تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
کد مطلب : ۷۵۷۸۳
شکارچیانی که برخی در روستاهای مازندران از شکار به عنوان منبع درآمد خود استفاده می‌کردند و یا اینکه برخی برای این فصل اسلحه و مهمات خریداری کرده بودند از این دستور چندان راضی نیستند.
۰
plusresetminus
نفس شکارچیان به شماره افتاد/منع شکار در مازندران؛ تدبیری دیرهنگام
به گزارش بلاغ، هرگاه نام شکار می‌آید بی اختیار به یاد افراد مرفه و کاری تفننی می‌افتیم، وجود افراد شکارچی در جامعه هم برای برخی ناخوشایند بوده و برای برخی نیز بی تفاوتی به همراه داشته است.

مازندران به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و زیبا همواره از وجود قشر خاصی از شکارچیان بهره برده است اما این شکار و این شغل دردسرهایی نیز دارد.

برای مازندران که همه طبیعتش زیبایی است و هر در آن است زیباست تحمل کسانی که سعی در از میان بردن حیوانات آن دارند قابل پذیرش نیست.

مازندران دارای اقلیم خاص و ویژه‌ای است از این رو زیستگاه و مامن برخی حیوانات به ویژه پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان است ولی این میزبانی دردسرهایی نیز دارد.

این دردسرها حالا در روزهای پرتنش، خود را نشان می‌دهد، وقتی خبر پخش شد که در برخی شهرهای مازندران حجم فراوانی از پرندگان مهاجر و بومی شکار می‌شوند، بسیاری دست به کار شدند.

اگر چه باور داریم که هنوز فرهنگ حمایت از حیوانات در میان ما نهادینه نشده است و داشتن شغلی به نام شکارچی به معنای از میان بردن نسل یک موجود نیست با این وجود شکارچی‌ها هم در برخی موارد برای ارتزاق و به دست آوردن درآمدی دل به این پاییز و زمستان بسته‌اند.

شکار امری است غریزی، نهفته در فطرت انسان که بعد از گذشت اعصار و پیشرفت تکنولوژیک و سهل الوصول شدن تهیه غذا برای انسان امروزی، تقریباً این غریزه در انسان رو به فراموشی است.

پرواضح است که انسان خود از عناصر بسیار مهم چرخه طبیعت است که با قدرت تعقل خود می تواند در حفظ نسل حیوانات و طبیعت سهیم بوده و یا با خودشیفتگی و حس درنده خویی نسل حیوانات را منقرض کند.

با این وجود حالا در روزهایی که بسیاری به آن امید بسته بودند و شاید چرخه طبیعت داشت از شکار و شکارچی بهره می برد مدیرکل محیط زیست مازندران شکار کلیه پرندگان را در مازندران ممنوع اعلام کرده است.

این مسئول در حالی از ورود سه میلیون پرنده در سال به این استان خبر می دهد که این روند هر ساله ادامه دارد.

ناصر مهردادی با بیان اینکه، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دام که اعلام کرد در کشور روسیه پرندگان آبزی و کنار آبزی دچار آنفلوانزای فوق حاد هستند، گفت: از این رو برای پیشگیری از ابتلای بیماری و حفظ سلامت، شکار و صید این پرندگان در استان ممنوع شد.

وی بیان داشت: بر همین اساس همه ساله شاهد ورود بیش از سه میلیون قطعه پرنده در استان هستیم و بالغ بر ۱۱۰ گونه پرنده کنار آبزی و آبزی را شامل می شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران بیان کرد: با توجه به وجود نگرانی ها در کشور تصمیم گیری شد تا از شکار و صید و پرندگان جلوگیری شود و این طرح در استان مازندران اجرای می شود.

مهردادی، پیشگیری از انتقال بیماری و حفظ سلامت مردم را از جمله اهداف طرح ممنوعیت شکار و صید پرندگان اعلام کرد و خواستار همراهی مردم و سازمان های مردم نهاد شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران یادآور شد: هدف اصلی آنست که جلوی صید و شکار پرندگان را بگیریم تا در حفظ سلامت مردم تلاش شود.

به گزارش بلاغ، این دستورالعمل حالا با نگرانی و اعتراض شکارچیان مواجه شده است، شکارچیانی که برخی در روستاهای مازندران از شکار به عنوان منبع درآمد خود استفاده می‌کردند و یا اینکه برخی برای این فصل اسلحه و مهمات خریداری کرده بودند از این دستور چندان راضی نیستند.

نارضایتی این شکارچیان به تجمع‌های محدود هم کشیده شد اما این ممنوعیت هنوز پابرجاست.

به نظر می رسید در امر مدیریت صید و شکار در مازندران مشکلاتی وجود داشته باشد.

اینکه پیش‌بینی شود که پرندگانی که وارد استان می‌شوند، دارای چه مشکلاتی هستند با توجه به اینکه محل زندگی تابستانه و بهارانه این پرندگان مشخص است کار سختی نیست.

به نظر می رسد بهتر بود بررسی‌ها و مدیریتی بهتری در این زمینه صورت می‌گرفت نه اینکه با تصمیمات ناگهانی زمینه ناراحتی و خسارت مالی افرادی که از این بخش منتفع هستند حاصل شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴