چه کسانی نمی‌خواهند فضای مجازی در ایران دارای هویت شود؟

آرایش جنگی در فضای مجازی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۶۰۲۳
امروزه فضای مجازی، که روزی برای انتقال فرهنگ غرب به کشورهای هدف از طریق تخریب اخلاق و معنویت، مورد استفاده نظام سلطه قرار می‌گرفت، تحت نظام فیلترینگ در کشورهای غربی قرار دارد و در کشورهای تحت تهاجم و بقول غربی‌ها کشورهای جهان سومی‌، همچنان یله و مهارگسسته است.
۰
plusresetminus
آرایش جنگی در فضای مجازی
 به گزارش بلاغ؛ اینترنت و فضای مجازی زمانی که در کشورهای غربی پابه عرصه وجود گذارد، از قوانین و قواعدی برخوردار شد تا همچون عرصه‌های دیگر بتواند در چهارچوب‌های تعیین‌شده و در مرز قانون حرکت کند. کشورهایی همچون آمریکا و فرانسه سخت‌ترین و سخت‌گیرترین مقررات را برای فعالان فضای مجازی در نظر گرفته و بیرحمانه نیز آنها را مورد اجراء می‌گذارند و در این زمینه حساس باهم هیچگونه رودربایستی هم ندارند بگونه‌ایکه در چند روز قبل اتحادیه اروپا شرکت آمازون، که به ارائه خدمات اینترنتی مشغول است، را به جرم تخلف از مقررات به پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار محکوم کرد.

کشورهای مختلف نیز برای این عرصه حساس، قوانین مدونی دارند تا حقوق شهروندان‌شان مورد تهدید و تعدی قرار نگیرد. امروزه فضای مجازی بستری متنوع از کسب و کار و ارتباط‌گیری‌های گسترده و برخط را برای قاطبه مردم جهان بوجود آورده و بدلیل همین نقس حساس و تعیین‌کننده است که نیازمند قوانین و نظارت دولت‌ها بر کارکردهای این فضا می‌باشد.

آرایش جنگی در فضای مجازی

مقام معظم رهبری سال‌هاست که از آرایش جنگی دشمنان انقلاب اسلامی سخن می‌گویند. ایشان اظهار می‌دارند: "امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند... از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ بخش‌های مختلف...قوی‌ترینِ کشورها، در این زمینه‌ها در [فضای مجازی] خطّ قرمز دارند؛ راه نمی‌دهند؛ خیلی از بخش‌های فضای مجازی اعزام‌شده‌ از سوی آمریکا و دستگاه‌های پشت سر و پشت صحنه‌ این قضیّه را راه نمی‌دهند؛ کنترل می‌کنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم."

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۹۷ و در جمع مداحان اهل‌بیت‌(ع) فرمودند: "در این چهل سال، دشمنان ما که مرکز قدرت مادّی دنیا بودند، با همه‌ی وجود آمدند در مقابل این انقلاب و این حرکت ایستادند و ضربه زدند و همه‌ تلاششان را به کار گرفتند. واقعاً همه‌ تلاششان را و هر کاری می‌توانستند کردند. [حالا] بعد از چهل سال، آنها ضعیف‌تر از روز اول‌اند، ما قوی‌تر از روز اوّلیم."

راز برنامه‌ریزی‌های سخت برای جنگ نرم نیز همین واقعیت است؛ ما هر چه در عرصه‌های علمی و دفاعی قوی‌تر بشویم، دشمن از راه‌های پیچیده‌تری به ما حمله خواهد کرد. به همین دلیل هم رهبری در بیان دیگری هم فرمودند: "امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه‌ی دنیا؛ و قوّت در این [زمینه] حیاتی است."(۱/۳/۹۹)

کلیدواژه همه سخنان رهبری درباره فضای مجازی، قوی شدن مردم و مصون ماندن آنها در این فضاست. اهمیت مدیریت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم‌تر از سایر گروه‌های سنی است. هر تأثیر مخربی که فضای مجازی برای بزرگسالان و افراد پخته داشته باشد این تاثیر تخریبی روی کودکان ده‌ها برابر است. سؤال بسیار مهم این است که چگونه می‌توان بدون محروم ‌سازی کودکان از استفاده از فضای مجازی، آنها را در این فضا نه تنها از آسیب‌پذیری دور نگه داشت بلکه مقاوم هم کرد؟.

یعنی باید کاری کرد که کودکان ما ضمن حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از امکانات و مواهب این فضا چه برای تحصیل و چه برای تفریح، نه تنها حملاتی مثل انتشار کلیپ‌ها یا بازی‌های مستهجن را رد کنند، بلکه خودشان به کاربری برای تولید محتوای خوب و فرهیخته در این فضا تبدیل شوند.

هر چند که مسئولیت اصلی در زمینه کنترل حضور مردم به‌خصوص کودکان در فضای مجازی، متوجه نهادهای حاکمیتی همچون دولت (به ویژه وزارت ارتباطات)، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... است.

اهمیت فضای مجازی در زندگی مردم

اینترنت که ابتدا برای اهداف نظامی و امنیتی طراحی شده بود، بمرور وارد دیگر بخش‌های اجتماعی از جمله تجارت، برنامه‌ریزی در همه عرصه‌ها، تفریح و سرگرمی و …گردید و این امر چنان پررنگ و گسترده بود که کارکرد آن را تغییر داد بطوریکه این تکنولوژی نوظهور، امروزه به یک صنعت و عرصه ی تاثیرگذار جهانی تبدیل شده است و کمتر موضوع اجتماعی را می توان یافت که متاثر از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نباشد.

در سال های اخیر شبکه‌های اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد اینترنت و فضای مجازی به دلایل مختلف از جمله نامحدود بودن ارتباطات، بی هویت بودن، آزادی بسیار زیاد، بی مکانی و بی زمانی کاربران و … با اقبال عمومی مواجه شده و هرکدام به تناسب اهداف خود، فعالیت‌هایشان را گسترش داده‌اند.

اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

از جمله مواردی که می‌توان از آن ها به عنوان فرصت‌ و به تعبیری، نقاط قوت استفاده از فضای مجازی نام برد عبارتند از عمومی بودن فضای مجازی که به هر فردی در هر نقطه از جهان امکان می‌دهد از طریق این فناوری به آسان ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد و مرزهای جغرافیایی یا سیاسی تا‌کنون نتوانسته جلوی استفاده از فضای مجازی و گسترش روزافزون آن را بگیرد.

کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و …با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی، که در بسیاری از روابط اقتصادی و اجتماعی دیگر نیازی به مراجعه‌ی حضوری برای خرید کالا یا خدمات نیست و طبیعی است که این امر باعث کاهش قابل توجهی از هزینه‌های اقتصادی می‌شود. کاهش رفت‌ و آمدهای غیر ضروری درون‌ شهری و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا. همچنین کاهش مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ و نشر و سایر هزینه ها با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی.

دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و … که در سطح جهان بصورت مقاله، کتاب، نرم افزار و … در سطح جهان منتشر شده و می‌شود.

تبادل اطلاعات و تاملی بودن روابط و ارتباطات در فضای مجازی بدون محدویت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها که معمولا در آن‌ها عده‌ای گوینده و نویسنده هستند و جمع دیگری صرفا شنونده و خواننده.

جذابیت و تنوع در فضای مجازی و مخاطب محور بودن اغلب داده ها در آن، بطوریکه امکان نظر‌سنجی و ارزیابی در این فضا برقرار و به روزتر است و این توانایی را به داده‌پردازان می‌دهد که از آخرین خواسته‌های مخاطبان خود مطلع گردند که این امر در کنار تنوع و جذابیت فضای سایبری تأثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد.

گسترش عدالت رسانه‌ای: در گذشته فقط افراد خاصی آنهم در شهرهای بزرگ می‌توانستند به مطبوعات و نشریات دسترسی داشته و از اخبار روز و رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مطلع شوند و حال آنکه با وجود فضای مجازی و فناوری‌های گوناگون اطلاعاتی و ارتباطاتی، تمام افراد حتی در دورترین نقاط نیز می‌توانند به شکل برابر، از این اطلاعات مطلع و از آن بهره برداری کنند.

گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا در فضای مجازی و بخصوص در «شبکه‌های اجتماعی» که این امکان را فراهم می سازد که افراد به تبادل آراء و افکار بپردازند.

این موارد و مزایای احتمالی دیگر فضای سایبری، باعث گرایش هرچه بیشتر افراد به حضور در فضای مجازی شده و فراگیری آن را بشدت افزایش داده است.

در هیچ جای دنیا، فضای مجازی «رها» شده نیست و حمایت از حقوق شهروندان در مقابل شرکت‌های اینترتی و شبکه‌های اجتماعی به اصل پذیرفته شده‌ای تبدیل شده و دولت‌ها، شرکت‌هایی را که قوانین داخلی آنها را رعایت نکنند به شدیدترین وجهی مجازات می‌کنند. در همین رابطه و در جدیدترین مورد اتحادیه اروپا شرکت خدمات فروش اینترنتی آمریکایی آمازون را با رقم بی‌سابقه‌ای در تاریخ این اتحادیه، جریمه کرده است.

اتحادیه اروپا شرکت خدمات فروش اینترنتی آمریکایی آمازون را حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه کرد که بیشترین جریمه به علت نقض حفظ اطلاعات شخصی افراد در تاریخ اتحادیه اروپاست. این میزان جریمه حدود دو برابر آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود این شرکت به جرم نقض مقررات حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی مشتریانش جریمه شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱