تاریخ انتشارجمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
کد مطلب : ۷۳۵۹۶
برخورد مناسب با افراد معلول یکی از مسائل اساسی حقوق شهروندی است که با رعایت این موارد بخشی از حقوق که افراد جامعه باید رعایت کنند، بازخوانی می‌شود.
۰
plusresetminus
هر آنچه که در برخورد با عصاسفیدها باید توجه کنیم
به گزارش بلاغ، وقتی بحث معلولیت و ناتوانی مطرح می‌شود، ناخودآگاه همه حواس ما به سمت سازمان بهزیستی و این اداره کل می‌رود، اقداماتی که بهزیستی باید در قبال معلولان داشته باشد، در مجال این گزارش نمی‌گنجد.

با یک فرد کم‌بینای شدید باب گفت‌وگویی بازکردیم که بخشی از وظایف و اقدامات همه افراد جامعه در قبال این افراد را باز گو می‌کند.

ملک جهان دریکنده، اهل شهرستان قائم‌شهر، متولد ۱۳۴۷ دارای تحصیلات مترجمی انگلیسی، عضو هیئت مدیره موسسه خیریه نابینا و کم‌بینای توانمند قائم‌شهر است.

وی موسس این موسسه در شهرستان قائم‌شهر است که با تعدادی از دوستان خویش اقدام به تاسیس این موسسه کردند.

دریکنده هدف از ایجاد این موسسه را فراهم کردن زمینه شغلی و تحصیلی برای افراد نابینا و کم‌بینا برشمرد و از حضور در این موسسه ابراز رضایت کرد.

یکی از مشکلاتی که نابینایان و افراد کم‌بینا در جامعه دارند، عدم برخورد مناسب سایر افراد جامعه با افراد معلول و نابینا است، در گفت‌وگو با این بانو به رفتارهای مناسبی که مردم باید با افراد نابینا و کم‌بینا داشته باشند، اشاره شد.

برخورد مناسب مردم با نابینایان چگونه باید باشد؟

بسیاری از نابینایان از تحصیلات عالیه برخودار هستند و مردم باید در رفتار با آنها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وقتی با یک فرد نابینا ربرو شدید در گفتن سلام پیش‌دستی کنید و قدری صحبت کنید تا شما را از روی صدای‌تان بشناسد.

در اولین برخورد با فرد نابینا چه مواردی باید رعایت شود؟

در صورتی که برای اولین بار با نابینا برخورد می‌کنید، خودتان و همراهان‌تان را معرفی کنید، هنگام صحبت کردن با نابینایان فریاد نزنید به این دلیل که اغلب افراد نابینا از شنوایی بسیار خوبی برخوردار هستند.

برخورد نابینایان با ایما و اشاره و اگر زمانی متوجه شوند که با ایما و اشاره با آنها صحبت می‌شود، چه احساسی دارند؟

افراد نابینا صدای دست‌ها و حرکات بدن را به خوبی متوجه می‌شوند و فرد باید تلاش کند که حالت چهره به چهره با نابینا صحبت کند، بدون اطلاع نابینا، محل اطرافش را ترک نکنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که افراد بیشتر با آن مواجه هستند، نحوه عبور دادن یک نابینا از خیابان است، آیا نکته‌ای در این ارتباط دارید که یک فرد در عبور از خیابان باید رعایت کند؟

در زمان عبور دادن نابینا از خیابان از او بخواهید بالای آرنج شما را بگیرد و یک قدم عقب‌تر از شما حرکت کند.

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد در برخورد باید دقت داشته باشند، اگر فرد بینایی همراه نابینا است، پرسش‌ها مورد به فرد نابینا را از خود وی بپرسد، با این اقدام برای شخصیت فرد نابینا ارزش قائل می‌شوند و فرد نابینا اظهار ضعف و ناتوانی نمی‌کند.

یکی از مشکلاتی که مردم دارند موقع نشانی و آدرس به نابینایان است، موقع آدرس دادن چه نکاتی باید رعایت شود؟

هنگام دادن نشانی یا راهنمایی افراد نابینا برای تردد، از کلماتی که مستلزم دیدن است، استفاده نشود، واژه ها به دستی بکار برده شود، کلماتی مانند اینجا و اونجا و آن طرف و مانند آن، فرد را دچار سردرگمی می‌کند، بهتر است با کلمات چپ، راست و یا یک قدم عقب‎تر موقعیت را برای فرد تشریح کرد.

آیا می‌شود با نابینایان درباره فیلم یا سریال صحبت کرد؟

در زمان برخورد با نابینا از به کار بردن جملاتی مانند فیلم را دیدی دریغ نکنید، هرچند نابینا نمی‌تواند فیلم را ببیند اما با بکاربردن فیلم را شنیدی بر روی نقطه ضعف یک نابینا انگشت گذاشتیم و این امر باعث دلخوری او می‌شود.

در زمان معرفی کالاها هم از بکار بردن کلمات ببین برای نابینایان دریغ نکنید، چون کلمه لمس کردن به نوعی گذاشتن انگشت بر روی نقطه ضعف یک نابینا است.

به عنوان آخرین سوال، نحوه برخورد همکاران در سازمان‌ها و ارگان‌ها با یک فرد نابینا چگونه باشد بهتر است؟

در صورت فعالیت در یک واحد با فرد نابینا بدانید او هم مانند شما مایل است تا کار مفید انجام دهد، در این موارد طوری برخورد شود که به پیشرفت او کمک شود و همکاران از روی ترحم به جای نابینا کار نکنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴