هفته دولت از نگاه مردم چگونه بود؟

ربان‌هایی به رنگ خدمت

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۷۶۵۱۲
هرساله هفته دولت نمادی می‌شود برای افتتاح پروژه‌های ریز و درشت و نمادی برای ارزیابی دولت از نگاه مردم حال که دوسال از عمر دولت مردمی سیزدهم می‌گذرد دولتی که فلسفه وجودیش را خدمتگزاری بی‌منت عنوان کرد و امید داریم که با توجه به الگو برداری دولت سیزدهم از دولت شهید رجایی و باهنر کارنامه درخشانی همچون این شهید بزرگوار از خود به ماندگار بگذارد.
۰
plusresetminus
ربان‌هایی به رنگ خدمت
به گزارش بلاغ، هرساله هفته دولت نمادی می گردد برای افتتاح پروژه های ریز ودرشت وهمچنین نمادی برای ارزیابی دولت ازنگاه مردم حال که دوسال از عمر دولت مردمی سیزدهم می گذرد دولتی که فلسفه وجودیش را خدمتگزاری بی منت وشعارش راجبران عقب ماندگی‌ها عنوان می کند چقدر توانسته است در تحقق این اهداف وشعار موفق عمل نماید.
 
در این گزارش قصد داریم بانگاه مردم دولت سیزدهم را در شهرستان بابل ارزیابی کنیم.

محمدمهدی حسینی از جمله جوانان روستای شهید آبادشهرستان بابل است که عملکرد دولت سیزدهم را چنین ارزیابی می کند: دولت سیزدهم با شعار مردمی برسرکار آمد ودر مرحله نخست با توجه به مشکلات پیشروی در بحث کرونا توانست در برخی از زمینه ها همچون بحث سلامت ورونق تولید گامهای خوبی بردارد اما در بحث گرانی های افسار گسیخته نتوانست تا به حال باگذشت دوسال کاری انجام دهد.
 
وی با انتقاد از تورم و نبود بحث نظارتی دربحث کلان اقتصادی وهمچنین شهرستانی ادامه می‌دهد دولت سیزدهم هم نتوانست امتیاز خوبی رادر بحث تورم کسب کند.
 
هدی رزاقی دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان بابل نیز در گفتگو باخبرنگار بلاغ ضمن قدرانی از زحمات دولتمردان اظهارداشت: دولت رئیسی علاوه بر نقاط قوت دارای ضعفهایی همچون دولت قبلی در بحث امید آفرینی ضعیف عملکرده است البته کارهای بسیاری صورت گرفته است و بسیاری از طرح های برزمین مانده از دولت‌های گذشته را به سرانجام رسانده است اما امید مردم به دولت‌شان بیش از دولتهای قبلی بوده است.
 
نگاه منصفانه به دستاوردهای دولت سیزدهم
 
عليرضا فلاح نیا دانشجوی دکتری بیولوژیک دانشگاه تهران از جمله اهالی روستای بخش بابلکنار شهرستان بابل است در گفتگو با بلاغ اظهارداشت: از جمله معضلات برسر راه دولتها بحث نظارت در کارهها می باشد.
 
وی تصریح می کند: کنترل و نظارت هسته ی کار مدیریت است و داشتن یک سیستم کنترل در مدیریت از ضروریات یک دولت می باشد وآن چیزی که باعث شده است عملکرد دولت ها در سالهای گذشته دچار مشکل شود نبود طرح نظارتی دقیق بر پروژهها در طول سال‌های اخیر بوده است وهمین امر باعث شده تا بسیاری از مشکلات مرتفع نشود.
 
فلاح نیا کنترل و نظارت دقیق و به موقع برای هر مدیری را امری مهم عنوان کرد وادامه داد: اگر شما از هر مدیری بپرسید: آیا کنترل و نظارت در مدیریت واقعا مهم است؟ قطعا می گوید بله
 
اما اگر عمیق تر به موضوع نگاه کنید می بینید واقعیت چیز دیگری است. اغلب مدیران سیستم کنترلی؛ روش کنترل و نظارت صحیحی ندارند. برخی از آنها دست به کنترل لحظه به لحظه و نفس گیر می زنند و تمام وقت بالای سر کارمندانشان هستند. وقتی می پرسی برای چه اینقدر مراقب و مواظب کارمندان هستی در جواب می شنوی چون باید بالای سر آنها باشی تا کار کنند.
 
برخی دیگر از مدیران هم از نظارت و کنترل کردن ترس دارند و همه چیز را به امان خدا رها می کنند هر چه پیش آید خوش آید. برخی دیگر کنترل می کنند اما نمی دانند کجا را باید کنترل کنند و کجا را نباید کنترل کنند. و اصلا دوره کنترلی که دارند مناسب نبوده است وهمین امر در سالهای اخیر باعث شده که بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه شوند وکارگران بیکار وتورم اقتصادی افزایش یابد اما خدا را شکر در دولت سیزدهم با تلاش شبانه روزی وباتجربه که از اشتباهات گذشته گرفته؛توانسته است بسیاری از مشکلات پیش روی را تابه حال مرتفع سازد وبایک ترمزپیشران حرکت نماید واثرات این حرکت شاید درحال حاضر به چشم نیایید اما در سال‌های اخیر به نتیجه خواهد رسید.
 
عمو حیدر نیزازجمله کشاورزان بخش لاله آباد شهرستان بابل است که در گفتگو باخبرنگار بلاغ با اشاره به نبود بسترهای حمایتی در بحث کشاورزی بیان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر نبود بسترهای لازم برای بخش کشاورزی باعث شد که کشاورزان شهرستان بابل هم در بحث مرکبات وهم در بحث برنج دچار مشکلاتی شوند.
 
وی ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی وهمچنین ایجاد بسترهای لازم برای صادرات در بخش کشاورزی بزرگترین مانع برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است که امید داریم در دولت سیزدهم این مشکل مرتفع گرددحال باید دید چه عاملی باعث شده که باتوجه به عملکردخوب دولت سیزدهم اما تا به حال نتوانسته است در رفع برخی از مطالبات مردم به نتیجه برسد .
 
البته باید این موضوع را مدنظر گرفت که یکی از بحران‌هایی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به ارث گذاشت، بحران بدهی است. شاید خلاصه بحران بدهی را بتوان در گزارش صندوق بین‌المللی پول دید که بر اساس آن، نسبت کل بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از حدود ۱۲درصد در سال ۹۲ به حدود ۴۸درصد در سال ۱۴۰۰ (تقریبا نصف کل تولید ناخالص داخلی کشور) رسید.

در پایان دولت دهم بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور ۱۰۳.۷ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت روحانی به ۶۴۳.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یعنی دولت روحانی فقط در زمینه بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی، ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی بیشتری نسبت به آنچه دولت دهم به جای گذاشت، برای دولت رئیسی به جای گذاشته است. این بدهی هنگفت به دولت آیت‌الله رئیسی منتقل شده و یکی از زمین‌های سوخته دولت گذشته محسوب می‌شود.

توازن آبادانی شهر و روستا در دولت سیزدهم

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: در هفته دولت امسال، افتتاح ۱۳۸ پروژه صنعتی، تولیدی و خدماتی با اعتبار ۲۲۱۳ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۲۴۰۰ نفر پس از بهره بردرای، ۱۰۲۷ پروژه عمرانی با ارزش ۵۹۶۰ میلیارد تومان، ۲۲۳ پروژه عمران شهری با ارزش ۸۱۳ میلیارد تومان، ۸۷ پروژه بهسازی معابر داخل روستا ۱۸۵ میلیارد تومان، ۲۹ پروژه بهسازی راه های روستایی با ارزش ۳۴۵ میلیارد تومان و ۵۶ پروژه دهیاری ها با ارزش ۵۵ میلیارد تومان را خواهیم داشت.

احمد توکلی خاطرنشان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمام به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم در دستور کار معاونت عمرانی است و در کنار آن اجرای طرح‌های محرومیت زدایی و مولد روستایی برای توانمندسازی روستاها در دستور کار قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه مقابله با زمین خواری به صورت ویژه ورود کردیم و تمام تلاش ما بر پیشگیری از این اتفاقات و حفاظت از تمامیت ارضی استان خواهد بود.

توکلی عنوان کرد: در حوزه حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و منابع آبی نیز اقدامات بسیار موثری صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه حمایت از طرح های اقتصادی باید بگوییم که در صورتی می توانیم آمارهای خوبی را به مردم ارائه کنیم که نگاه کارشناسی و بازی را در کمیسیون ها و کارگروه های تصویب طرح ها داشته باشیم و باید در کنار نگاه به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، به پروژه های محرک اقتصادی و سرمایه گذاری جواب خوبی در قالب مصوبات تغییر کاربری و صدور پروانه ها داشته باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، گفت: در حوزه پروژه های مدیریت بحران چه در قالب ماده ۱۶ و چه در ماده ۱۷ با سرفصل پیشگیری و ترمیم تلاش شد تا با اجرای پروژه های عملیاتی در مناطق آسیب دیده و جذب اعتبارات ملی با اجرای پروژه هایی نظیر آبخوان داری از وقوع حوادث و اتفاقات، صیانت کنیم.

این مسئول ادامه داد: اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با جدیت در حال پیگیری است و اتفاقات خوبی در حال وقوع است.

 توکلی اعلام کرد: یکی دیگر از چالش های مهم بحث مدیریت پسماند است که با تسریع روند پروژه‌ها در دولت سیزدهم خوشبختانه تعداد قابل توجهی از پروژه های این بخش در حال تکمیل و بهره برداری است و امیدواریم تا دو سال آینده کلیه پروژه های مدیریت پسماند با تخصیص اعتبارات لازم به مرحله نهایی برسند.

وی اذعان کرد: در حوزه تامین اعتبارات عمرانی در سفر رئیس جمهور به استان اعتبار ۱۷۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و پیگیر سفر دوم رئیس جمهور به استان هستیم که انشالله با عملیاتی شدن پروژه های تاثیرگذاری نظیر سد گلورد، بیمارستان رازی و تنکابن و پروژه های راه بتوانیم اقدامات موثری را انجام و استان از پروژه های خوبی بهره مند شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، اضافه کرد: در حوزه باز آفرینی بافت های فرسوده ، بحث آزادسازی و ساماندهی سواحل، طرح های توسعه شهری و روستایی و محرومیت زدایی حوزه راه و آب با ایجاد تفاهمنامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) موفق شدیم تا ۶۵ هزار میلیارد تومان پروژه را تعریف کنیم که انشالله با همکاری مجموعه دستگاه های اجرایی استان به ثمر خواهد نشست.

این مسئول، توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و توانمند سازی روستاها را از جمله دستورات موکد دولت سیزدهم به استان ها دانست و گفت: انجام سفرهای شهرستانی متعدد و حضور در دور دست ترین روستاها در دستور کار قرار گرفت و در این حوزه مولدسازی ۵۰۰ روستای مازندران یکی از پروژه های شاخص دولت در مازندران است.

توکلی افزود: در حوزه برق رسانی، آب رسانی و گازرسانی اتفاقات خوبی رخ داده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد تکمیل پروژه های گازرسانی و تبدیل مازندران به استان سبز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: امسال ۱۲۰۰ روستای مازندران در برخوداری از آب شرب سالم به مرحله افتتاح پروژه ها خواهند رسید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، جلوگیری از کلنگ زنی های جدید و تکمیل پروژه های نیمه کاره از تاکیدات دولت سیزدهم در استان مازندران بود؛ گفت: در این راستا، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام چندین ساله بیمارستان رازی، بیمارستان تنکابن، مراکز بهداشتی متعدد استان، پروژه های نیمه تمام حوزه راهسازی، آبرسانی، گاز و توانمندسازی روستاها در این دولت با تخصیص اعتبارات خوب، هدفگذاری شده است.

این مسئول گفت: در کنار این پروژه‌ها، دولت توجه ویژه ای را به پروژه‌های نیمه تمام مدیریت پسماند نظیر زباله سوز نوشهر، ساری، نور و بهشهر داشته تا مازندران را از این بحران، خارج کند.

*سهم بالا در امنیت غذایی کشور
 
فرماندار شهرستان بابل نیز در گفتگو باخبرنگار بلاغ اظهارداشت:دولت سیزدهم در سال جاری ۱.۷۵ برابر اوراق مالی که منتشر کرده، که بازپرداخت بدهی به جامانده از دولت گذشته بوده است که این حجم از بدهی از یک سو وافزایش تحریم های از سوی دیگر باعث شده که فشار زیادی بردولت سیزدهم واردگردد 
 
قاسم عزیز زاده گرجی ادامه داد: در یک سال گذشته یک‌هزار و ۶۰۹ پروژه دولتی و خصوصی خرد و کلان برای افتتاح و بهره‌برداری با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شد که ۲۱۹ پروژه مهم آن درهفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید .
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به سهم بالای این شهرستان در امنیت غذایی کشور اشاره کرد وافزود: این شهرستان در تولید مرکبات وگوشت قرمز و سفید، وبرنج وعسل وبسیاری از محصولات استراتژیک مانند برنج نیز مقام نخست را در استان وحتی در کشور دارا بوده است که متاسفانه در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی چون نبود بازار فروش پایدار دچار بحران هایی گردیده بود که باپیگیری صورت گرفته زیرساخت‌های لازم جهت توانمندسازی وتسهیل تولید صورت گرفته است که امید داریم در آینده نزدیک شاهد تحولات ایجادشده در این بخش باشیم.
 
فرماندار بابل با اشاره به اینکه طرح های نظارتی مداوم را از جمله برنامه‌های تحولی دولت برشمرد افزود : در حال حاضر نیز حتی روزانه عملکرد برخی از پروژه ها مورد بررسی قرار می گیرد تا به سرانجام مقصود برسدسالن ورزشی گتاب نیز از جمله طرح های نظارتی روزانه دولت بوده است که بعد از ۱۲سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است 
 
امید داریم که با توجه به الگو برداری دولت سیزدهم از دولت شهید رجایی کارنامه درخشانی همچون این شهید بزرگوار از خود به ماندگار بگذارد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱