تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۸۳۸۳۸
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: عده‌ای سوداگر نبض ساخت و سازها را به دست گرفته‌اند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران ظهر پنجشنبه در آئین اختتامیه نخستین همایش ملی معماری و شهرسازی پایدار در بندرعباس با بیان اینکه رسیدن به معماری پایدار نیازمند بازگشت به هویت ایرانی اسلامی است، عنوان کرد: متأسفانه در ساخت‌وسازها و معماری شهرهای مختلف هویت خود را فراموش کرده‌ایم و معماری ما در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما سال هاست با فراموش کردن هویت خود دچار چالش‌های زیادی شده‌ایم.

وی ادامه داد: عده‌ای سوداگر نبض ساخت و سازها را به دست گرفته‌اند و متأسفانه امروز معماران و شهرسازان شهر را نمی‌سازند، بلکه عده‌ای سوداگر برای کسب سود سرشار، بناها را مطابق میل خود می‌سازند، دراین بین معماران و شهرسازان مجبور به همرنگ شدن با آنها هستند و یا باید به نوعی ترد شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه باید جلوی این افراد گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، کار بزرگی انجام شده که معماران و شهرسازان، رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اصلاح وضع معماری موجود در شهرهای مختلف کشور، گفت: رسانه‌ها نیز باید روی این حرکت‌ها کار کنند تا مردم به آگاهی لازم دست یابند.

چمران  ادامه داد: مدیران شهری نیز باید بدانند، در مسیر درآمدزایی نباید هویت و واقعیت‌های زندگی زیر پا له شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه معماران و شهرسازان باید در معماری و شهرسازی هویت فرهنگی را مدنظر قرار دهند و در اجرای آن تلاش کنند، اضافه کرد: متأسفانه مسیری که در بسیاری از شهرهای کشور دنبال شده، آن چیزی نبوده که طبق اصول باشد.

وی با اظهار اینکه برنامه‌ریزان فرهنگی، مدیران، و رسانه‌ها باید مردم را در رسیدن به هویت خود کمک کنند، خاطرنشان کرد: اساتید و دانشگاهیان باید به این باور رسیده باشند که برای رسیدن به یک معماری پایدار، به هویت اصلی خود برگردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیران شهری، در ساخت و سازها به کمیت توجه خاصی دارند، اما آن چیزی که مغفول مانده کیفیت است، در حالی که باید این باور و اعتقاد در مدیران ایجاد شود که یکی از مبانی معماری ایرانی اسلامی، صرفه‌جویی و اقتصاد است.

چمران با اشاره به اینکه باید در اجرا، برنامه‌ریزی کرده و از تقلید بی‌جا جلوگیری کنیم، اضافه کرد: ما در معماری پیشتاز هستیم اما تقلیدها به ما ضربه می‌زند.

وی گفت: مبانی نظری و علمی باید در دانشگاه‌ها، کتب و همایش‌ها پشتیبان تفکر ما باشد که اگر غیر از این باشد، به مسائل فرهنگی ما ضربه وارد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در بحث مسکن مهر، آن چیزی که رعایت نشد، مبانی نظری و علمی بود، این در حالی است که ما می‌توانستیم این پروژه را با معماری پایدار و با کیفیت بسازیم.

چمران با تاکید بر پرهیز از نگرش مقطعی، خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما باید درازمدت و مدون باشد، نه اینکه با تغییر دولت‌ها، طرح‌ها نیز تغییر کنند.

وی با بیان اینکه دولتی‌ها هنوز شهرداری و شوراها را باور ندارند، تصریح کرد: طرح تفصیلی شهرها باید در شهرداری‌های مربوطه تدوین شود و با انتخاب هیئت داوری در شهرداری‌ها از نظر کمیت و کیفیت پروژه‌ها را بررسی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه برای ساختمان‌های دولتی نیز نباید به سلیقه افراد توجه کرد، بلکه باید مطابق با معماری پایدار اجرا شود، بیان کرد: به عنوان مثال، وزارت نیرو که باید مبلغ و الگوی ساخت و سازهایی متناسب با  صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد، ساختمانی بسیار بزرگ در تهران با نمایی کاملا شیشه‌ای ساخته که با سیاست‌های خود این وزارتخانه تضاد دارد./ع
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴