تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۴۶۷۲۲۵
با تلاش‌های سازمان نظام پرستاری و تعامل و همکاری دفتر رئیس جمهور و حمایت‌های ویژه شخص رئیس جمهور، بالاخره استخدام پرستاران طرحی، تمدید طرح مدافعین سلامتِ تعدیل شده در دوران کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت.
۰
plusresetminus
سوم بهمن؛ اوج درگیری با موج جدید کرونا/خطر آشفتگی بیمارستان‌های کشور از کمبود نیرو
به گزارش بلاغ، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، با اشاره به اضافه شدن ۱۱ هزار تخت بیمارستانی جدید، از کمبود شدید نیروی انسانی در نظام سلامت کشور خبر داد.

سیف‌الله مرادی گفت: باید سطح کمی و کیفی خدمات و نوع خدمت ارائه شده با رضایت حداکثری مردم همراه باشد و ما در سال‌های اخیر ثابت کردیم که چقدر سلامت مردم برایمان ارزشمند است و اوج آن را در ایام اوج بحران کرونا دیدیم، عزیزانی را که جان خویش را در جهت نجات جان همنوع خود تقدیم کردند و از آن‌ها با نام شهدای مدافع سلامت یاد می‌کنیم.

وی در ادامه کمبود نیرو در حوزه درمان را بیش از ۲۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بحث کمبود نیرو در حوزه سلامت، تنها به بیمارستان‌ها ختم نمی‌شود، بلکه در حوزه بهداشت نیز این کمبودها به صورت عیان رخ نشان می‌دهد و در حوزه بهداشت بیش از ۶۰ هزار نیرو کمبود وجود دارد و در سایر حوزه‌ها نیز حدود ۱۷ هزار نیرو کمبود داریم که این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به نارضایتی مردم شود.

مرادی از کمبود نیرو در وزارت بهداشت به عنوان چالشی مزمن یاد کرد و اظهار داشت: این کمبودها می‌تواند خطرات جدی را برای بهداشت و درمان کشور ایجاد کرده و سلامت مردم و همچنین کیفیت ارائه خدمات را به خطر اندازند و درعین‌حال خستگی و فرسودگی را در بین نیروهای سلامت کشور ایجاد کند.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با یادآوری این نکته که در حوزه تأمین نیروی انسانی در مجموعه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسات متعددی را با معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان استخدامی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کرده‌ایم، افزود: نمایندگان این سازمان‌ها به‌صورت مستمر و میدانی در جریان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت هستند و از کمبود نیرو برای راه‌اندازی این پروژه‌ها اطلاع دارند.

وی تصریح کرد: وقتی مجوز استخدامی صادر نشود و نیرو به اندازه کافی نباشد، طبیعتاً از یک طرف نباید انتظار کیفیت در ارائه خدمات را داشته باشیم و از طرف دیگر نیز هزینه‌ها برای ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم معطل تأمین نیرو می‌ماند.

مرادی گفت: درخواست ما از سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی این است که مجوز جذب حداقل ۱۰۰ هزار نفر برای ارتقای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم را هرچه سریع‌تر صادر و ردیف اعتباری آن توسط برنامه و بودجه تأمین شود اما تصمیمات ما توسط این دو سازمان تاکنون وتو شده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیزگفت: جهش ویروس‌ها یک روال طبیعی است که در اثر انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به زیرسویه های جدید اومیکرون که در اغلب نقاط دنیا غالب شده است، افزود: این زیرسویه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و شرق آسیا، از قله عبور کرده است.

به گفته کریمی، موج جدید اومیکرون وارد ایران شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: البته نباید خیلی نگران شد و نمی بایست ساده انگاری در پیش گرفت و اگر همان کارهای قبلی را رعایت کنیم، کافی است.

کریمی ادامه داد: پیش بینی ما این است که بیشترین موارد ابتلا به زیرسویه های جدید اومیکرون در ایران، ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) اتفاق می‌افتد و اگر ۸۰ درصد پروتکل ها را رعایت کنیم و ماسک بزنیم، با خطر کمتری از قله موج جدید عبور خواهیم کرد.

وی افزود: میزان ابتلا و شدت بیماری در موج جدید کمتر از سویه های قلبی است، اما از سرایت پذیری بیشتری برخوردار است.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: تنها نگرانی ما، کاهش ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا است که دلیل آن هم، گذشت بیش از ۶ ماه از تزریق واکسن است. زیرا، از دوز سوم و چهارم، استقبال چندانی نشد و همین موضوع می تواند منجر به کاهش ایمنی بدن شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مهم ترین تصمیمات و مصوبات جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا را تشریح کرد.

عباس شیراوژن گفت: احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشورهای اروپایی وجود دارد.

وی افزود: رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پر ازدحام بسیار مهم است به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها و تزریق واکسیناسیون مجدد برای افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته باشد، در جلسه ستاد مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آمادگی مراکز درمانی و تیم‌های واکنش سریع برای شرایط احتمالی گسترش بیماری و تأمین داروهای مورد نیاز، تشدید مراقبت‌های مرزی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و تشکیل کمیته ویژه ای برای تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی با حضور دستگاه‌های مختلف، از دیگر تصمیمات ستاد ملی کرونا در جلسه روز شنبه بود.

وی، استفاده از ماسک در کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: از هموطنان درخواست شده نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جدی تر باشند تا از این موج هم به سلامت عبور کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نام‌های BQ1 و XBB و BA2 در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.

 حسین فرشیدی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید ۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویه های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ1 و XBB و BA2 افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA5 در اروپا را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که با شیوع سویه BQ1 سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دوز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده اند ظرف یک الی یک و نیم آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد.

فرشیدی در عین حال تاکید کرد: از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده و ما از همه بیمارستان‌ها و کادر درمان خواسته‌ایم که آماده باش باشند چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: علائم سویه های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت میزان بستری در سویه های جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه اومیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش می‌یابد.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه ایران نیز معضل کمبود تخت های ویژه بیمارستانی و نیاز به ایجاد بخش های پست آی سی یو و حمایت بیمه ای را مورد تاکید قرار داد.

 عطا محمودپور، با اشاره به کمبود تخت‌های ویژه بیمارستانی نسبت به استاندارد جهانی در ایران و نیاز به تجهیز بخش‌های ویژه برای رفع این معضل بخش بهداشت و درمان کشور، گفت: استفاده و راه اندازی بخش‌های پست آی سی یو (Post ICU) کمک شایانی به حل این معضل بخش درمان خواهد داشت و قدم بزرگی به حساب خواهد آمد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر استاندارد تخت‌های ویژه بیمارستانی در دنیا چیزی بین ۴ تا ۱۰ درصد است که با توجه به افزایشی شدن نیاز به بخش‌های ویژه، در آینده این استاندار به ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این فلوشیپ مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه افزودن تخت به تنهایی توجیه پذیر نخواهد بود، افزود: مسئله‌ای که حائز اهمیت است افزایش تخت با در نظر گرفتن استانداردهای بخش مراقبت‌های ویژه و پشتیبانی در کنار تجهیزات خواهد بود، و قطعاً بدون در نظر گرفتن موارد فوق این امکان که همکاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بتوانند از توان علمی و درمانی خود برای پیش آگهی و درمان بیماران استفاده کنند عملاً امکان پذیر نخواهد شد.

محمودپور گفت: با توجه به مشکلات موجود در سطح جامعه و تحریم‌ها و نیاز مبرم به ارز برای تجهیز تخت‌های ویژه بیمارستانی، بهترین راهکار استفاده و راه اندازی بخش‌های پست آی سی یو (Post ICU) خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع بسیاری از بیماران پس از ورود به بخش مراقبت‌های ویژه، به صورت طولانی مدت بستری می‌شوند که تعدادی از آنها که در فاز انتهایی درمان هستند و نیازمند مراقبت بیشتر از بخش‌های عادی دارند، باعث ادامه اشغال تخت‌ها شده و طبیعتاً از بابت مسائل مالی و درمانی بار زیادی را تحمیل جامعه بهداشتی و درمانی می‌کنند، به همین سبب ایجاد بخش‌های پست آی سی یو و حمایت بیمه‌ای از این تخت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و بسیار کمک کننده به رفع نیاز بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی است.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران افزود: باید اذعان داشت مسئله‌ای که از بابت آینده این علم و این بخش درمانی در حقیقت بسیار مهم است نگاه وزارت بهداشت به مراقبت‌های ویژه و همراهی با راه اندازی رشته دانشگاهی خواهد بود که با ایجاد دپارتمان مراقبت‌های ویژه و ایجاد یک رشته مستقل بالینی در دانشگاه‌ها امکان اینکه فارغ التحصیلان در رشته‌های مرتبط وارد این حوزه شده فراهم می‌شود و با ادامه تحصیل آنها، جذب نیروهای با انگیزه و متعهد را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیاز بسیاری از کمبودهای حوزه بهداشت و درمان، گفت: با توجه به نام گذاری امسال به نام سال دانش بنیان، انجمن مراقبت‌های ویژه ایران حمایت خود را از این شرکت‌ها اعلام می‌دارد و سعی بر آن است تا با ارتباط فی ما بین بتوان مشکلات موجود را در داخل کشور حل کرده و حتی توانمندی‌های خود را نیز به سایر کشورها صادر کنیم.

محمودپور بیان داشت: در کنگره امسال که در روزهای ۲۱ الی ۲۳ دی ماه در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شود، سعی شده تا جدای از بررسی بحث‌های به روز و پیشرفته، از حضور همکاران رشته‌های مختلف بالینی و علوم پایه که امروزه در متن پژوهش و درمان مراقبت‌های ویژه هستند استفاده شده و از علم آنان بهره مند شویم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱