تأملی پیرامون دغدغه همیشگی مقام‎معظم‎رهبری-6

بانک‎ها، شریک دزد یا رفیق قافله؟!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۸۴۲۵۱
بانک‎ها که طی چند قرن با وظایف مختلف مشغول فعالیت بودند، در قرن بیستم در کشورهای توسعه‎یافته با مقوله جدیدی تحت عنوان «نظام بانکی» مواجه شدند که پیروی از قوانین و مقرراتی را در ذیل سازمان بانکی کشور برای آنها الزامی می‎ساخت تا در کنار جذب پس‎انداز و نقدینگی جامعه، خود را در مسیر تنظیم شده توسعه کشورشان قرار دهند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، بانک‌ها امروز فراتر از وظایف سنتی خود که شامل دریافت وجوه اشخاص، اعطای وام و اعتبار، تنزیل بروات تجارتی، خرید اوراق بهادار و ... است، عهده‌دار اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در چارچوب سازمان بانکی کشور تحت مدیریت بانک مرکزی هستند که در عین حال باید به عنوان امین مردم، حداکثر تلاش خود را در صیانت از سپرده‎های مردم، که در واقع امانت‎های آنان است، به‌عمل آورد.

عملیات بانکی گسترده در بانک‎های کشور، که امروزه به مدد رایانه و شبکه‎های آنلاین با همه پیچیدگی‎هایش، باید ناظر بر منافع مردم و در راستای رشد و بالندگی کشور باشد.

سودهای سرشار بانک‎ها در کشورمان، که حداقل با یک معیار می‎توان این سودآوری قطعی را به اثبات رساند، احداث و یا خرید ساختمان‎های شیک و در واقع کاخ‎نما در بهترین نقاط شهرهای کشور و اشتهای شدید متقاضیان و تأسیس موسسات مالی اعتباری و کثرت این موسسات و بانک‌های خصوصی است.

رشد قارچ‎گونه صندوق‎های قرض الحسنه و ورود گسترده آنها به مقوله اعتمادسازی به‌منظور در اختیار گرفتن پس‎اندازهای مردم، لزوم نظارت‎های بیش از پیش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی را برای تضمین سلامت حرکت و چرخش گردش حجم نجومی نقدینگی بانک ها را کاملاً آشکار ساخته است.

بر اساس فلسفه تأسیس سازمان بانکی کشور، بانک‎ها و صندوق‎ها مکلف‎اند پس‎اندازها و سپرده‎های مردم را در بخش‎هایی مشخص که هم‎راستا با سیاست‎های توسعه‎ای کشور است، به‎کار گیرند.

دغدغه سود بیشتر، بانک‌ها و صندوق‌ها را به سمتی سوق داد تا با دادن وام‌های سنگین به اشخاص و شرکت‌ها، درصد سود مشارکت سرمایه‌ای خود را هرچه بالاتر بگیرند و در این رقابت بین خود، خطوط ابلاغی بانک مرکزی، که در واقع مهم از سیاست‌های توسعه‌ای کشور است، را نادیده گرفته و موجب رکود بازار تولید و رونق دلال‌بازی و فعالیت‌های تجاری و خدماتی می‌شوند، که رشد رانت‌خواری و رسوخ رشوه و ارتشاء و مظاهر فسادهای دیگر، پس‌فرست طبیعی این سودجویی‌های رسمی نظام بانکی است.

بانک‎های کشورمان تا زمانی که همچون بانک‎های دیگر کشورهای پیشرفته متأثر از منطق علمی اقتصادی خود در چارچوب سازمان بانکی کشور عمل نکنند، همچنان منشا فسادهای گسترده و اعتمادسوز می‌شوند.

همان‌طور که تاکنون بزرگترین فساد پولی و مالی تاریخ کشورهای جهان، در کشور ما رخ داد و ارقام نجومی و افسانه‌ای مود سوء استفاده اشخاص وابسته و سنجاق‌شده به جریان‌های سیاسی قرار گرفت.

سازمان بانکی کشورمان، نیازمند بازنگری بر روی قوانین و مقررات مبارزه با فسادهای تسهیلاتی و بانکی در درجه اول و سپس سازوکارهای عدم خروج آسان ارقام کلان به خارج از کشور است.

به اعتراف اغلب صاحب‌نظران، امروزه بانک‌های کشور، خود را برای تحصیل منفعت سرشار، به عنوان یک تاجر عمل می‎کنند و از آنجا که پول مردم در اختیارشان است، در تجارت نیز کسی را یارای رقابت با آنها نیست و بنابراین، عملکرد نظم گریزانه بانک‌ها، بزرگ‎ترین فساد مالی و اقتصادی را در کشور به‎وجود می‎آورند.

طبیعی است تا زمانی که بانک‎ها بر اساس فرمول‎های شناخته‎شده سازمان بانکی کشور در هر استان و شهر و دیار محل استقرار خود، اگر وفق دستورالعمل‎های شفاف و علنی، خود را در خدمت رشد و تعالی اقتصاد مردم بومی خود قرار ندهند، جغد شوم فساد پنهان هیچ‌گاه در فضای بانکی کشور از پرواز باز نخواهد ایستاد و همچنان با آلوده‎سازی زندگی مردم، اعتلای کشور و تعمیق اخلاق و معنویت را آفت و آسیب خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴