تاریخ انتشارجمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۴۷۴۵۳۲
عزادارای روز عاشورا در فریدونکنار با برپایی آیین‌های مختلف برپا می‌شود و مردان و زنان عشق و ارادت خود را به اباعبدالله(ع) نشان می‌دهند.
۰
plusresetminus
به عشق حسین(ع) پای انقلاب اسلامی می‌ایستیم/ دل انسان مجذوب داغ کربلا
به گزارش بلاغ، عاشورا که فرا می‌رسد انگار عالم نمی‌خواهد ساکت بماند و با تمام وجود همه بشر را به حرکت درمی‌آورد تا در سوگ یکی از عزیزترین انسان‌های تاریخ عزاداری کنند.

همه منتظر برای صبحی تیره!
در فریدونکنار مازندران که از دیرباز یکی از شهرهای مذهبی بوده و علاقه مردم این دیار به امام حسین(ع) مثال زدنی است، عزادارای روز عاشورا با برپایی آئین‌های مختلف برپا می‌شود و مردان و زنان عشق و ارادت خود را به اباعبدالله(ع) نشان می‌دهند.

برنامه‌های روز عاشورا در مناطق مختلف فریدونکنار از اذان صبح آغاز می‌شود و مردم در برخی از مساجد شهر و روستاها با مراسم “صبح تیره دل” سوگواری خود را آغاز می‌کنند.

حوالی ساعت ۹ صبح خیابان‌ها محل اجتماع عزاداران حسینی می شود و دسته جات عزاداری از مقابل مساجد خود به صورت زنجیزنی و سینه‌زنی به خیابان‌ها می‌آیند.

دفاع از اسلام و احیای امر به معروف، هدف بزرگ قیام عاشورا
در کنار خیابان سه خانم میانسالی را می‌بینم که آرام آرام به سینه‌های خود می‌زنند؛ با آن‌ها هم کلام می‌شوم؛ می‌گویند: از کودکی در مراسمات محرم حضوری فعال داشتیم و عزاداری برای اباعبدالله(ع) را برکتی برای زندگی خود می‌دانیم.

آنها اعتقاد داشتند: امام حسین(ع) برای اینکه هدف بزرگی مانند دفاع از اسلام و احیای امر به معروف داشت ماندگار شدند و مردم هم در مسیر سیدالشهدا(ع) حرکت می‌کنند.

این بانوان فریدونکناری با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف شخصیت یک زن را کامل می‌کند، گفتند: از امام حسین(ع) می خواهیم که زنان و دختران ما را در مسیر اصیل اسلام نگه دارند تا عفت آن‌ها خدشه‌دار نشود.

حال دیگر دسته‌های عزاداری به شهر وارد می‌شوند و به نوعی مراسم اصلی روز عاشورا شروع می‌شود و تجمعات شکل می‌گیرد.

اگر جنگ شود ما در میدانیم
کمی که به جلوتر رفتم یک مردی را دیدم که نگاه به دسته های عزاداری دارد کم کم به او نزدیک شدم و از او پرسیدم که چه شده امام حسین(ع) انقدر عزیز دل‌ها شده؟ او در جواب می گوید: امام حسین(ع) برای زنده نگهداشتن اسلام نه تنها از جان خود بلکه جان زن و فرزندان و بستگان را فدا کرد و شیعیان برای این مصیبت بزرگ هیچگاه آرام نمی‌گیرند.

محمدرضا حبیبی که ۷۲ سال سن دارد ادامه می‌دهد: لشگر یزید حتی به طفل شیرخواره هم رحم نکرد که نشان دهنده اوج خباثت و جنایت در حق امام معصوم است و ما در راه حقانیت و مبارزه با ظلم پای کار امام حسین(ع) ایستاده‌ایم.

این فرد که از رزمندگان جنگ تحمیلی است تصریح می‌کند: امام حسین(ع) الگوی ما در دفاع از اسلام و میهن بوده و با حضور در جبهه نبرد نگذاشتیم به دین و میهن ما آسیبی وارد شود.

وی گفت: ما که دانش آموخته مکتب سیدالشهدا(ع) هستیم همچنان پای انقلاب خود ایستاده‌ایم و حتی اگر بازهم جنگی شود به میدان  می‌آییم.

ناخودآگاه جذب حسینیم
دو خانم جوان که پوشش آن‌ها کمی با حاضران در دسته‌جات عزاداری متفاوت است اما در کنار جاده آرام آرام عزاداری می‌کنند؛ از آنها می‌پرسم که چه می‌شود که در این مراسمات حضور پیدا می‌کنید؟ در پاسخ می گویند: امام حسین(ع) مغناطیسی دارد که دل‌ها را به خود جذب می‌کند و ما هم به عشق آن امام بزرگوار در روز عاشورا عزادارای می‌کنیم.
آن‌ها در پاسخ به اینکه ویژگی برجسته امام حسین(ع) چه چیزی است گفتند: فداکاری به نظر ما بالاترین ویژگی حضرت سیدالشهدا(ع) است که برای یک هدف بزرگ از جان خود گذشتند.

آن‌ها تاکید می کنند: داغ حادثه کربلا به حدی است که انسان‌ها را ناخودآگاه همراه خود می‌کند و ما از کودکی دوستدار حضرت اباعبدالله(ع) بودیم.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۱ دسته جات عزادارای فریدونکنار خود را به مصلی میرسانند تا در اجتماع بزرگ عزادارای حاضر شوند.

اما انگار روز عاشورا تمام نشدنی است و عصر و غروب این روز بازهم با برنامه‌های مختلفی به ویژه مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش بلاغ، تمام این عشق و ارادت‌ها به ساحت حضرت سیدالشهدا(ع) برای این است که به جهانیان پیام دهیم ما ملت امام حسینیم و تمام قد پای آرمان او ایستاده‌ایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱