تاریخ انتشارجمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۷۶۱۰۲
کاهش قیمت نفت و ضرورت اجرای طرح اقتصاد مقاومتی درسی است که کاهش قیمت نفت به ما داد.
۰
plusresetminus
درسی که از کاهش قیمت نفت باید بگیریم
به گزارش بلاغ، قیمت نفت این روزها به یک دغدغه جدی جهانی تبدیل شده و این موضوع در کشور ما به دلیل وابستگی بودجه کشور به این ماده حیاتی نیز دارای اهیمت است.

عمده تکیه منابع بودجه به ترتیب بر دو بخش «نفت» و «مالیات» است، به طوری که ۴۰ درصد از درآمدهای دولت در بودجه به فروش نفت واگذار شد و این یعنی اینکه اتکا بودجه کشور به نفت، نفتی که تعیین قیمت آن در اختیار ما نیست.

هر لحظه امکان تغییر در قیمت آن وجود دارد، اتفاقی که در حال حاضر رخ داد و قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۶۰ دلار در بشکه رسید که بودجه پیش بینی شده نفت در بودجه کشور ۱۰۰ دلار در بشکه بود.

هرچه بر روزهای پایانی سال و بحث بودجه و اتکا منابع بودجه به قیمت نفت می گذرد، بر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور بیشتر پی برده می شود.

در چنین موقعیت هایی بیشتر به محقق شدن طرح اقتصاد مقاومتی پی می بریم که در صورت اجرایی شدن آن، بخش اعظم از اتکا بودجه به نفت و فروش منابع نفتی به شدت کاهش می یابد.

با اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمندی‌های کشور با استفاده از توان داخلی تأمین و حتی امکان صادارت آن نیز فراهم می‌شود و منابع حاصل از فروش نفت نیز به سمت تهیه کالاهای بسیار ضروری کشور سوق داده می شد، اقدامی که تاکنون در کشور ما کمتر دیده شده است.

ضرورت اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، چندسالی است که توسط مقام معظم رهبری در کشور مطرح شده که به اهمیت اجرای این طرح در این روزها بیشتر پی می‌بریم.

اجرای طرح اقتصاد مقاومتی برای روزهای سخت در کشور طرح ریزی و مطرح شده بود، اقتصاد مقاومتی ضرورتی اساسی برای کشور اسلامی است که می خواهد در دنیا با اتکا به منابع داخلی اعلام کند که فشارهای خارجی در حوزه اقتصاد بر این کشور اثرگذار نیست و کشور با استفاده از توانمندی های خویش می تواند نه تنها نیازهای داخلی خویش را تأمین کند بلکه امکان تولید و صادارت را نیز فراهم می کند.

در کشور، همایش های متعددی برای اجرایی کردن طرح اقتصاد مقاومتی در برنامه کاری قرار گرفت ولی اقدام اساسی برای اجرای این طرح انجام نشد و عدم اجرای این طرح این روزها به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت بیشتر بروز کرد.

رهبر معظم انقلاب به دلیل شناختی که از کینه توزی‌های دشمنان داشت، این روزهای سخت را به خوبی پیش بینی کرده بود، ایشان به صراحت بارها و بارها اعلام کردند که به مذاکرات چندان دلخوش نباشید و دشمن در پس مذاکرات اهداف و برنامه‌های دیگری را در برنامه کاری خویش قرار می‌دهد.

هنوز مذاکره به روزهای طلایی خویش آنطور که برخی‌ها برای رسیدن به روزهایی به قول خودشان طلایی بال بال می زدند نزدیک نشد که بحث کاهش قیمت نفت مطرح شد.

کاهش قیمت نفتی که گفته می شود عربستان این موضوع را مدیریت می کند تا در اقتصاد کشورهای همسایه و کشورهایی که به بودجه نفتی اتکا دارند، چالش ایجاد کند ولی با بررسی درست و تحلیل منطقی از قیمت جهانی نفت، مشخص می‌شود که آمریکا و ایادی آنها پشت پرده کاهش قیمت نفت، سناریوی جدیدی برای به چالش کشاندن ایران اسلامی و کشورهای هم‌پیمانان نظام طرح‌ریزی کردند که شاه کلید حل این مشکل اجرای اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تأثیرها است و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است.

همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴