اسامی پلاژهای ساحلی فاقد تصفیه‌خانه‌ به دادستانی اعلام شد

یک بام و دوهوای برخورد با معادن آلاینده/نبود طرح آمایش در ساماندهی معادن

تاریخ انتشاريکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۳۹۴۵۹۲
نداشتن یک برنامه جامع و استراتژیک، عدم طرح جامع آمایش و نبود یک دستگاه نظارتی و بازدارنده قاطع و جدی در بخش معادن موجب شده است تا شاهد یک بام و دو هوای برخورد با واحدهای متخلف باشیم.
۰
plusresetminus
یک بام و دوهوای برخورد با معادن آلاینده/نبود طرح آمایش در ساماندهی معادن
به گزارش بلاغ، معادن شن و ماسه تبدیل به معضلی برای استان به ویژه در محور هراز شدند و كمپرسى‌ها جدا از اینکه جاده‌ها را بسیار ناامن کرده‌اند؛ عملا رودخانه‌ها را خالى از هر گونه موجودات آبزى كرده‌اند.

البته هر از چندگاهی این خبر به گوش می‌رسد که محیط زیست واحد برداشت شن و ماسه‌ای را به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی دستور توقف عملیات داده که آن هم موقتی است و پس از رفع برخی ایرادات زیست محیطی فعالیت آن‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود.

*یک بام و دو هوای برخورد با واحدهای متخلف

نداشتن یک برنامه جامع و استراتژیک، عدم طرح جامع آمایش و نبود یک دستگاه نظارتی و بازدارنده قاطع و جدی در بخش معادن موجب شده است تا شاهد یک بام و دو هوای برخورد با واحدهای متخلف باشیم؛ البته این مشکل به امروز و دیروز بر نمی‌گرد و سال‌ها است که این وضعیت در استان وجود دارد و گاه با در دستور کار قرار گرفتن طرح‌های مشترک، کمی از ‌داغی این ماجرا کاسته می‌شود اما خیلی زود دوباره همان "آش است و همان کاسه".

برداشت‌های غیر مجاز و غیر فنی از معادن توسط بعضی ازمعادن شن و ماسه در حریم رودخانه و کوه‌ها نشان از عدم نظارت به موقع و دقیق مدیران صنعت و معدن و منابع طبیعی بر این امور است که این امر باعث خسارات جدی به منابع طبیعی و محیط زیست شده است.

* بی‌سروسامانی در برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه

این امر باعث شده تا بعضی از سودجویان به حریم بیت المال دست درازی کنند و شاهد بی سروسامانی در برداشت‌های غیر مجاز در حوزه شن و ماسه و موجب کوه خواری و تخریب منابع طبیعی باشیم.

معادن شن و ماسه که تعدادشان در استان به 140 واحد می‌رسد، در صدر تخلفات معدنی قرار دارند و جدا از آلایندگی‌های فراوان به دلیل مجاورت فعالیت‌شان با رودخانه‌ها، بسیاری از آن‌ها فاقد مجوز قانونی برای فعالیت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در آستانه روز صنعت و معدن در خصوص آخرین وضعیت فعالیت معادن آلاینده در مازندران اظهار کرد: معادن به صورت بالقوه یک صنعت آلاینده است.

*آمار دقیقی از معادن آلاینده نداریم

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد معادن آلاینده در استان ارائه کرد؛ افزود: ممکن است یک معدنی امروز آلاینده باشد، اما فردا مشکلش را حل کند و آلاینده نباشد و دوباره طی دو روز بعد، در زمره معادن آلاینده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل نبود و عدم اجرای طرح آمایش در مازندران، بسیاری از معادن در یک نقطه استقرار پیدا کرده‌اند؛ نظیر آنچه در آمل اتفاق افتاده است و این امر، مشکلات فراوانی را در حوزه زیست محیطی در استان به بار آورده است.

ابراهیمی متذکر شد: سازمان صنعت و معدن باید طبق چک لیستی پیشنهادی محیط زیست بر فعالیت این معادن نظارت کند و سیاست‌های بازدارنده را در خصوص معادن آلاینده در دستور کار خود قرار دهد.

وی در ادامه به آلایندگی صنایع وابسته نیز اشاره کرد و افزود: در کنار آلایندگی معادن استان به‌ویژه معادن شن و ماسه، برخی صنایع وابسته به این معادن نیز در زمره صنایع آلاینده هستند که سلامت زیست محیطی را به مخاطره می‌اندازند.

*اعلام اسامی پلاژهای ساحلی فاقد تصفیه‌خانه‌ها به دادستان‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه نمی‌توان تمام صنایع استان را آلاینده نامید؛ یادآور شد: به نسبت آلایندگی معادن، وضعیت صنایع فعال در استان نسبتا رضایت بخش است و بسیاری از صنایع به مطالبات زیست محیطی نظیر راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها را تمکین کرده‌اند.

ابراهیمی در خصوص مهلت اخیر محیط زیست در خصوص راه‌اندازی تصفیه‌خانه تا پایان تیرماه از سوی مجتمع‌های ساحلی و پلاژها گفت: برخی از این مجتمع‌ها و پلاژهای ساحلی و تفریحی، خواسته‌های محیط زیست را تمکین کرده‌اند اما برخی دیگر، هیچ توجهی نکردند و اسامی آن‌ها به دادستانی‌های سطح استان اعلام و این مشکل با ورود دادستانی‌ها و مشارکت آنان، باید حل و فصل شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴