تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۱۱۷۹۲
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: در سال گذشته بیش از 50 هزار تن مرکبات صادرات داشتیم و امسال تاکنون 70 هزار تن صادر کردیم و امیدواریم از مرز 90 هزار تن عبور کند.
۰
plusresetminus
پیش‌بینی صادرات 90 هزار تن مرکبات از مازندران/کشاورز حمایت نشود ویلا و ساختمان بنا می‌شود
محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: اگر در زیرساخت بخش کشاورزی به‌دلیل مشکلات و نارسایی‌ها، ریسک پذیری زیاد است مقصر ما واحد سرمایه گذار و بهره بردار نیستیم، دولت ابتدا باید بحث زیرساخت‌ها را آنجا که تشکل‌ها پیشنهاداتی می‌دهند بپذیرند دوم نگاه خدماتی باشد.
 
وی بیان کرد: بهره بردار باید این امنیت را داشته باشد که سرمایه‌گذاری کند، با این حال به سادگی ورود پیدا می‌کند اما چون پرداختی‌ها انجام نمی‌شود این اعتماد دیگر در بهره بردار به‌وجود نمی‌آید.
 
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه مرکبات استان با سطح زیر کشت 120 هزار هکتار و تولید 3 میلیون تن در بخش باغبانی رتبه جهانی و هم کشوری دارد، خاطرنشان کرد: مازندران بیش از 50 درصد مرکبات کشور و بیش از 70 درصد نارنگی و پرتقال کشور را تامین می‌کند.

*پیش بینی افزایش 30 درصدی صادرات کیوی و مرکبات
 
شعبانی تصریح کرد: دولت همه ساله با دو هدف برداشت محصول و حمایت از مصرف کنندگان و تامین نیاز بازار شب عید به بازار ورود و اقدام به خرید تضمینی می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری صادرات بهتر از سال گذشته است و در سال آینده در بخش کیوی و مرکبات پیش بینی می‌کنیم 30 درصد افزایش صادرات داشته باشیم، افزود: در سال گذشته بیش از 50 هزار تن مرکبات صادرات داشتیم و امسال تاکنون 70 هزار تن صادر کردیم و امیدواریم از مرز 90 هزار تن عبور کند.
 
شعبانی با بیان اینکه بخش عمده خرید ما 30 هزار تن مرکبات استان برای تنظیم بازار شب عید است، اضافه کرد: از پنجم بهمن ماه حمل به سایر استان‌ها آغاز می‌شود و در ایام پایان سال بین مصرف کنندگان توزیع می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در استان بیش از 35 هزار میلیارد تومان درآمد در بخش کشاورزی داریم اما سهم صندوق ما حدود 75 میلیارد تومان است به همین دلیل نمی‌توانیم نقش بزرگی در کل تولید کشاورزی داشته باشیم اما نقشی داریم که بیش‌بود و کمبود را در زمان افزایش یا کاهش تولید جبران می‌کنیم.

*نارضایتی باغداران از قیمت مرکبات
 
شعبانی با اشاره به اینکه صندوق حمایت، حامی بخش کشاورزی است ولی قرار نیست صفر تا صد یک بخش را زیر نظر بگیرد، تصریح کرد: صندوق قسمتی از فرایند تولید مانند خرید نهاده‌ها، کودها، خوراک دام و طیور و... را کمک می‌کند و در بخش بعد از تولید هم وارد بازار شود تا بتوانیم خرید انجام دهیم و امسال هم در بخش پرتقال از صندوق برای هزینه‌های مالی و کمک به باغدار و کشاورز کمک می‌گیریم.
 
وی درباره قیمت مرکبات و نارضایتی باغداران، اظهار کرد: ما هر قیمتی داشته باشیم کشاورزان باز هم نگران هستند و از قیمت راضی نیستیم چون افزایش قیمت را در هزینه تولید داریم و این افزایش تولید جلوتر از ما است و ما هر چه تلاش می‌کنیم تا این هزینه را پوشش دهیم نمی‌توانیم اما یک کمکی که صندوق می‌تواند داشته باشد این است که سود خیلی کمی دارد و در پروسه اداری و تامین مالی درگیر نمی‌شویم و نیاز آنی و لحظه‌ای ما از طریق صندوق تامین می‌شود.
 
شعبانی با بیان اینکه نگاه مسئولان استان به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران باید نگاه بلندتری باشد، گفت: پول‌هایی که وارد استان می‌شود را اگر خرد کنیم و بین کشاورزان توزیع کنیم مقدار بسیار کمی می‌شود اما اگر آن را در صندوق تجمیع کنیم و بتوانند از منافع عامی آن استفاده کنند اثربخشی بیشتری دارد و هم می‌توانیم خدمات بیشتری ارائه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه به سرعت داریم به سمت خرد شدن زمین‌ها می‌رویم و واحدهای تولیدی ما دارد زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با تشکیل تعاونی‌ها و تشکل ها بتوانیم افراد را کنار هم داشته باشیم.
 
شعبانی در ادامه اظهار کرد: صندوق فردی نیست و یک بخش حقوقی مطلق است و دلیلش این است که تولیدکننده بزرگ هستیم و سه میلیون تن تولید داریم.

*180 هزار تولیدکننده در مازندران داریم
 
وی افزود: 180 هزار تولیدکننده در استان داریم و این کار ما را سخت می‌کند، یعنی داریم خرد تولید می‌کنیم و برای اینکه این خردها را جمع کنیم باید تشکیل تعاونی دهیم و افراد را در کنار هم جمع کنیم تا کار ما کلان باشد و مدیریت تولید به دست تعاونی‌ها بیفتد.
 
شعبانی حمایت از تشکل‌ها و تعاونی‌ها را برای وارد به بازار داخلی و خارجی بسیار مهم دانست و گفت: 135 میلیارد ارزش خرید ما است و کمکی که از صندوق حماست ار بخش کشاورزی داریم می‌گیریم هشت تا 10 درصد است.
 
وی با بیان اینکه 9 واحد صنایع تبدیلی در استان داریم که همگی در غرب استان است، بیان کرد: وجود این واحدها در غرب استان به‌دلیل وجود پرتقال شهسواری بوده است با این که سطح زیرکشت تامسون ما در شرق استان است.
 
شعبانی خاطرنشان کرد: کسی که فعال در صنایع تبدیلی است باید بیاید سرمایه گذاری کند اما گفته‌اند که تامسون ضریب تبدیلی خوبی ندارد و به‌دلیل اینکه تپه‌های رامسر و تنکابن را خوب حفظ و باغداران را حمایت نکردیم تبدیل به ویلا و ساختمان شد که هم مواد اولیه را از دست دادیم و هم کارخانه‌ها را.
 
وی با بیان اینکه تامسون فقط قابلیت صادرات و تازه خوری دارد و برای صنایع تبدیلی مناسب نیست، اظهار کرد: باید پرسید مرکز تحقیقات برای چیست و چرا جهاد کشاورزی تامسون را بین کشاورزان ترویج کرد.
 
شعبانی تصریح کرد: باید محصولی معرفی شود که هم قابلیت صنایع تبدیلی و هم ذخیره سازی و هم صادرات و هم تنظیم بازار را داشته باشد در صورتی که همه را آمدیم در تامسون تجمیع کردیم که در مدت یک ماه و نیم باید آن را برداشت کنیم و ظرفیت صنایع تبدیلی نیز ندارد.

*انتقاد از نبود نظارت قرنطینه‌ای در کشور
 
وی نبود مرکز تولید نهال سالم را یکی از بزرگترین مشکلات کشور دانست و گفت: ما نسل زیادی از پرتقال داریم اما باید نوعی را انتخاب کنیم که قابلیت کشت در استان و صرفه اقتصادی داشته باشد.
 
شعبانی با بیان اینکه پرتقال اقلیم مازندران پرتقال شهسواری است، تاکید کرد: پرتقال برای منطقه نیمه گرمسیری است و مناسب مازندران نیست.
 
وی با انتقاد از نبود نظارت قرنطینه‌ای در کشور، بیان کرد: به هر نحوی داریم وارد می‌کنیم در صورتی که واردات محصولات کشاورزی در هر صورتی باید کاملا قرنطینه باشد.
 
شعبانی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای همراه میوه آلوده آمد و در مدت چهل سال آن را در قرنطینه نگه داشتیم و مبارزه نکردیم و امروز شد آفت کشور ما، خاطرنشان کرد: قرنطینه یعنی اینکه دولت با آن مبارزه کند اما امروز هم داریم میوه را از دست می‌دهیم و هم باید مبارزه کنیم و همه مسئولان مشکل را به مدیران قبلی نسبت می‌دهند در صورتی که همین امروز هم داریم اشتباه می‌کنیم.

*آفت به 300 نوع محصول کشاورزی ضربه می‌زند
 
وی با اشاره به اینکه کشور ما به روی محصولات خارجی بسیار باز است، اظهار کرد: ما خود تولیدکنندگان وارد شدیم و داریم کنترل مگس را انجام می‌دهیم و امسال تنها سالی بود که سازمان جهاد کشاورزی استان از ماه خرداد آموزش را شروع کرد، در هر صورت باید با این آفت کنار بیاییم و تنها راه چاره، کنترل این آفت است که مردم باید آموزش ببینند و با آن مقابله کنند.
 
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه آفت به 300 نوع محصول کشاورزی ضربه می‌زند به همین دلیل آموزش کشاورزان در این مرحله نیاز است، گفت: در میوه‌های تابستانی مثل هلو و شلیل، خرمالو، انار و سیب و گلابی خسارت دیدیم و هر چه هوا سردتر شد خسارت کمتر شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲