تاریخ انتشارسه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۸
کد مطلب : ۵۶۳۴۲
مردم به عنوان مخاطبان اصلی رسانه ملی درباره اقدامات انجام شده مسئول رسانه ملی حرف‌هایی دارند که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.
۰
plusresetminus
زشت و زیبای رسانه ملی/نگاهی گذرا بر عملکرد ده ساله صداوسیما
به گزارش بلاغ، ده سال از تصدی‌گری عزت الله ضرغامی در ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران می گذرد.

ارزیابی از عملکرد مدیر رسانه ملی در کشور کار بسیار سخت و دشواری است به این دلیل که رسانه ملی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و سختی‌ها، مشقت‌ها و مشکلات مربوط به آن نیز باید از خود مسئول رسانه ملی پرسیده شود.

اما مردم به عنوان مخاطبان اصلی رسانه ملی درباره اقدامات انجام شده مسئول رسانه ملی حرف‌هایی دارند که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.

ایجاد چندین شبکه در کشور، راه اندازی شبکه‌های مختلف رادیویی و استانی، توسعه برنامه رسانه ملی به خارج از کشور، فعالیت رسانه ملی در بخش‌های مختلف و ایجاد چندین شبکه تخصصی در رسانه ملی از اقدامات بسیار مهم و ملموسی است که این روزها از رسانه ملی شاهد هستیم.

ضرغامی حتی تلاش کرده که کودکان را نیز راضی نگه‌دارد و با راه اندازی شبکه پویا و پخش مداوم کارتون‌های مختلف به این طیف از مخاطبان خویش نیز توجه کرده، هر چند پخش برخی از کارتون‌ها و فیلم‌ها جای نقد جدی دارد.

اما این برنامه‌ها تا چه حد توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند نیز جای بحث و بررسی بسیار طولانی دارد که در این گزارش تلاش شد، که نظر تعدادی از مخاطبان از طیف‌ها و گروه‌های خاص درباره عملکرد مدیر رسانه ملی را جویا شویم.

از شبکه پویا و عملکرد این شبکه کودکی ده ساله از شبکه پویا رضایت کامل دارد ولی از طرفی برخی از خانواده‌ها درباره پخش مداوم کارتون از شبکه پویا به شدت گلایه مند هستند.

پخش مداوم کارتون با مضامین خارجی و به دور از واقعیت، فاصله دادن کودک با دنیای واقعی از اشکالاتی است که خانواده‌ها به عملکرد شبکه پویا دارند.

پخش سریال‌های خانوادگی ایرانی از نکات بسیار مثبتی است که در رسانه ملی مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

مدتی است که رسانه ملی ساخت سریال‌های ایرانی را در دستور کار قرار داد و میزان رضایت مندی مخاطبان از سریال‌های ایرانی را در محافل عمومی به خوبی قابل لمس است.

در سال های قبل مهم‌ترین اقدامات دست اندرکان تلویزیونی دوبله فیلم‌های خارجی و سانسور بخش اعظمی از سریال به دلیل ملاحظات دینی بود که در سال های اخیر پخش سریال‌های خارجی حداقل در شبکه‌های پرمخاطب کمتر دیده می شود و این به نوعی بخش مثبت و مورد رضایت مخاطبان تلویزیونی در کشور است.

پخش سریال‌های مناسبتی دینی از دیگر اقدامات مثبت مسئول رسانه ملی بود که سریال‌هایی چون یوسف پیامبر، مختارنامه، روایت عشق از سریال‌های ماندگاری بود که با وجود بازپخش چندین باره هنوز هم عده‌ای به دنبال پخش مجدد این سریال هستند که شبکه آی فیلم نیز در حال تبدیل شدن به شبکه پرمخاطب به دلیل سریال مختارنامه است.

از اشکالاتی که به دست اندرکاران رسانه ملی وارد می شود، عدم پیگیری برای سریال‌هایی با موضوع دفاع مقدس است، ساخت سریال سرداران دفاع مقدس در زمان پخش سریال شوق پرواز مورد توجه جدی مخاطبان بود و انتظار این بود که سریال با مضامین دفاع مقدس به صورت مداوم پیگیری و ساخته شود و جای خالی سریال و فیلم با موضوع دفاع مقدس این روزها به خوبی لمس می‌شود و انتظار این است که مسئولان رسانه ملی پخش سریال با موضوع زندگی نامه شهدا را به صورت دائم در برنامه کاری قرار دهند.

توجه بیش از اندازه به برخی رشته های ورزشی و عدم پخش برنامه های ورزشی سایر رشته ها، از گلایه های عمومی ورزشکاران سایر رشته ها است که بارها و بارها در رسانه های مختلف به این موضوع پرداخته شد و کمتر این انتقادات مورد توجه مسئولان و سیاست‌گذران رسانه ملی قرار گرفت.

با توجه به موفقیت ورزشکاران کشور در رشته های ورزشی چون کشتی، والیبال تکواندو و حتی بوکس و سایر رشته های ورزشی، این رشته های ورزشی کمتر در رسانه ملی جای دارند و پخش فوتبال در صدر برنامه های ورزشی قرار دارد که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از ورزشکاران است.

عدم توجه به ورزش معلولان و جانبازان از دیگر انتقاداتی است که به مسئولان رسانه ملی برخی از ورزشکاران وارد می دانند که حتی شبکه ورزشی که برای توسعه ورزش در رسانه ملی مورد ایجاد شد، بیشتر اوقات مشغول پخش فوتبال است و این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد که به قشر معلول جامعه نیز توجه شود.

توسعه شبکه های محلی از اقدامات بسیار مثبت رسانه ملی در دوران راه اندازی این شبکه ها بود ولی با گذر زمان این شبکه ها نیز نتواستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و این شبکه کمتر مورد توجه نسل جوان جامعه قرار دارد و ساخت برنامه های کلیشه‌ای و فاقد محتوا، عدم پرداختن به مشکلات بومی و محلی مردم و وجود برخی ملاحظات مدیران در بیان مشکلات مردم، عدم توجه به خواسته‌های مردم از مشکلات شبکه های محلی بوده که نیاز است در این ارتباط مسئولان رسانه ملی در چینش مدیران استانی بازنگری ویژه ای را در دستور کار قرار دهند.

البته وجود شبکه های متعدد داخل کشور و نیز تقسیم بندی مخاطبان و تخصصی کردن شبکه‌های تلویزیونی از اقدامات مثبت و سازنده‌ای است که در رسانه ملی به آن توجه شد ولی در برخی برنامه‌های تلویزیونی به خوبی قابل لمس است که از سریال‌ها و برنامه‌های خارجی الگو برداری شده و با افشا شدن موارد به نوعی دلسردی در بین مخاطبان به وجود می‌آورد.

توجه به ذائقه مخاطبان یکی از دلائل موفقیت رسانه ها می تواند باشد که این مورد کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و رسانه‌ها تنها در ساخت برنامه به نظر چند کارشناس اکتفا کرده در صورتی که رسانه ملی متعلق به همه مردم است، و برای جذب مخاطب باید حرف دل مخاطب مطرح شود.

اقدامات مثبت رسانه ملی در این سال ها توسعه شبکه ها است که بسیاری از مخاطبان داخلی و خارجی را به سمت و سوی خود کشانده و کارنامه قابل قبولی به لحاظ کمی و کیفی ارائه داد به این دلیل که نظارت بر مجموعه عظیم و وجود شبکه های مختلف سخت و دشوار است.

اما انتظار از رسانه ملی این است که در کیفی سازی برنامه‌ها واقعاً به نظرات بینندگان نیز احترام بگذارد و همه نیازمندی‌های مخاطبان کشور در این رسانه در اختیار مردم قرار گیرد.
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴