تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۵۹۷۰۶
جلسه علنی شورای شهر این هفته با حضور 10نفر از اعضا، برگزار شد و هر یک از اعضا درباره موضوعات و مشکلات شهری و نیز برخی عملکردها سخن گفتند.
۰
plusresetminus
بلاغ-هشتاد و ششمین جلسه فوق العاده شورای شهر ساری راس ساعت ۴عصر روز یکشنبه دوم آذرماه در حالی برگزار شد که ۳تن از اعضای شورا یعنی مهندس فرامرز نقیبی، کوروش یوسفی و مسعود پیری حضور نداشتند.

مهمان ویژه جلسه علنی این هفته مهندس گران پاشا بود.

همچنین، مهندس محمد رشیدی، معاون فنی شهرداری ساری هم حضور داشت.


مردم ساری قدرشناس هستند

رییس شورای شهر ساری، با بیان اینکه بسیج دریای بی پایان است، ابراز داشت: بسیج یک حقیقت گسترده است که در مقابل حوادث بی تفاوت نیست.

شمشیربند ادامه داد: بسیج یک فرهنگ  و یک حرکت فرهنگی است، بسیج معتقد به خدا و خاضع و خاشع در برابر خداست و عادل است و عدالت پرور، و برای حفظ آزادی و استقلال کشور از جان خود مایه می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه بسیج نیاز دنیای اسلام  است، بیان داشت: با گسترش فرهنگ  و حرکت بسیجی می‌توان به مسائل ضد‌دینی و ضد‌بشری پایان داد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری، گفت: بسیج برای کشور آب حیاتی است که با نبود روحیه بسیجی، انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود.

شمشیربند متذکر شد: حضور بسیج در صحنه‌های مختلف اعم از 8سال دفاع مقدس در سازندگی کشور در دشمن شناسی، در خنثی کردن توطئه ضد‌انقلاب، در زمینه‌های علمی و فرهنگی، در توانمند سازی انرژی هسته ای صلح آمیز و در تمام صحنه های افتخار آفرین کشور مشخص بوده و بسیج در این عرصه ها همواره پیش‌قدم  است.

وی در ادامه با بیان چند ویژگی بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری ابراز داشت: خدا را شاکرم که در جمعی قرار دارم که با روحیه بسیجی  و با تلاش جهادی با تمام توان در خدمت به مردم مرکز استان فعالیت دارند.

رئیس شورای شهر ساری، ادامه داد: در طی دو سال اخیر شهروندان ساروی شاهد کارهایی هستند که جز آرزوهای چندین ساله آنها بوده که همگی به دستان توانمند شهردار پرتلاش و خستگی ناپذیر ساری به ثمر نشست.

شمشیربند، ضمن تبریک به شهردار ساری، به عنوان انتخاب وی به عنوان شهردار برتر کشور تصریح کرد: این نشان از هماهنگی، همکاری و هم دلی شهردار و اعضای محترم شهر ساری و همه مدیران شهرداری و مردم شریف مرکز استان است.

سپس دکتر مهدی احمدی، نائب رئیس شورای شهر ساری، نیز ضمن تسلیت رحلت آیت الله شجاعی کیاسری، به مردم ساری، میاندرود و کیاسر، و نیز تبریک هفته بسیج، گفت: گله دارم از اینکه چرا در هفته بسیج، به جای دعوت از یک بسیجی از مدیرکل راه آهن شمال در جلسه به عنوان ویژه دعوت شد.

وی در ادامه خواستار ساماندهی وضعیت خبرنگاران شد و گفت: در کمیسیون فرهنگی  این موضوع را خواسته بودیم  و الان خبرنگاران فقط اخبار جلسه را انعکاس داده و کار دیگری انجام نمی‌دهند در صورتی که ما باید از وجود خبرنگاران  به عنوان پل ارتباطی ما با شهروندان استفاده کنیم.

عضو شورای شهر ساری، ادامه داد: خبرنگاران می توانند آنچه را ما از میان مردم تحت عنوان مشکلات و گلایه نمی‌شنویم و نمی‌بینیم، در جلسه به آنها 5دقیقه وقت داده شود تا مطالب را به ما منعکس کنند.

احمدی، یادآور شد: یک از خبرنگاران تماسی با من داشت و از گرفتن مبلغ 3هزار تومان ورودی در دریا مطالب عنوان کرد و خواستار آن شد تا صحت و سقم این موضوع از طریق شهرداری پیگیری و رسیدگی شود.

وی، در ادامه صحبت‌هایش به مرقومه حسین اسلامی،( درباره زمین پادگان ساری) به شورای شهر ساری اشاره کرد و اظهار داشت:  آقای اسلامی دغدغه شهر ساری دارد و  این‌ها سندی است مبنی بر اینکه چه کسانی برای ساری دل سوخته است و قلم زده است.

احمدی، با بیان اینکه اسلامی شخصی است که از در برابر  اتفاقات ناخوشایند شهر ساری  کوتاه نمی‌آید از نجاریان، رییس کمیسیون بودجه شورای شهر ساری خواست تا درباره صحت درستی مطالب عنوان شده در نامه پیگیری نماید و این نامه در جلسه طرح موضوع شود.

شمشیربند، نیز با بیان اینکه، از افراد حقیقی و حقوقی که برای نامه می‌نویسند و برخی موضوعات را متذکر می شوند تشکر می کنیم و از این بابت خرسندیم ولی طرح موضوع  جلسه امروز با توجه به مهمان ویژه مربوط به راه آهن بوده و بهتر است طرح این موضوع در موقعی دیگر پیگیری شود.

دیگر عضو شورای شهر ساری، محمد آقامیری نیز، اظهار داشت: مدتی است اصحاب رسانه در جلسات ما نبودند وجودشان را به فال نیک می‌گیریم.

آقامیری درباره زمین بلوار ارتش گفت: این زمین 16هزار متر است و قرار بر تغییر کاربری آن به فضای سبز و مکانی تجاری بود که 23میلیارد تومان ارزش افزوده برای شهرداری داشت و درخواست ناجا بلاوجه بود که من، مهندس مدینه و مهندس نقیبی مخالف تغییر کاربری بودیم و بقیه اعضا موافق.

وی افزود: مهمترین استناد بنده به مخالف بودن این بود که  بنابر قانون جهت انتقال پادگان از داخل شهر، شهرداری باید زمین را یا تملک کند یا معوض؛ و چون در اینجا شهرداری نه تملک  کرد و تعوض، لذا به کمیته انطباق رفت و مصوبه کن لم یکن شد.

سپس آقامیری از رئیس شورا سه دقیقه وقت خواست تا در مورد موضوع دیگر صحبت کند.


وی اظهار داشت: اصحاب رسانه باید در جریان تخفیفات بزرگ شورا به برخی از پروژه‌های تجاری قرار بگیرند.

عضو شورای شهر ساری، با بیان اینکه در مورد پروژه مفیدی و پروژه تجاری والاتبار  بررسی کنید که چگونه تخفیف گرفتند، گفت: گاهی وقت‌ها این تخفیف به 35درصد هم رسیده است و این در حالی است که برخی از شهروندان 100هزار تومان کمیسیون ماده 100را ندارند که پرداخت کنند ولی ما 2میلیارد، 3میلیارد تخفیف می‌دهیم.

شمشیربند، خطاب به گران‌پاشا گفت: ما خیلی با شما کار داریم و امیدواریم خروجی جلسه خروجی خوبی باشد.

مهندس محمد جعفری که برای صحبت وقت گرفته بود پس از آمدن مهمان، ابراز داشت: بعد از صحبت مهمان، مطالبش را عنوان می کند.

سعید نجاریان نیز، درباره موضوع نامه حسین اسلامی بنابر درخواست دکتر مهدی احمدی(نائب رئیس شورای شهر) مطالبی عنوان کرد و سپس دیگر عضو شورای شهر ساری، دکتر جمال باقری نسامی هم اظهار داشت: حضور شما اصحاب رسانه یک عیب دارد و اینکه ما در حضور شما نقش بازی می کنیم و این در حالی است که جلسات شورا در غیاب شما آنچنانی که شما هستید نیست.

وی ادامه داد: دوستان به نامه دکتر حسین اسلامی اشاره کردند دلسوزی اگر دلسوزی باشد ما میلیارد تومان زمین کمربندی را به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کردیم که آنجا بیمارستانی ساخته شود اگر چه کاری است در جهت رفاه مردم  و ما نیز استقبال کردیم و امضاء نمودیم  ولی در جایی دیگر بیمارستانی که آبرو شهر است و مهمترین مرکز رادیو تراپی استان است را 2، 3میلیارد با ضریب تجاری جریمه می‌کنیم و این برای شورا و شهر ساری شرم آور است.
 

وی این موضوع را یک بام و دو هوا دانست و تصریح کرد: اگر نماینده واقعی مردم هستیم یک بام و دو هوا نکنیم که در شان حقوقی شورا نیست.

رئیس شورای شهر ساری نیز در ادامه صحبت‌های این عضو شورای شهر گفت: این زمین به دانشگاه آزاد واگذار نشده بلکه تهاتر شده است.

پس از این صحبت ها رئیس شورای شهر، به موضوع اصلی جلسه که همان بحث راه آهن بود پرداخت و خطاب به مهندس گران پاشا، مدیرکل راه آهن شمال گفت: ما در حاشیه راه آهن مشکلاتی داریم اگرچه کارهایی نیز تاکنون در قسمت شمال ریل  انجام شده ولی تا زمانی که ریل در داخل شهر هست  مشکلات وجود دارد.

وی افزود: مردم بلوار کشاورز نیز توقع دارند حاشیه ریل مانند قسمت شمالی برخوردار از فضای سبز و نماکاری باشد.

مشکلات آبگرفتگی و ترافیکی در  کوی لسانی بحرانی است

علی اکبر زلیکانی، رئیس کمیسیون عمران و فنی و شورای شهر ساری اظهار داشت: در رابطه با تغییر کاربری زمین نیروی انتظامی بنده با استدلال رای موافق دادم که استدلال بقیه دوستان هم بوده ما باید بلوار ارتش را که  در حریم امنیتی قرار دارد و سالها است که درجا می زند نجات دهیم هرچند زور ما به این مناطق نمی‌رسد.

وی درباره صحبت‌های آقامیری در بحث تخفیفات گفت: برخی تخفیفات را نمی‌دانم که اعمال سلیقه  می‌شود باید بپذیریم و یا باید دو طرفه به قاضی برویم ولی باید در این باره خود عبوری هم باشد و جواب دهد.

زلیکانی افزود: در مورد پروژه والاتبار بنده رای مخالف دادم.

سپس زلیکانی درباره موضوع اصلی جلسه  با بیان اینکه از مهندس گران پاشا تشکر می کنم که بسیار با ما همراه بود،  اظهار نمود: در بودجه امسال چند پروژه دیده شده که در تعارض با راه آهن است که برخی هم از اختیارات شما( گران پاشا) خارج است.

وی افزود: یکی از این پروژه‌ها، زیر گذر مربوط به پل گردن است که متاسفانه 8ماه گذشته است ولی هنوز آغاز نشده است و مجوز های لازم نیز به صورت کتبی گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و فنی شورای شهر ساری، با بیان اینکه بلوار داراب و اتصال با راه بند و سنگ تراشان از نظر ترافیکی وضعیت بحرانی دارد و در زمان بارندگی،  وضعیت بحرانی این منطقه تا بلوار ارتش و میدان امام حسین(ع) را تشدید می کند ابراز داشت: خواهش می کنم مجوز کتبی  احداث زیرگذر پل گردن به صورت کتبی با تاکید شما(خطاب به گران‌پاشا) گرفته تا این پروژه اجرایی شود.

زلیکانی، در ادامه به پروژه دیگر حاشیه ریل و احداث پیاده رو در خیابان سلامت کوی لسانی اشاره کرد و تصریح نمود: به دلیل فضای سبزی که ایجاد شده مردم برای ورزش صبحگاهی به این منطقه مراجعه می‌کنند و نبود پیاده رو حوادثی متوجه مردم است که با احداث پیاده‌روی 2متری مشکل حل خواهد شد که این پروژه همچنان بر زمین مانده است.

وی تاکید کرد: در پایان دوره چهارم شورای اسلامی شهر ساری زیر گذر های زیادی که معابر ما در تعارض با راه آهن است احداث خواهد شد و این موضوع را با همه توان پیگیری می‌کنم.

رییس کمیسیون عمران و فنی شورای شهر ساری، به موضوع ایجاد فضای سبز در حاشیه ریل مربوط به منطقه دخانیات اشاره کرد و ابراز داشت: ایجاد فضای سبز در این منطقه  قطعا برای مسافران جذابیت ایجاد خواهد کرد و برای شهروندان نیز به طریق اولی.

درجلسات شورا مشکلات مردم مطرح می شود

دیگر عضو شورای شهر ساری، شعبانی بود که ضمن تبریک هفته بسیج گفت: در جلسه ای که در ایام محرم برگزار شد در موضوع محرم صحبت شد و برخی از دوستان رسانه ای انتقاد کردند که  چرا مشکلات  شهری در شورا پیگیری و طرح موضوع نمی‌شود که باید بگویم ما در همه جلسات مشکلات شهری  را مطرح و پیگیری می‌کنیم.

شعبانی درباره موضوع مشکلات حاشیه ریل گفت: قبل از انتخابات شورا همه افرادی که کاندیدا می‌شوند قول احداث زیر گذر را می‌دهند و مراجعات مردمی زیادی هم در این باره به اعضای شورا  می‌شود.

وی یادآور شد: یک سوم جمعیت ساری در بلوار کشاورز زندگی می‌کنند و از مهندس گران‌پاشا خواست که موضوع احداث زیر گذر در پل گردن مورد توجه قرار گیرد.

مهندس محمد رشیدی، معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری نیز، درباره احداث کانال‌های هدایت آبهای سطحی در کوی صالح، خیابان فارابی، انتهای خیابان ورزش، کوی آزادی، و حاشیه حریم ریل به سمت جنوب مطالبی عنوان کرد و گفت: برای ورود به حریم ریل نیاز به مجوز‌هایی بود که برخی که در حیطه مسئولیت مهندس گران‌پاشا بود اخذ شد ولی در بحث زیر گذر پل گردن نیاز به مجوز کتبی با تهران دارد و امیدواریم با این مجوز آرزوی بزرگ همشهریان ما در حاشیه ریل و کوی لسانی جامه عمل پوشانده شود.

راه آهن برای انتقال خطوط ریلی انگیزه ای ندارد/ افتتاح خط ریلی اینچه برون

یوسف گران‌پاشا، مدیرکل راه آهن شمال نیز پس از شنیدن صحبت‌های هر یک از اعضای شورا و ریاست شورا با بیان اینکه 24سال در راه آهن سابقه دارم و 14سال در سمت معاونت و مدیرکل هستم از شهرداران گذشته و فعلی تقدیر و تشکر می‌کنم،  اظهار نمود: راه آهن برای خروج خطوط  ریلی از محدود شهری انگیزه‌ای ندارد.

وی افزود: در همه دنیا خطوط  ریلی در حوزه در محدوده شهری و در دسترس است به عنوان مثال در شهر مسکو 7ایستگاه در داخل شهر قرار دارد.

مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه انتقال ریل به  زیرزمین نیز یک بحث تخصصی است گفت: اگرچه از سوی استانداری و نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی( مهندس دامادی) پیشنهاداتی در این باره شده است در این خصوص استانداری پیگیر این پیشنهاد است.

گران‌پاشا، درباره ایجاد فضای سبز در حاشیه خطوط ریلی گفت:  برای راه آهن بین شمال و جنوب ریل تفاوتی وجود ندارد  اگرچه الویت ما با قسمت جنوب است.

وی، ضمن تاکید بر حفظ حریم ریل، گفت: اداره راه آهن برای حریم خطوط ریلی دیوار نکشیده و آن را محصور نکرده و هرجا که تردد در مسیر خطوط ریل زیاد است می‌توانیم با همکاری شهرداری مشکل عبور و مرور را حل کنیم.

مدیرکل راه آهن شمال، با بیان اینکه  با ایجاد امنیت در حریم های راه آهن که محل عبور و مرور مردم است امسال تاکنون کشته ای نداشتیم تصریح کرد: این در حالتی است که سال گذشته 10کشته در حاشیه ریل داشتیم.

گران‌پاشا، با تاکید بر اینکه ما با احداث زیر گذرها  در حاشیه ریل مشکلی نداریم اظهار داشت: ما با شهرداری توافق کردیم زیرگذر دخانیات را راه آهن احداث کند و زیرگذر پل گردن را شهرداری، و اینکه چرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته سوال ما است.

وی، افزود: برای احداث 2باکس 5.20 متری راه آهن هر زمان که لازم باشد اعلام آمادگی می‌کند که مجوز آن را صادر کند تا در طول زمان معین(14ساعت) اجرایی شود.

 
مدیرکل راه آهن شمال درباره اختصاص 2متر فضا به خیابان سلامت کوی لسانی گفت: سعی می کنم مجوز این اقدام را هم تا جایی که امکان دارد با کمال میل پیگیری کنم.

گران پاشا، متذکر شد: احداث زیرگذر در جاده زیر ریل دست راه آهن است ولی شیب و قوس دست شهرداری است اگرچه نحوه ورود و خروج دست ما نیست ولی باز هم همکاری می کنیم.

وی ضمن اشاره به تعویض واگن های برخی از خطوط گفت: خطوط راه آهن شمال سال 1317با ظرفیت 3میلیون نفر احداث شد و اکنون این ظرفیت یک میلیون و 500هزار نفر است و این در حالی است که احداث  هرخطوط  ریلی  5میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در شرایط فعلی برای افزایش ظرفیت توجیه اقتصادی وجود ندارد.

مدیرکل راه آهن شمال، از افتتاح خطوط ریلی اینچه برون در 13اذر سال جاری با حضور رئیس جمهور خبر داد و افزود: طول این خطوط 900کیلومتر است و بازدید کارشناسان نیز از خطوط  انجام شده است.

گران‌پاشا، با اشاره به اینکه بیشترین گذرگاه را در ناحیه شمال داریم، گفت: گذرگاه مجاز و غیر مجاز که مجاز متسحفظ و غیر مستحفظ داریم  و به دنبال آن هستیم تا گذرهای هم سطح را تبدیل به زیرگذر کنیم و در داخل شهرها از شهرداری و بیرون شهر از فرمانداری‌ها  در این راستا کمک می‌گیریم.

 

با مدیریت بهینه شهری وجود خطوط ریلی معضل فرهنگی ایجاد نمی کند

مهندس محمد جعفری نیز ضمن تسلیت رحلت آیت الله شجاعی کیاسری، گفت: اگر مدیریت شهری مدیریتی منطقی، تخصصی نباشد ریل حتما معضل فرهنگی ایجاد کرده و باعث اختلاف در فرهنگ، شده و نیاز به راهکار عمرانی، شهرسازی و فرهنگی پیدا می کند.

وی افزود: در همه جای دنیا ریل در حوزه شهری واقع شده است  اگر مدیریت شهری بهینه شود نه تنها وجود ریل نقطه ای منفی نیست بلکه نکته ای مثبت خواهد بود.

سپس این عضو شورا درباره  بحث ممیزی در شهرداری مطالبی عنوان کرد.

مطالبات مردم  آن طرف رودخانه تجن(امامزاده عباس) در بودجه سال 94  لحاظ شود

مهندس رضا پیوندی، آخرین عضوی بود که پس از صحبت های همه اعضا و مهمان ویژه ضمن اشاره به برخی از تصادفاتی که در حاشیه ریل در شهرهای ساری و قائمشهر شده بود  اظهار داشت: در جامعه مدنی تعریف اختلاف طبقاتی یعنی چه؟ و آیا به تمکن مالی بر می‌گردد؟ و آیا وجود راه آهن و رودخانه می تواند اختلاف طبقاتی ایجاد کند؟

وی با این پرسش که ما برای  مردم آن طرف رودخانه تجن در بحث مبلمان شهری چه اقداماتی انجام دادیم؟ یا مثلا برای منطقه امام زاده عباس؟ ادامه داد: متاسفانه تقسیم بودجه فرهنگی عمرانی یکسان نبوده و اگر بوده برای مناطق آن طرف تر رودخانه تجن چه بوده است؟

عضو شورای شهر ساری، با بیان اینکه ما منتخب مردم هستیم از همکاران شورایی خود خواست به کوچه پس کوچه های آن قسمت شهر هم قدم بزنند و از نزدیک مشکلات مردم منطقه را ببینند.

پیوندی ابراز امیدواری کرد: در بودجه سال 94 مطالبات مردم این مناطق نیز دیده شود.

شمشیربند نیز در این باره گفت: در بحث امامزاده عباس و بازگشایی  معابر، اگر اوقاف همکاری نکند در بودجه سال آتی این مورد لحاظ خواهد شد و این پروژه اجرایی می‌شود.

 

وی ادامه داد: اقداماتی زیادی در بخش‌ها و مناطق مختلف شهر انجام شده و یا در حال انجام است  و این در حالی است که  مطالبات شهروندان بیشتر از این  اقدامات است.  /ع

منبع : بشارت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴