مازندران یکپارچه در حزن و اندوه عاشورای حسینی؛

دیار علویان حسینیه سالار شهیدان

تاریخ انتشارجمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۷۴۴۹۶
مردم علوی و ولایتمدار مازندران در تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در هیأت‌های عزاداری بر سر و سینه زدند.
۰
plusresetminus
دیار علویان حسینیه سالار شهیدان
به گزارش بلاغ، کوچه ها و خیابان‌ها علاوه بر آنکه رنگ محرم به خود گرفته اند، در هر خانه هم یک حسینیه برپا شده است و مردم مومن و دلداده خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در سوگ سرور جوانان اهل بهشت، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) غرق در ماتم و عزا شدند.

هیئت‌های عزاداری بار دیگر نشان دادند که محبان و دلدادگان سالار شهیدان همیشه و در همه حال گوش به فرمان، ولی زمان شان هستند و نمیگذارند چراغ عزاداری سالار شهیدان خاموش شود. هرچند اغیار نمی‌دانند که صاحب عزای ثارالله  خدای متعال است و وقتی خدا صاحب عزاست ، چراغ این حسینیه همیشه روشن است.

استان لاله خیز مازندران با تقدیم ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید و همچنین  اهدای ۴۲ شهید مدافع  حریم اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) در روز تاسوعا و عاشورا با فریاد«یا لیتنا کنّا معکم» و لبیک به امام حسین (علیه السلام) تجدید عهد خود را نشان داد و میثاق دوباره با آرمان‌های شهدای کربلا بست.

مردم مازندران با راه اندازی کاروان های عزاداری، و همچنین در صفوف منظم و با فاصله کفن پوشان به سرو سینه زدند و در رثای  سالار شهیدان دشت نینوا به عزداری پرداختند، خیابان ها، کوچه‌ها همنوا با عزادارن حسینی با ذکر یا لیتنا کنا معکم، لبیک یا حسین، هیهات من الذله و به یاد شهدای مظلوم کربلا اشک ماتم ریختند.
 
عزاداری ها به اوج رسید، دل‌ها در دشت کربلا است دیدارها و آخرین وداع‌ها و در نهایت بی قراری کنار موکب‌ها و چادرها؛ حالا اما مردم بی‌قرار هستند کنار علم‌ها و علامت‌ها و راهی خیابان‌ها و هیئت‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی. مراسمی که اوج ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) و سقای کربلا را از سوی مردم متدین استان مازندران نشان می‌دهد مردمی که عشق به آل الله را به خوبی آموخته‌اند.

در روستاها هم عزاداری برپا است به رسم شرق استان عزاداری روستاهایی که در یک منطقه هستند به صورت روستا به روستا برگزار می‌شود و روز نهم، دهم و حتی یازدهم به ترتیب میزبانی از روستایی به روستای دیگر منتقل می‌شود.

شهرها، غرق در ماتم هستند و سیاه پوش تاسوعا و عاشورای حسینی؛ از گوشه گوشه شهر صدای عزاداری می‌آید، امروز ظهر مراسم ویژه روز تاسوعا برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری میزبان خیل عزاداران خواهند بود.

در این بین مراسم محوری نیز برگزار می‌شود تجمع هیئت‌ها، حضور سخنرانان و مداحان کشوری و استانی و کرسی‌های تلاوت و در نهایت سینه زنی و زنجیر زنی امروز به اوج می‌رسند و تا روز یازدهم محرم ادامه دارند. استان مازندران امروز یک تکیه بزرگ است.

امروز هر کس سعی دارد کاری را صورت دهد یکی نذری بین دسته‌های عزاداری پخش می‌کند دیگری سینه زنی می‌کند آن یکی خیری است که امروز اطعام جمعیت را در مساجد بر عهده دارد و دیگری گرداننده موکب عزاداری است.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت، در شب عاشورا و امروز در روز عاشورا، در مکان‌های تعیین شده به سوگواری می‌پردازند و یاد و خاطر مصائب اباعبدالله الحسین (ع)، پرچمدار کربلا و یاران باوفایش را گرامی می‌دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱