تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۷۳۹۱۹
محرم رسید و نواها و نغمه‌های حسینی به گوش می‌رسد و مازندران در رثای قافله سالار نینوا سیاهپوشان شد. مردم و هیات‌های مذهبی در شهرهای استان با برگزاری آئین‌های مختلفی چون بیرق‌کشان و تشت‌گذاری به استقبال ماه محرم رفتند.
۰
plusresetminus
پیشوازی محرم در مازندران از «بیرق‌کشان» تا برپایی آئین ۴۰۰ ساله
به گزارش بلاغ، مازندران به عنوان خاستگاه اولین حکومت علوی، مردمی دلداده و شیدا نسبت به اهل بیت (ع) دارد و مردم این استان هر ساله در ایام عزاداری امام حسین (ع) و یاران با وفایش، در ماه محرم آیین خاصی برگزار می کنند که بیرق‌کشان و تشت‌گذاری از جمله آنها است.

مردم و هیئات مذهبی درشهرستان بابل با برگزاری آئین‌های مختلفی چون بیرق کشان و تشت گذاری به استقبال ماه محرم رفتند استقبالی که با بیرق و پرچم عزاداران حسینی همراه است.
 
در این مراسم هر یکی از اعضای هیاتهای مذهبی با دردست داشتن پرچم وبیرقی از هیاتش با گشت و گذار در شهر پیام آمدن ماه عزای حسینی را در غالب نوحه خوانی وسرودن اشعار مذهبی بیان می کند.

از دیگر مراسمی که قبل از سوگواری در اولین روزماه محرم برای استقبال از این ماه صورت می گیرد مراسم تشت گذاری آذرینشینان این شهرستان می باشدکه قدمتی بیش از چهار صد ساله در ایران دارد وهرساله با شکوهی هرچه بیشتر در محله های آذری نشین این شهرستان برپا می‌شود. 
 
این مراسم که با حضور ریش سفیدان و روسای هیات امنا آذرزبانان در این شهرستان برگزار می‌شود مراسمی سنتی و آیینی است که پس از شستن تشت وتزیین آن با پارچه های سبز آغاز می گردد.
 

در این مراسم تشت با کمک جوانان و در میان ازدحام جمعیت به دوش گرفته می شود تا برروی سکوی خاصی که از قبل تهیه شده است قرار گیرد تا عزاداران حسینی با کوزه های آب ودیگر وسائلی که‌ در میان جمعیت است حضور می یابند آغاز می شود تاکوزه هایشان را پراز آب کنند و سپس آبهای داخل ظرف را درون تشت خالی کنند وسپس به ترتیب هر یک ازعزاداران علاوه براینکه از این آب در جهت رفع تشنگی استفاده می کنند ازمابقی آب باقی مانده در طول ایام عزاداری برای عزاداران حسینی به عنوان تبرک استفاده می شود 
عزاداران حسینی به شفا بخش بودن این آب نیز اعتقاد دارند وآن را به عنوان تبرک برای بیماران می برند.
 
اسماعیلی از جمله خادمان حسینی است که در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری بلاغ اظهارداشت: این مراسم که به‌نوعی استقبال از ماه محرم است،که هم‌زمان با روز ۲۷ ذی‌الحجه آغاز می‌شود و تا روز سی‌ام ذی‌الحجه ادامه می‌یابد.
 

 
وی اشاره به واقعه سیراب کردن سپاه حر توسط امام حسین (ع) اذعان داشت:هرچند اصالت برگزاری این آئین به شهر اردبیل بازمی‌گردد اما طی سال‌های گذشته بخش اعظمی از شهرهای ترک‌نشین در شهر های مختلف مازندران به ویژه شهرستان بابل به برگزاری این مراسم پرداخته‌اند.
 
اسماعیلی با اشاره به قدمت آیین تشت گذاری بیان داشت:تشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در دو سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای کشور مان مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: مراسم تشت گذاری نمادی از اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا است که مورد توجه قرارگرفته است.
 
دمیرچی نیز از خادمین امام حسین است در گفتگو با خبرنگار بلاغ ابرازداشت: آئین سنتی تشت گذاری ازآئین های سنتی ماه محرم است که هر ساله با حضور خیل عظیم مردم شهرستان بابل برگزارمی شود وعلاوه برمردم آذری زبان وترک دیگرقوم هاومردم شهرستان بابل نیز در این مراسم آیینی شرکت می کنند.
 

 
وی ادامه داد: از جمله دیگر آیین های که در کنار مراسم تشت گذاری در مراسم استقبال از ماه محرم در این شهرستان صورت می گیردآغاز دسته روی ریش سفید قوم به همراه نوحه خوانی وسرودن اشعار مذهبی بهسمت دیگر اعضای قوم در غالب هیات دسته روی وتشکیل یک دسته بزرگ از اعضای وخانواده های عزاداران که به مسجد آذربایجانی هاو مراسم تشت گذاری ختم می‌شود .
 
دمیرچی در پایان اظهار داشت: سالهاست به عشق نوکری آقا هر کسی بنا به بضاعتش برای امام حسین (ع)کاری متناسب با توانش انجام می دهد یکی در حاشیه خیابان ایستگاه صلواتی راه اندازی می کند ودیگری ماشین نویسی می کند و فردی برای رفاه عزاداران شهید کربلا، فضاهایی مناسب برای عزاداری آماده می کندوما هم برای احترام به آب ونشان دادن واقعه کربلا مراسم تشت گذاری را برگزار می کنیم.

عَلَم بَندی، آیینی است که به طور معمول در برخی از مناطق مازندران، چند روز قبل از ماه محرم انجام می‌شود و در این آئین، تندیس "سَرو عَلَم" بر روی آن قرار داده شده و اطرافش با پارچه‌های نذری مشکی و سبز تزئین می‌شود.

هنگام برگزاری آئین علم بندان، مراسم نوحه خوانی و سینه زنی انجام و پس از آن عزاداران با چای و شربت پذیرائی می‌شوند.

البته رسم های ماه محرم در مازندران تنها به روزهای منتهی به این ماه و در پیشوازی از آن خلاصه نمی شود و مردم این دیار شور و هیجان خاصی را در برگزاری پرشور مراسمات در این ماه دارند که از آن جمله اطعام دهی در دهه اول محرم است که این رسم در مساجد و تکایا برگزار می شود. این هیجان و علاقه برای میزبانی و پذیرایی از عزاداران حسینی به گونه ای است که در برخی مساجد آنقدر متقاضی برای اطعام دهی وجود دارد که باید از روزهای قبل نوبت اطعام دهی گرفته شود.

عشق و ارادت مردم مازندران به امام حسین(ع) و تلاش برگزاری مراسم باشکوه عزاداری این امام همام تنها به چند روزه ابتدای ماه محرم خلاصه نمی شود و پیشتر و ماهها قبل از این ایام، برنامه‌ریزی ها و تلاش ها برای مهیا کردن وسایل بجای آوردن ارادت در این ایام انجام می شود.

مردم دیار علوی و ولایتمدار مازندران مانند دیگر استان‌های کشور، هر ساله در ماه محرم به شیوه‌های گوناگون، در سالگرد شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به سوگواری می‌نشینند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
علیرضا
یا حسین
وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱