‌اند که گویا شهرستان میاندورود از این لیست جا مانده است.

کشاورزان میاندورودی که از چند ماه قبل از کشت برنج در اراضی خود با توجه به محدودیت‌های آبی منع شده‌اند و کشت جایگزین به آن‌ها توصیه شده است این روزها حال و روز خوشی ندارند؛ چرا که معیشت این شالیکاران به برنج بسته است.

تنش‌های آبی طی یک دهه اخیر به یک معضل جدی در استان مازندران مبدل شده است و حالا که سد شهید رجایی یکی از کم آب ترین سال‌های عمر خود را سپری می‌کند، اراضی شالیزاری متاثر از حوزه آبی این سد نیز دچار استرس جدی شده‌اند و شالیکاران بسیاری نگران فصل زراعی جاری و معیشت سالی هستند که از بهارش پیداشت!

علی طالبی فرماندار شهرستان میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت تامین منابع آبی اراضی شالیزاری این شهرستان، گفت: شهرستان میاندورود، هشت هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری دارد که 7 هزار هکتار از این اراضی از سد شهید رجایی، تامین آب می‌شدند که امسال به دلیل کمبود باران و نبود آب، اراضی ما دچار مشکل جدی هستند.

وی افزود: حدود دو هزار هکتار از اراضی این شهرستان نیز نظیر اراضی مناطق روستاهای برگه، حسن آباد، تازه آباد و بخشی از روستاهای پایین دست ما جزو اراضی شوره‌زار بوده و در واقع آب این مناطق، شیرین نیست و به شالیکاران این مناطق در دی‌ماه سال گذشته اعلام کردیم که باید به سمت کشت جایگزین اقدام کنند.

فرماندار شهرستان میاندورود، خاطرنشان کرد: هر چند بخشی از این شالیکاران به سمت کشت گندم، جو و کلزا پیش رفتند اما به هر جهت این اراضی، شوره زار است و امکان کشت مطلوب وجود ندارد.

طالبی ادامه داد: لذا با توجه به شرایط موجود، اقدام به برگزاری چندین جلسه بحران در محل فرمانداری کردیم که آخرین جلسه نیز در نهم فروردین ماه امسال با حضور زارعی و بابایی کارنامی نمایندگان مجلس و مدیران کل آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد که در این جلسه اعلام کردیم که شاید روستاهای بالادست بتوانند با دسترسی آسان‌تر به آب شیرین اقدام به کشت برنج کنند اما شالیکاران مناطق پایین دست نه دست‌شان به زمین بند می‌شود و نه به آسمان و اگر آب سد شهید رجایی به این مناطق نرسد هیچ محصولی نمی‌توانند بکارند و معیشت یکسال‌شان در خطر است.

وی عنوان کرد: ما همچنان در حال پیکیری با دستگاه‌های متولی هستیم تا اتفاقات خوبی برای شالیکاران این منطقه رخ دهد اما واقعیت این است که تنش آبی در اراضی شالیزاری میاندورود، جدی است و با بحران کم آبی به صورت جدی مواجه هستیم.

فرماندار شهرستان میاندورود، تصریح کرد: هر چند اطلاع رسانی در خصوص کم آبی و وجود تنش آبی به شالیکاران این منطقه از سوی دستگاه‌های متولی صورت گرفته است اما واقعیت این است که جز آنکه شالیکاران را به سمت کشت جایگزین هدایت کنیم، اقدام دیگری از سوی دستگاه‌های متولی صورت نگرفته است.

طالبی ادامه داد: آنچه مشخص است این است که آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مازندران، برنامه‌ای برای شرایط بحرانی موجود که از مدت‌ها قبل هم روشن شده بود، ندارند و تنها راهکار آن‌ها، خودداری کشاورزان از کشت طی سال زراعی جدید است.

وی با گلایه از عدم قرارگرفتن نام شهرستان میاندورود از لیست اعلامی شهرستان‌های درگیر با تنش آبی مازندران از سوی جهاد کشاورزی استان، گفت: شهرستانی که از هشت هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری آن حدود 7 هزار هکتار با کمبود جدی آب مواجه است، چگونه در این لیست، جای نگرفته است.

فرماندار شهرستان میاندورود، اذعان کرد: ما به طور میدانی در روستاها حضور پیدا کردیم تا آب‌های کم موجود را به سمت اراضی شالیزاری هدایت کنیم و به نوعی به کشاورزان این مناطق کمک کنیم تا از شدت وخامت این اوضاع بکاهیم.

طالبی مطرح کرد: مطالبه شالیکاران این مناطق در دیدارهایی که با روستاییان داشتیم این است که حداقل دستگاه‌های متولی به این کشاورزان، خسارت پرداخت کنند؛ بالاخره خیلی از این کشاورزان،معیشت‌شان تنها از این اراضی تامین می‌شود و هزینه یکسال آینده شان از این اراضی تامین می‌شود و حق دارند که نگران باشند.

وی متذکر شد: باید ضمن اینکه باید فکری به حال کشاورزان روستاهای پایین دست میاندورود کرد، همه دست به دست هم دهیم تا هر گونه که ممکن است به این کشاورزان کمک کنیم.

فرماندار شهرستان میاندورود، یادآور شد: انتظار ما از مسئولان ذیربط، نگاه حمایتی به شالیکاران و نیز جبران خسارات وارده به اراضی شالیزاری این مناطق است که امید می‌رود با ورود دستگاه‌های متولی، اقدام موثری صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱