تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۱۵۷۳۳
رئیس انجمن علمی پدفاند غیرعامل شهرستان نکا با انتقاد از نحوه مدیریت بحران و عدم پای کار آوردن تمام ظرفیت‌های دستگاه‌ها در کنار نبود هماهنگی در اجرای امور به تشریح پنج راهکار مهم این انجمن برای مدیریت هرچه بهتر شرایط کنونی مقابله با بحران پرداخت.
۰
plusresetminus
لزوم پای کار آمدن ظرفیت تمام دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا/5 راهکار برای مدیریت بحران
علی داد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به ایجاد این انجمن در شهرستان نکا اظهار کرد: انجمن علمی پدافند غیرعامل در راستای ایجاد سازمان پدافند غیرعامل که از سال 1382 به وجود آمده بود و 8 آبان را به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری کردند بر اساس آن آرمان و منویات اهداف همان پدافند غیرعامل شکل‌گیری و در استان مازندران نیز این فضا در اوایل کار ایجاد و در شهرستان نکا نیز ساختار رسمی این انجمن چند ماهی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در ساختار ایجاد شده کمیته‌های مختلفی وجود داشته و  افراد بسیار زبده‌ای عضو هیئت رئیسه و عضو کمیته‌ها هستند افزود: از اهداف پدافند غیرعامل این است که تا زمانی که تهدید وجود دارد باید نسبت به این تهدیدها دانش خود را بیفزاییم تا بتوانیم از این تهدیدها جلوگیری کنیم که این تهدیدها از بالقوه بودن به بالفعل نرسد.

رییس انجمن علمی پدافند غیر عامل شهرستان نکا خاطرنشان کرد: این ویروس کرونا که الان در منطقه وجود دارد و جهان را درگیر خود کرده، یک تهدید بالفعل است یعنی اگر ما این ویروس را کنترل نکنیم، چنان که اگر در شهر ووهان چین این اتفاق نمی‌افتاد و این قرنطینه انجام نمی‌شد شاید خیل عظیمی از مردم درگیر آن می‌شدند.

* پای کار آوردن ظرفیت تمام دستگاه‌ها برای مقابله با بحران

این مسئول اضافه کرد: در چین توانستند تا جایی این ویروس را کنترل کنند اما به دلیل مسافرت‌هایی که وجود داشت این ویروس به تمام جهان انتقال پیدا کرد و کشور ما نیز متأسفانه الان متأثر از این اتفاق است.

وی با بیان اینکه ساختار مدنظر این انجمن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از این تهدید است گفت : کارهای خوبی در این راستا انجام شده اما متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها ثمره کافی مشاهده نشده است.

داد اثرات کرونا را غیرمقطعی توصیف و تصریح کرد: طبق  آن چیزی که برآورد می‌شود و کارشناسان مطرح می‌کنند در واقع ویروس کرونا چیزی نیست که تا عید رفع شود و همچنان ماندگار خواهد بود تا اینکه واکسن یا دارویی برای آن کشف شود  بخاطر اینکه این یک ویروس تازه معرفی شده بوده و فقط سه ماه از عمر آن می‌گذرد، هنوز ساختار این ویروس شناسایی نشده و طبیعتا درمانی هم برای آن ایجاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به عنوان یک مسئله جدی و حاد مد نظر انجمن علمی پدافند غیرعامل است افزود: انجمن علمی پدافند غیرعامل این توانایی را دارد که در حوز‌های مختلف، چه در حوزه سایبری، چه در حوزه‌های زیست‌محیطی و چه در حوزه‌های عملیاتی از طرفیتی که دارد به صورت کاملاً بشر دوستانه و برای دفاع ازمردم منطقه و شهروندان خود فعالیت کند تا در راستای سیاست‌های کلان سازمان پدافند غیرعامل کشور که این آسیب‌پذیری در منطقه به حداقل برسد.

* استفاده از ظرفیت فضای سایبر

رییس انجمن علمی پدافند غیر عامل شهرستان نکا اذعان کرد : ما این مشکلات را حتما در آینده نیز داریم زیرا این یک ویروس همچون ویروس سرماخوردگی بوده و ماندگار است و تا زمانی که این ساختار درمان نشود این فضا ادامه دارد بنابراین ما باید نسبت به آن یک سری فعالیت‌هایی که بحث پیشگیری در آن مطرح است را انجام دهیم و باتوجه به ساختار کمیته‌ها، ظرفیت‌ها و  توانایی‌هایی که در انجمن وجود دارد می‌توانیم در بحث آموزش همگانی کمک حال دستگاه‌ها باشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل و خاستگاه اصلی این ویروس جمعیت است، اضافه کرد: هر جا که جمعیت و ازدحام بوده و تراکم جمعیتی در آنجا  بالا باشد  آن مکان خاستگاه اصلی این ویروس است و از مهم‌ترین اهداف ما باید پراکندگی یا از بین بردن این نقاط جمعیتی باشد.

وی مسئله نحوه دریافت خدمات شهروندان را از نکات مهم حواشی این ویروس برشمرد و گفت: انجمن علمی پدافند غیرعامل می‌تواند از طریق فضای سایبر و نرم‌افزارهای مختلفی که می‌تواند تعبیه کند بستری را فراهم سازد که شهروندان بتوانند تجهیزات مورد نیاز خود را  از طریق فضای نرم‌افزاری تهیه کنند.

داد تأکید کرد: انجمن علمی پدافند غیرعامل این ظرفیت را دارا است که با توجه به تجربه سایر کشورها خصوصا کشور چین و ارتباطاتی که در تهران و سازمان وجود دارد در این بستر از این تجربیات استفاده کند چرا که هدف ما به حداقل رساندن آسیب‌پذیری در شهر می‌باشد.

وی با اظهار تأسف از انتشار این ویروس و فراگیر شدن آن افزود: ماده و ماهیت اصلی یک ویروس سرایتی است و این ویروس خود به خود  در جامعه تکثیر شده و چندین قربانی در پی داشته اما بیشتر از آن ترسی بر جامعه و کشور حاکم شده که خود این ترس هم به تنهایی خطرناک است.

* GIS چیست و چرا بسیار کاربردی و مهم است

رییس انجمن علمی پدافند غیر عامل شهرستان نکا با اشاره به اینکه هدف این نهاد مردم نهاد گام برداشتن در راستای حل این موضوع در  کنار سایر نهادها و سایر ظرفیت‌ها است، ادامه داد:  لازمه عمده انجام یک عمل و انتظار داشتن خروجی از آن، داشتن دانش و کسب اطلاعات پیرامون آن است درحالیکه متأسفانه دانش  و اطلاعات ما درمورد این موضوع کم و ظرفیت‌های ما نامشخص است، اما انجمن علمی پدافند غیرعامل این توانایی را دارد اما متأسفانه باتوجه به جلسات متعددی هم که گذاشته شده هنوز استفاده‌ای از این ظرفیت بالقوه نشده چراکه به جلسه ‌ی دعوت نشده است .

وی همچنین گفت: انجمن علمی پدافند غیرعامل بیانیه شماره یک خود را ارائه داده و  آن چیزی که مهم و مدنظر است این که در ابتدا ظرفیت‌ها  باید در جایی مطرح شده و جمع آوری داده صورت بگیرد و بعد از رخ دادن این اتفاق می‌توان تصمیم‌گیری بهتری انجام داد چرا که اگر دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در جریان توانمندی و ظرفیت‌های ما قرار بگیرد، سیاست‌ها و تصمیمات خود را مبتنی بر همان آمار و  داده‌ها خواهد کرد .

داد با اشاره به مسئله GIS  متذکر شد: برای مثال دانشگاه علوم پزشکی و یا شبکه بهداشت و درمان بر اساس آخرین سرشماری و آمار نمی‌داند جامعه هدفی که ضربه‌پذیر هستند در کجای شهر نکا قرار دارند  و برای خدمات‌رسانی مانند ضدعفونی یا سم‌پاشی چه مکانی  باید در اولویت قرار بگیرد و در حال حاضر  و  در مواجهه با ویروس هر ثانیه بسیار مهم بوده  و با از دست دادن یک ثانیه ممکن است از جان چندین نفر غافل شویم که این در واقع باید در اولویت ما قرار بگیرد اما متأسفانه علی‌رغم ارتباطاتی که برقرار کردیم برای اینکه صحبت بکنیم هنوز موفق نشدیم.

* گلایه از کم‌توجهی به ظرفیت انجمن علمی پدافند غیرعامل

وی با تأکید بر اینکه این انجمن یک نهاد مردمی است افزود: در انجمن دنبال چشم‌داشتی نیستیم و تنها بر اساس رسالتی که هدف ما دارد  و کاملاً خیرخواهانه است  و طبق فرمایش مقام معظم رهبری هدف پدافند غیر عامل خدمت‌رسانی بوده، برای اینکه این تهدیدها را  از بین ببریم، اینکه چقدر استفاده شود یا نه دست ما نیست، تا الان هم نبوده و استفاده‌ای هم نشده از این به بعد هم دست ما نیست ما فقط می‌توانیم به عنوان یک داوطلب برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی  کنیم.

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا خاطرنشان کرد: نه تنها انجمن علمی پدافند غیرعامل که از ظرفیت سایر نهادها همچون دانشگاه‌ها و حتی از سازمان‌ها و ادارات نیز برای از بین بردن این بحران می‌توانیم بیشترین بهره را ببریم و به دلیل اینکه  نیروهای ما در بسیاری  از ادارات به عنوان نیروهای مدیریتی هستند می‌توانند در جهت کمک حال مردم  بودن به کار گرفته بشنوند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر مردم در استرس خاصی قرار دارند اضافه کرد :  اگر بتوانیم محلات و حتی کوچه‌ها را در اختیار افرادی که تأیید شده باشند قرار داده و به مردم آموزش بدهیم و فضا را آماده کنیم می‌توانیم استرس مردم را کاهش دهیم، چراکه یک طرف این مسئله خود ویروس و طرف دیگر آن استرس و حواشی آن است.

وی گفت : خیلی‌ها ترس و استرس دارند، متأسفانه شبکه‌های معاند هم کار خود را  شروع کردند، عکس‌های دروغین از کشته‌ها و مرده‌های دروغین از کرونا را اعلام می‌کنند که هدف‌شان تنها ایجاد ترس در کشور و منطقه و القای حس ناکارآمدی نظام به مردم است، در صورتی که اینطور نیست و ما می‌توانیم این را به دوستان و شهروندان تلقین بکنیم که این می‌تواند از طریق فضای سایبر که خواستگاه اصلی به شمار می‌رود صورت بگیرد .

داد با انتقاد از عدم استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی برای تزریق امید و انگیزه به مردم اظهار کرد: تا با حال هیچ فکری در این حوزه انجام نشده و از کانال‌ها و سایت‌های خبری معتبری که در نکا هستند استفاده‌ای نشده و این یعنی از آنها خواسته نشده که اخبار امیدوارکننده و اخبار میزان کنترل ویروس انتشار یابد و به نظر صدا و سیما در این عرصه رسالت بزرگی بر عهده دارد که می‌تواند در این عرصه گام بردارد.

* بهره‌گیری از بهبودیافتگان بومی

وی  با اشاره به بندهای شاخص بیانیه انجمن، اظهار کرد : بخش اول  در مورد بخش توصیف مکانی یا gis  بیماران کرونایی است  که ما می‌توانیم ، مناطق و اهداف مخاطبین را مشخص کنیم، برای مثال تهیه بانک اطلاعاتی از بیمارانی که در معرض خطر هستند، یا افراد پر خطر که با توجه به تجربه‌ای که از چند وقت اخیر داشتیم ثابت شده که افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند و سرطان دارند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن جزو اهداف ویروس کرونا به شمار می‌روند.

وی افزود :  بنابراین ما می‌توانیم آنها را به عنوان افرادی در نظر بگیریم که مخاطب هستند و به عنوان افرادی که بالقوه  در معرض این خطر قرار دارند تحت نظارت مستقیم قرار داده و با آنها ارتباط برقرار کنیم به آنها امکانات سیستم ایمنی بدهیم به دلیل اینکه ممکن است حداقل امکانات را در اختیار نداشته باشند و این در تکثیر ویروس بسیار مهم است.

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که مشکوک مبتلا و بهبود یافته هستند دسته‌بندی کنیم و می‌توانیم ازتجربیات  افرادی که بهبود یافته هستند استفاده کنیم و آنها را به عنوان افرادی که به دیگران امید بدهند به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری معرفی کنیم و به دلیل اینکه بومی هستند قابل درک‌تر و قابل لمس‌تر هستند.

این مسئول با تأکید بر اینکه در انجمن علمی پدافند غیرعامل ظرفیت ایجاد ارتباط مستمر با افراد مبتلا و سایر افراد وجود دارد اضافه کرد: در ساختار شناسایی می‌توان با برقراری ارتباط با افرادی ک مبتلا شده و یا دارای علائم هستند و از ترس جان و یا آبرو به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، ارتباط مستمر داشت و این موضوع در منازل مدیریت شود.

وی گفت :  همچنین می‌توان با  همیاران سلامت ، که مورد تأیید وزارت بهداشت و شبکه بهداشت و درمان هستند ارتباط مستقیم داشته باشیم و انجمن علمی پدافند غیرعامل می‌تواند بستر را چه  در فضای مجازی و چه اطلاعات مکانی در اختیار این نهادها قرار بدهد.

داد با اشاره به سایر نهادهایی که می‌توانند در امر خدمت‌رسانی کمک کنند تصریح کرد: بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی، خانه‌های بهداشت در روستاها، دهیاری‌ها به ویژه پایگاه‌های مقاومت بسیج و مساجد بسیار مهم هستند و می‌توانیم از ظرفیت آنها برای برقراری ارتباط استفاده کرد.

* با مردم پیامکی حرف بزنید
وی استقرار دائم یک سامانه پیامکی در منطقه نکا را از عوامل مهم مدیریت امور دانست و افزود: برای مثال می‌توان با محوریت فرمانداری یا شبکه بهداشت و درمان پیامک‌هایی بصورت بومی و جداگانه از پیامک‌هایی که وزارت بهداشت ارسال می‌کند، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال شود.

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا اذعان کرد: برای مثال برای بحث ضدعفونی کردن که شهرداری در دستور کار خود قرار داده از جمله مشکلات مهم وجود خودروهایی در مسیر مورد نظر است که کار ضدعفونی را دچار اخلال کرده و این کار ار با مانع مواجه می‌کند که می‌توان با پیامک به مردم این مناطق جهت قرار ندادن خودرو در این مسیرها اطلاع‌رسانی کرد.

این مسئول مسئله مقابله با ویروس کرونا را یک جنگ برشمرد و اضافه کرد: این یک جنگ با یک موجود ناشناخته است که قابل مشاهده نبوده و به دلیل عدم وجود دارو در حال حاضر قابل مقابله هم نیست و تنها راه مقابله افزایش حس مقابله در بین مردم و از بین بردن استرس و نگرانی است زیرا خود این فراهم آورنده ایجاد بستری برای آسیب بیشتر است.

* نقش اساسی آموزش در پیشگیری عمومی
وی با اشاره به بخش دوم بیانیه اول انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا گفت: بخش دوم  در مورد ضدعفونی کردن اماکن و معابر شهری بوده که با تصمیمات خوبی که شورای اسلامی شهر گرفته شهرداری را مکلف بر ضدعفونی کردن اماکن شهری کرده و شهرداری نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است .

داد ادامه داد: بخش سوم آموزش و تربیت همیاران سلامت و حتی آموزش و تربیت مردم است که آن را در بستر فضای مجازی می‌توان انجام داد.

وی بخش چهارم بیانیه را درمورد دریافت سفارشات آنلاین اقلام مورد نیاز مردم برشمرد و افزود:   این بخش در راستای کاهش تردد مردم بوده و بخش آخر نیز مکان‌یابی و تجهیز مقدماتی مراکز امداد و نجات می‌باشد که هر جایی که پتانسیل امداد و نجات را دارا است جزو مراکز هدف ما قرار می‌گیرد.

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا بیان کرد: ویروس کرونا شاید یک آزمایش الهی است که ناچیز بودن قدرت‌های انسانی نظیر اقتصادی و در واقع عجز و ناتوانی انسان را نشان خواهد داد و خوبی آن این بود که باعث شد مروری بر سیستم بهداشتی خود داشته باشیم که آن را چگونه اصلاح کنیم اما اعتقاد ما این است که اگر همگی دست در دست هم بدهیم  با فضل الهی خداوند هم به برکت اهل بیت به ما توفیق این را خواهد داد که بزودی این مسئله از سر مردم رفع بشود.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴